• 0

Inkoop kanaal gezocht / Import China

Beste Mede-ondernemers,

 

Mijn vraag die ik wil stellen ben ik meerdere malen op diverse forum's tegengekomen. Sommige zijn recent en nadat ik contact opgenomen heb met de betreffende persoon, ben ik nog niets verder.

 

Ik ben nu contact met de kamer van koophandel, maar ook zij kunnen op mijn vraag geen antwoord geven.

 

> Als ik bijvoorbeeld een partij sandalen wil importeren vanuit China. Waar kan ik een inkoopkanaal vinden?

Ik weet dat dit nu juist het ondernemen is, maar kan iemand mij dan een trap-trede verder helpen?

 

Waar moet ik zoeken? Waar kan ik het vinden?

 

Ik heb heel internet afgespeurd en heb diverse forums gelezen. Maar tot nu toe loop ik hierop vast.

De financiën zijn er, het business plan is geregeld, het gaat mij nu puur om de inkoop.

 

MEt vriendelijke groet,

 

MrAdriaan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

84%, das niet al te best.Tycho, misschien een signaal om wat mensen te ontslaan ? ;)

 

In tegenstelling tot wat anderen beweren raad ik iedereen af naar de canton fair te gaan die iets met China willen.

 

Je leert er namelijk niets ECHT nuttigs van. Je ziet 1001 verschillende dingen en stapt met dromen, stapels glanzende brochures en waanbeelden weer het vliegtuig in naar NL. Als je denkt iets te kunnen leren over zaken doen met China, dan is de CF wel de laatste plek waar je moet kijken.

 

Echter, als je bijvoorbeeld een webshop hebt met 100en gadgets dan is het misschien wel intressant. Voor mensen die gaan voor een specifiek produkt of richting is er geen vervanging voor een echte zakenreis. Canton fair is spielerij, als je iets doet, doe het dan goed en begin ook goed.

 

Huiswerk doen, zeer kritisch analyseren wat je nu echt wilt, wat je wilt bereiken en welk soort, grootte van bedrijf je zaken mee wilt doen.

 

Voorbeeld, je kan 100 bankstellen willen kopen en hebt de perfecte fabriek gevonden. Groot, goed, professioneel. Leuk, maar waardeloos als je 3 maanden moet wachten voordat ze klaar zijn. Of als je er achter komt dat ze toch enkel orders van 500+ stuks aan willen nemen. En zo zijn er vele variaties.' op de CF staat maar 10% van het aanbod van middel tot grote bedrijven die op export richten.

 

Zie het zo (als je een chinees wilt begrijpen) Iedereen die op de canton fair staat staat te springen om klanten. De markt in china is behoorlijk volwassen, de echt goede producenten die het goed doen, goede kwaliteit leveren en op jouw buik geschreven staan staan er niet meer bij. Zij hebben al andere kanalen en netwerkt om klanten binnen te halen. Waarom tijd en geld uitgeven aan een beurs waar je de klanten die je zoekt (niet meer) tegen komt.

 

De Chinezen weten ook; de CF is veranderd de laatste 10 jaar. Veel mensen, maar weinig kopers. En de herkomst van bezoekers is veranderd. Veel meer mensen uit Africa, Midden Oosten en zuid America. En hiernaast natuurlijk de standaard groep enkel kijken/niet kopen die van over de hele wereld komen.

 

Je kunt beter in 2 weken 10 echte fabrieken bezoeken en in persoon doorspitten met ze wat je wil en of ze je kunnen helpen dan 200.000 leveranciers voorbij zien komen waar je maximaal 2 minuten bij staat en visitekaartjes uitwisseld.

Op beursen zeggen chinesen wat je wilt horen, bij bezoek aan fabriek weet je wat er echt mogelijk is.

 

Misschien niet wat de mensen willen horen, maar als je hier woont zoals ik en anderen dan weet je dat CF nutteloos is.

Meestal vermijd ik Guangzhou in die periode omdat het bijna zielig is de buitenlanders met trolleys vol brochures, entrypass prominent nog om de hals voorbij te zien paraderen alsof ze het wiel hebben uitgevonden. Tijden veranderen en langzamerhand is het denk ik tijd het nut en image van CF aan te passen. Leuk om eens overheen te lopen, maar voor echt zaken doen moet je het over een ander balkje gooien.

Link naar reactie
  • 0

84%, das niet al te best.Tycho, misschien een signaal om wat mensen te ontslaan ? ;)

 

 

 

Wij doen zelf inspecties, daaruit blijkt dat bij 84% van de inspecties fouten gevonden worden (bij de producten die onze klanten bestellen).

 

Het is dus raadzaam zeer voorzichtig te werk te gaan als men in rechtstreeks bij fabrieken besteld in China

175,- euro product inspectie in China

Link naar reactie
  • 0

haha, kon haast niet uitblijven natuurlijk, een reactie van paul.

 

alibaba en CF de vrees van iedere tussenpersoon. m.n. beginnende tussenpersonen, want die verkrijgen hun leveranciers op dezelfde manier.

 

maar paul, kijk, in dit geval, deze meneer wil geen tussenpersoon, want die vraagt een %, samples van 50 usd zijn te duur, ik zocht dan voor hem naar een alternatief. de man wil iets. laat hem dan naar de CF en met mensen praten, niet zo zeer de mensen in een stand, maar meer de bezoekers of nog beter elders bij toeval om mij rond 6th avenue in een cafe ofzo.

ga naar GZ dan proef je tenminste de sfeer. en dan zal ie vroeg of laat tot inzicht komen hoe het werkt.

alles ondervinden en daar hoort, vind ik, de CF ook bij.

 

CF, grappig beschreven trouwens en waar. en idd, de koppen veranderen van de bezoekers, zoniet de kleur. nieuwe generatie CF bezoekers, zeg maar. de 3d duitser zie je amper meer, evenals de amerikaan op gympen.

Link naar reactie
  • 0

haha, kon haast niet uitblijven natuurlijk, een reactie van paul.

 

alibaba en CF de vrees van iedere tussenpersoon. m.n. beginnende tussenpersonen, want die verkrijgen hun leveranciers op dezelfde manier.

 

maar paul, kijk, in dit geval, deze meneer wil geen tussenpersoon, want die vraagt een %, samples van 50 usd zijn te duur, ik zocht dan voor hem naar een alternatief. de man wil iets. laat hem dan naar de CF en met mensen praten, niet zo zeer de mensen in een stand, maar meer de bezoekers of nog beter elders bij toeval om mij rond 6th avenue in een cafe ofzo.

ga naar GZ dan proef je tenminste de sfeer. en dan zal ie vroeg of laat tot inzicht komen hoe het werkt.

alles ondervinden en daar hoort, vind ik, de CF ook bij.

 

CF, grappig beschreven trouwens en waar. en idd, de koppen veranderen van de bezoekers, zoniet de kleur. nieuwe generatie CF bezoekers, zeg maar. de 3d duitser zie je amper meer, evenals de amerikaan op gympen.

 

Hoi Willem,

 

Ik heb gelukkig maar eens mijn signature aangepast om verwarring in mijn motivatie te reageren tegen te gaan.

Wat de diepere bedoeling achter mijn post was, is om mensen te behoeden teleurgesteld te raken in uiteindelijke resultaten. Door gericht en doordacht in China op pad te gaan kan iedereen resultaten boeken. Daar heb je geen tussenpersoon voor nodig al kan het wel een hoop werk schelen als deze persoon ook de markt kent waar je naar op zoek bent. Hiernaast is het handig iemand als aanspreekpunt te hebben die "in de buurt" van jouw leverancier zit voor opvolging.

 

Er is altijd een categorie personen die waarde vindt in de CF. Wat ik betoog is dat dat niet dezelfde categorie meer is als in het verleden. Je zou bijna kunnen zeggen dat deze categorie het fenomeen internet nog niet ontdekt hebben of het bezoek aan een vakantie plakken als uitje.

 

Is een van de redenen dat ik 9 van de 10 keer mensen enkel de goede kant op stuur waar mogelijk en verdere begeleiding niet meer doe. Andere reden natuurlijk is dat ik mijn niche gevonden heb afgelopen jaren en daar op focus.

Link naar reactie
  • 0

hi paul,

 

bedankt voor je toelichting, maar ik had het wel begrepen.

op een forum hoort een beetje vuurwerk, anders is het zo'n saaie boel en het maakt de tongen wat los.

 

wat zou ik wensen dat ik al deze kennis, wat hier op het forum gedeeld wordt, had, voordat ik begon. het had me een hoop geld en energie bespaard. als ik dan zie dat mensen goede raad gewoon in de wind slaan en dan het toch op hun eigen, goedkope manier ( for the moment althans ) willen doen, moet ik daar op reageren.

 

de meeste, vooral NL-ders, gaan dr vanuit dat fabrieken hier net zo werken, als productie-bedrijven in NL. order op mail en de rest volgt automatisch, zoals afgesproken. we hadden dat toch immers zo afgesproken. ::) ja, hm hm.

 

vooral als je van die 84%-meneer-verhalen mag geloven, gaat het niet altijd even soepel. ik heb het ondervonden en dat is ook 1 van de redenen dat we zelf een fabriek begonnen zijn. hoe niche wil het hebben, maar jij weet ook, dat werkt beter.

 

lieve mensen die dit forum lezen en hier ook even zaken willen doen, china is geen supermarkt of de tica, maar het is een strijd. een strijd die je zeker verliest, als je niet alle kennis hebt. en dat heb je zeker als beginner niet, dus schakelen iemand in. en heb je geen geld voor professionele hulp, koop dan gewoon bij een groothandel in NL.

 

groeten,

 

willem

Link naar reactie
  • 0

Beste Willem, Paul en anderen,

 

Eens! Zakendoen met China is niet het eenvoudigste maar dat had ik eerder al geschreven. In aansluiting hierop wil ik ook vermelden dat China verandert. De salarissen stijgen sterk. Zojuist gehoord dat één van mijn bevriende Chinezen, eigenaar van een fabriek, zijn deuren moet sluiten omdat hij het gewoon niet meer rond kan breien. Enerzijds druk van uit de inkopers om de prijzen te stabiel te houden en anderzijds de druk van de werknemers die hogere salarissen willen.

 

 

Betreffende de Canton fair: Mijn ervaring met de Canton Fair is dat, zoals Paul reeds vermeldt, deze wel veranderd. Minder bezoekers en bezoekers uit andere landen zoals Paul beschrijft. Tevens merk ik op dat de grotere fabrikanten nog wel aanwezig zijn maar meer om te laten zien dat ze nog leven en met als doel relatie-onderhoud. Ik merk zelfs op na gesprekken met diverse fabrikanten dat zij niet op zoek zijn naar nieuwe klanten. Ik heb ook een aantal bevriende relaties die als standhouder op de Canton Fair staan en deze bevestigen mijn indruk.

 

Op de Canton Fair tref je ook veel trading companies aan.

 

Mijn advies voor zakendoen met China is zorgen voor goede connecties en bouwen aan relaties. Ik heb helaas een aantal keer meegemaakt dat een afstands"relatie" niet werkt. Maar dat is inmiddels uitvoerig benadrukt.

 

Hiermee wil ik niet zeggen dat zakendoen met China niet verstandig is. Er is immers nog steeds een groot (prijs)verschil met Europa ondanks dat deze verschillen kleiner worden. de Chinese fabrikanten krijgen meer kennis en meer verstand van Internationaal zakendoen. Sommigen zijn zelfs zo ver dat zij inmiddels actief de Europese markt betreden. Een hoop ontwikkelingen dus.

 

Samenvattend zou ik willen zeggen en hierbij sluit ik me aan bij de eerdere schrijvers dat als je succesvol wilt zakendoen met China je zult moeten verdiepen in de (zaken)cultuur of in het ieder geval iemand die dit voor je doet. Je zult scherp moeten zijn en niet er van uitgaan dat afspraak/afspraak is. Het is zeker ook belangrijk om een balans te vinden. Deze balans is de basis van de Chinese cultuur. Als je alleen maar wilt nemen en niet geeft ben je geen interessante business partner. Wederzijds respect is belangrijk. Uiteraard een zak met geld en grote orders zijn nog steeds een hoge prioriteit voor de gemiddelde Chinees maar er is meer belangrijk. En...het allerbelangrijkste dat je moet kunnen opbrengen: ....heel veel geduld.

Preport International B.V. / Human Comfort International B.V.

De Corantijn 27D, 1689 AN ZWAAG

www.preport.nl / www.human-comfort.com / www.hollandcampinggroup.nl

Link naar reactie
  • 0
we can supply you sandals from China. we are an exporter in China

 

sluit lekker aan op het voorgaande verhaal, vooral een jaar na dato .. :P

 

@danny

Chinese fabrikanten krijgen meer kennis en meer verstand ( ::) ) van Internationaal zakendoen. Sommigen zijn zelfs zo ver dat zij inmiddels actief de Europese markt betreden ( dat wel )

 

good luck, caolichao.

 

wij ontwerpen en fabriceren woon- en tuinaccessoires en interieur. omdat de wereld niet stilstaat, doen wij dat ook niet. we ontwikkelen iedere dag nieuwe producten. 7 d/w. voor een indruk kijk op : www.zaltii.com .

Link naar reactie
  • 0

Bij voorbaat mijn excuses, ik zie dat het topic enorm oud is maar toch moest ik wel lachen om te TS.

 

Nog nooit van tmall.com, taobao.com of alibaba.com gehoord en dan schrijft hij het volgende:

 

"agents" vragen een hele hoge fee. Daar zitten natuuurlijk voordelen aan, maar het bedrag van zo'n fee wordt je ook niet vrolijk van..

 

Ik had contact met een ander bedrijf, en die vroegen een fee van € 2400,-

Kan ik net zo goed zelf een vliegticket kopen en daar een fabriek bezoeken :)

 

Zie je het al voor je, een inkoper die nog nooit van tmall, taobao noch alibaba gehoord heeft die voor 2400 euro zelf wel even denkt naar China te kunnen vliegen en daar een geschikte fabriek te kunnen vinden, in te kopen en op het schip weet te zetten.

 

Pijnlijk.

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 300 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.