• 0

Uitkopen/opsplitsing/bedenktijd

Beste,

 

Sinds ongeveer anderhalf jaar heb ik samen met een kennis van mij een project opgestart welke draait om de kweek van dieren.

Gezien het feit dat de gemoederen inmiddels hoog opgelopen zijn en gezien het feit dat samenwerking niet meer mogelijk is, zal 1 van ons beiden moet stoppen.

Inmiddels is duidelijk dat ik door zal gaan en dat hij er, vermoedelijk, uit zal stappen. Ten eerste omdat ik graag door wil met hetgeen er 'opgebouwd' is, ten tweede omdat hij inmiddels al ruim een half jaar niets uitvoert en ten derde omdat de huisvesting van de dieren bij mij in huis is en hij simpelweg ook geen ruimte heeft om de dieren te huisvesten.

 

Enkele tijd geleden heb ik op dit forum eerder een topic gemaakt over de bepaling van de huidige dagwaarde en daar kwam uit dat het bedrijf nog in de negatieve cijfers staat gezien er een schuld is welke afbetaald dient te worden.

Echter heb ik de andere betrokkene (degene die er dus vermoedelijk uit zal stappen) voor het topic op dit forum een aanbod gedaan van € 1500.00 om eruit te stappen.

Deze was volledig gebasseerd op de inventaris op dat moment en daarbij niet rekening houdend met de nog lopende schuld (ik ben hem immers niet verschuldigd aangezien ik de volledige lening/afbetaling op mij neem).

 

Nadat ik hem dit voorstel heb gedaan, inmiddels bijna anderhalve maand geleden, heeft hij aangegeven dat hij bedenktijd nodig had.

Vandaag hoor ik van hem dat hij volgende week langs wil komen met een consultant (wat overigens ook een goede bekende van hem is) om te kijken hoe reeël mijn aanbod was.

Echter is zijn we momenteel zo`n anderhalve moment verder dan het moment waarop ik hem mijn aanbod deed, dus inmiddels zijn er nieuwe dieren geboren waardoor de huidige waarde van het bedrijf logischerwijs opgelopen is.

 

Hoe zit het nu precies?

Wat zijn dingen waar ik op moet letten en in hoeverre is het relevant dat de waarde inmiddels dus gestegen is.

 

Aan het begin hebben wij een contract opgesteld waarin het volgende stond omtrent het 'stoppen'.

 

Wanneer één van ons wil stoppen voordat de investering is terugbetaald volgt de volgende situatie.

Persoon A besluit te stoppen en levert hierbij al zijn rechten en plichten in. Persoon B heeft recht op 90% van de huidige waarde van het project en dient de overige 10% te betalen aan persoon A. Persoon A dient er echter rekening mee te houden dat het het bedrijf niet mag schaden en dat er dus afspraken gemaakt dienen te worden, eventueel met bemiddeling van de investeerder, over de betalingsregeling.

 

Alvast bedankt voor jullie advies.

 

Jordi

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0
Wanneer één van ons wil stoppen voordat de investering is terugbetaald volgt de volgende situatie.

Persoon A besluit te stoppen en levert hierbij al zijn rechten en plichten in. Persoon B heeft recht op 90% van de huidige waarde van het project en dient de overige 10% te betalen aan persoon A. Persoon A dient er echter rekening mee te houden dat het het bedrijf niet mag schaden en dat er dus afspraken gemaakt dienen te worden, eventueel met bemiddeling van de investeerder, over de betalingsregeling.

 

Gezien jij 1500 euro biedt ga ik er vanuit dat de waarde op dit moment 15000 euro zou zijn. Vraag me alleen af hoe dat berekend wordt.

 

kweek je de dieren eigenlijk als huisdier of voor consumptie?

 

Sta je bij de Kvk ingeschreven als vof?

 

Wat heeft ieder ingebracht en opgenomen in die 1,5 jaar? en hoe zijn de werkzaamheden en winst verdeeld in de overeenkomst?

 

Nu jou kennis volgende week met een "consultant" langs wil komen lijkt het mij dat je er wellicht niet aan ontkomt om er ook een extern adviseur bij te halen.

 

Link naar reactie
  • 0

Normaal gesproken is bij ontbinding van een vof de kapitaalrekening van de vennoten leidend en zal je over waardestijging cq goodwill moeten onderhandelen.

 

Maar als jouw kennis aantoonbaar al een half jaar niets uitgevoerd heeft lijkt het mij dat hij zijn eisen toch een beetje zal moeten matigen.

Link naar reactie
  • 0

Wij staan niet ingeschreven bij de kvk en zijn eigenlijk dus ook geen bedrijf.

 

In het vorige topic is onderstaande besproken, en dat geeft vermoedelijk ook het antwoord op de vragen die jullie stellen.

De dieren die wij (ik) kweken zijn geen consumptie dieren, maar huisdieren.

 

Mijn bericht

Ongeveer een jaar geleden ben ik samen met een ander persoon een bedrijf/onderneming/project gestart.

Het draait hierbij om het kweken van dieren welke vervolgens verkocht zullen worden.

 

Om dit alles op gang te krijgen hebben wij destijds een lening afgesloten in de vorm van een soort bouwdeposito. Wij vroegen geld aan indien wij dit nodig hadden, en vanaf dat moment werd er rente over betaald (1% per maand). Echter hadden wij een maximaal te lenen bedrag van € 16500.00 afgesproken.

 

Nu is het echter zo dat een samenwerking tussen ons niet meer mogelijk is waardoor 1 van ons tweeën ermee moet stoppen/eruit moet zodat de ander, in dit geval ik, ermee verder kan.

Destijds hebben wij een contract opgesteld waarin staat dat degene die vertrekt, de andere persoon in dit geval, 10% krijgt van de huidige waarde van het bedrijf/onderneming/project.

 

Nu zal de huidige waarde dus bepaald moeten worden.

Destijds hebben wij voor € 9900 aan 'kweekdieren' gekocht welke momenteel een waarde hebben van € 8400.00.

Kwa inventaris (huisvesting/voeding/overige) hebben wij destijds € 2550.00 uitgegeven, maar de huidige waarde hiervan schat ik op € 1125.00.

Daarnaast is er natuurlijk met de tijd geld opgegaan aan onderhoud, elektra, water en dergelijke.

 

Momenteel is er in totaal € 16439.25 geleend en inclusief rente is er een schuld van € 18357.29.

 

Echter zijn er inmiddels ook dieren gekweekt welke een waarde hebben van € 3320.00

 

Mijn vraag is; wat is nu exact die 10% die ik hem zou moeten betalen en hoe wordt dat berekend?

 

Alvast bedankt.

 

Reactie die ik kreeg

Als er verder geen goodwill is (daar zou je over kunnen discussiëren misschien) dan zal de waarde van de onderneming gelijk zijn aan de intrinsieke waarde (verschil tussen bezittingen en schulden) lijkt mij.

 

M.a.w.: 8400+1125+3320-18357=

5512 negatief.

Als jullie dezelfde opnamen/stortingen gedaan hebben in het verleden, dan zou hij dus 10% van 5512,- aan jou eigenlijk moeten betalen. Of misschien 0,- als dat beter voelt.

Link naar reactie
  • 0

Wellicht kan je hem voorstellen alle dieren en de inventaris te verkopen. eerst maar eens kijken of het de waarde die jij er aan hangt ook daadwerkelijk opbrengt. Daarmee de schulden af lossen en de restschuld samen delen.

 

als ik alle waarde op tel kom ik op € 12845,00 en dan zou die 10% uit jullie overeenkomst komen op €1284,50

 

Het bod van € 1500,00 lijkt mij dan ook genereus want jij blijft wel met een schuld van ruim € 18000 euro zitten waar in feite maar 12845 aan waarde tegenover staat.

 

En als jullie geen bedrijf hebben lijkt mij dit een behoorlijk uit de hand gelopen hobby.

Link naar reactie
  • 0

Verkoop is geen optie Henk. Er zijn dieren die verder niet te verkrijgen zijn, en ik ga niet alles 'weggooien' waar ik hard voor gewerkt heb om het op te bouwen.

Daarnaast is het mijn inziens ook niet bepaald relevent of het nou wel of niet een uit de hand gelopen hobby is, het gaat mij momenteel puur om het financiële gedeelte en hoe daarmee te handelen.

 

Dus gelieve enkel daar nog op te reageren. Daarvoor opende ik immers dit topic ;)

Link naar reactie
  • 0
Verkoop is geen optie Henk.

 

Wat is dan wel een optie?

 

Ik lees in het topic alleen maar dat er geld geleend is en dat daarmee inventaris en dieren gekocht zijn. Momenteel is de schuld groter dan de "waarde" dus is er een negatief eigen vermogen.

 

er zijn twee opties: je houdt je aan de door jullie opgestelde overeenkomst. degene die vertrekt krijgt 10% van de waarde en niks meer of je rekent af op basis van het "kapitaal" wat in deze dus een schuld is. Ieder voor 50%

 

Maar de waarde die jullie er aan hangen kan anders zijn dan de werkelijke waarde. deze wordt bepaald door de vraag vanuit de markt.

 

hebben jullie eigenlijk al dieren verkocht?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Verkoop is geen optie Henk.

 

Wat is dan wel een optie?

 

Ik lees in het topic alleen maar dat er geld geleend is en dat daarmee inventaris en dieren gekocht zijn. Momenteel is de schuld groter dan de "waarde" dus is er een negatief eigen vermogen.

 

er zijn twee opties: je houdt je aan de door jullie opgestelde overeenkomst. degene die vertrekt krijgt 10% van de waarde en niks meer of je rekent af op basis van het "kapitaal" wat in deze dus een schuld is. Ieder voor 50%

 

Maar de waarde die jullie er aan hangen kan anders zijn dan de werkelijke waarde. deze wordt bepaald door de vraag vanuit de markt.

 

hebben jullie eigenlijk al dieren verkocht?

 

Zoals ik al zei ben ik van plan om gewoon door te gaan zoals ik al die maanden al bezig ben. Het enige verschil is dat het dan alleen is terwijl het eerst 'samen' was.

De lening zal ik dus ook gewoon volledig op mij nemen.

 

De waarde die eraan gehangen wordt is een reeële waarde. Ik ken de markt en weet dat de prijzen zijn zoals ik aangeef dat ze zijn. Daar ben ik zeker van.

 

Waar het mij in dit geval voornamelijk om gaat is of er gekeken moet worden naar de dagwaarde op het moment dat ik hem het aanbod deed, of naar de dagwaarde op het moment dat hij langs wil komen!?

Link naar reactie
  • 0

jammer dat je het niet in een bedrijfsvorm gegoten hebt, aanloopverliezen zijn dan fiscaal verrekenbaar. of dat nu nog het geval is lijkt mij erg moeilijk. maar dat is voer voor de fiscalisten.

Of iets wel of niet aftrekbaar is, vind ik in dit geval niet zo relevant. Zo diep wil ik er ook helemaal niet over doorgaan ;)

Link naar reactie
  • 0

Goed even terug naar je vraag.

 

Enkele tijd geleden heb ik op dit forum eerder een topic gemaakt over de bepaling van de huidige dagwaarde en daar kwam uit dat het bedrijf nog in de negatieve cijfers staat gezien er een schuld is welke afbetaald dient te worden.

Echter heb ik de andere betrokkene (degene die er dus vermoedelijk uit zal stappen) voor het topic op dit forum een aanbod gedaan van € 1500.00 om eruit te stappen.

Deze was volledig gebasseerd op de inventaris op dat moment en daarbij niet rekening houdend met de nog lopende schuld (ik ben hem immers niet verschuldigd aangezien ik de volledige lening/afbetaling op mij neem).

 

Je vorige topic is van 17 juni. Als de cijfers kloppen was de waarde van de inventaris en dieren toen € 12845. dus is die geboden € 1500 al beduiden meer dan waar hij gezien de bepalingen recht op heeft.

 

Wanneer één van ons wil stoppen voordat de investering is terugbetaald volgt de volgende situatie.

Persoon A besluit te stoppen en levert hierbij al zijn rechten en plichten in. Persoon B heeft recht op 90% van de huidige waarde van het project en dient de overige 10% te betalen aan persoon A. Persoon A dient er echter rekening mee te houden dat het het bedrijf niet mag schaden en dat er dus afspraken gemaakt dienen te worden, eventueel met bemiddeling van de investeerder, over de betalingsregeling.

 

Als je de bepaling goed leest gaat het over de huidige waarde van het project en die is negatief omdat er tegenover de bezittingen een hogere schuld staat.

 

M.a.w.: 8400+1125+3320-18357=

5512 negatief.

Als jullie dezelfde opnamen/stortingen gedaan hebben in het verleden, dan zou hij dus 10% van 5512,- aan jou eigenlijk moeten betalen. Of misschien 0,- als dat beter voelt.

 

kijkend naar deze berekening heeft hij dus helemaal geen recht op die € 1500 maar moet hij gewoon met jou afrekenen.

Dus jouw positie is behoorlijk sterk want zelf al zou de waarde hoger zijn, bijvoorbeeld gelijk aan de schuld dan is 10% van 0 ook 0. In feite had je die 1500 helemaal niet hoeven aan te bieden.

 

Je geeft aan dat je zelf door wilt gaan en de lening over wilt nemen. Gaat de geldverstrekker daarmee accoord? Hebben jullie eigenlijk beide hoofdelijk getekend voor die lening?

 

Het enige advies wat ik je verder nog mee wil geven is: Als hij volgende week met zijn "consultant" langs komt zorg dan dat jij jezelf ook laat bijstaan door een adviseur. En leg gewoon alles schriftelijk vast.

Link naar reactie
  • 0

Beste Jordi,

 

Ik moet toch een ding kwijt. Ik lees het volgende:

 

Daarnaast is het mijn inziens ook niet bepaald relevent of het nou wel of niet een uit de hand gelopen hobby is, het gaat mij momenteel puur om het financiële gedeelte en hoe daarmee te handelen.

 

Dus gelieve enkel daar nog op te reageren. Daarvoor opende ik immers dit topic ;)

 

en

 

Of iets wel of niet aftrekbaar is, vind ik in dit geval niet zo relevant. Zo diep wil ik er ook helemaal niet over doorgaan ;)

 

 

Wij zijn hier geen betaalde adviseurs waar jij tot op grote hoogte de toon van de muziek kunt bepalen. Als je dat zoekt kun je de hier aanwezige kennis beter inkopen bij zo'n adviseur. Context is alles en door hier in onze kostbare vrije tijd (vrijdagavond!) vragen te stellen, opmerkingen te plaatsen en en passant waardevol advies te geven krijgen wij een beter beeld van jouw situatie en het levert jou nog eens waardevolle tips op. Een andere toon zou jou verder helpen...

 

Dan valt mij nog iets op:

 

Verkoop is geen optie Henk. Er zijn dieren die verder niet te verkrijgen zijn, en ik ga niet alles 'weggooien' waar ik hard voor gewerkt heb om het op te bouwen.

 

en

 

De waarde die eraan gehangen wordt is een reeële waarde. Ik ken de markt en weet dat de prijzen zijn zoals ik aangeef dat ze zijn. Daar ben ik zeker van.

 

Nogmaals: context is alles. Hoe moeten wij die twee opmerkingen met elkaar rijmen?

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Goed even terug naar je vraag.

 

Enkele tijd geleden heb ik op dit forum eerder een topic gemaakt over de bepaling van de huidige dagwaarde en daar kwam uit dat het bedrijf nog in de negatieve cijfers staat gezien er een schuld is welke afbetaald dient te worden.

Echter heb ik de andere betrokkene (degene die er dus vermoedelijk uit zal stappen) voor het topic op dit forum een aanbod gedaan van € 1500.00 om eruit te stappen.

Deze was volledig gebasseerd op de inventaris op dat moment en daarbij niet rekening houdend met de nog lopende schuld (ik ben hem immers niet verschuldigd aangezien ik de volledige lening/afbetaling op mij neem).

 

Je vorige topic is van 17 juni. Als de cijfers kloppen was de waarde van de inventaris en dieren toen € 12845. dus is die geboden € 1500 al beduiden meer dan waar hij gezien de bepalingen recht op heeft.

Laten we er even vanuit gaan dat de cijfers kloppen, dat is in dit geval het makkelijkste denk ik.

Ik heb hem het aanbod gedaan op 25-05-2012.

Die € 1500.00 is inderdaad beduidend meer dan hetgeen waar hij eigenlijk recht op heeft, daar kwam ik via dit forum ook achter. Ik had mij wellicht beter kunnen verdiepen voordat ik het aanbod deed, dan naderhand. Ik heb voor het bepalen van het aanbod gewoon gekeken naar de huidige waarde zonder daarbij rekening te houden met de lening. Een aanbod van € 1284.50 was hetgeen ik hem wilde bieden, dit heb ik afgerond naar een rond getal; € 1500.00.

Maar goed, dat aanbod is gedaan en ik ben bereid om hem dat te geven (ik wil gewoon echt van hem af).

 

Wanneer één van ons wil stoppen voordat de investering is terugbetaald volgt de volgende situatie.

Persoon A besluit te stoppen en levert hierbij al zijn rechten en plichten in. Persoon B heeft recht op 90% van de huidige waarde van het project en dient de overige 10% te betalen aan persoon A. Persoon A dient er echter rekening mee te houden dat het het bedrijf niet mag schaden en dat er dus afspraken gemaakt dienen te worden, eventueel met bemiddeling van de investeerder, over de betalingsregeling.

 

Als je de bepaling goed leest gaat het over de huidige waarde van het project en die is negatief omdat er tegenover de bezittingen een hogere schuld staat.

Dat snap ik, maar als ik hem zonder lege handen laat vertrekken (dus zonder hem geld mee te geven) ben ik bang dat ik nooit van hem afkom. Zoals ik hierboven zei ben ik bereid om hem die € 1500.00 mee te geven, maar zoals ik het nu begrijp is het in dit geval dus niet relevant dat de waarde inmiddels gestegen is (ondanks dat de cijfers nog steeds negatief zijn)!?

 

M.a.w.: 8400+1125+3320-18357=

5512 negatief.

Als jullie dezelfde opnamen/stortingen gedaan hebben in het verleden, dan zou hij dus 10% van 5512,- aan jou eigenlijk moeten betalen. Of misschien 0,- als dat beter voelt.

 

kijkend naar deze berekening heeft hij dus helemaal geen recht op die € 1500 maar moet hij gewoon met jou afrekenen.

Dus jouw positie is behoorlijk sterk want zelf al zou de waarde hoger zijn, bijvoorbeeld gelijk aan de schuld dan is 10% van 0 ook 0. In feite had je die 1500 helemaal niet hoeven aan te bieden.

 

Je geeft aan dat je zelf door wilt gaan en de lening over wilt nemen. Gaat de geldverstrekker daarmee accoord? Hebben jullie eigenlijk beide hoofdelijk getekend voor die lening?

 

Het enige advies wat ik je verder nog mee wil geven is: Als hij volgende week met zijn "consultant" langs komt zorg dan dat jij jezelf ook laat bijstaan door een adviseur. En leg gewoon alles schriftelijk vast.

De geldverstrekker gaat ermee akkoord dat ik de lening volledig op mij neem. Ik heb met hem ook een gesprek gehad voordat ik de andere persoon het aanbod deed.

Wij hebben in het begin inderdaad beiden getekend voor de lening en die staat dus in principe op beide onze namen. Echter kan dit, naar mijn idee, vrij makkelijk omgezet worden.

 

Bedankt voor je antwoorden Henk.

Link naar reactie
  • 0

Beste Jordi,

 

Ik moet toch een ding kwijt. Ik lees het volgende:

 

Daarnaast is het mijn inziens ook niet bepaald relevent of het nou wel of niet een uit de hand gelopen hobby is, het gaat mij momenteel puur om het financiële gedeelte en hoe daarmee te handelen.

 

Dus gelieve enkel daar nog op te reageren. Daarvoor opende ik immers dit topic ;)

 

en

 

Of iets wel of niet aftrekbaar is, vind ik in dit geval niet zo relevant. Zo diep wil ik er ook helemaal niet over doorgaan ;)

 

 

Wij zijn hier geen betaalde adviseurs waar jij tot op grote hoogte de toon van de muziek kunt bepalen. Als je dat zoekt kun je de hier aanwezige kennis beter inkopen bij zo'n adviseur. Context is alles en door hier in onze kostbare vrije tijd (vrijdagavond!) vragen te stellen, opmerkingen te plaatsen en en passant waardevol advies te geven krijgen wij een beter beeld van jouw situatie en het levert jou nog eens waardevolle tips op. Een andere toon zou jou verder helpen...

Mijn excuses daarvoor.

Het was niet zo bedoeld zoals het nu opgevat wordt.

Wat ik er eigenlijk mee bedoelde was dat ik naar mijn idee niet al te moeilijke vragen stel en dat ik dus ook geen hele gecompliceerde antwoorden verwacht.

 

Dan valt mij nog iets op:

 

Verkoop is geen optie Henk. Er zijn dieren die verder niet te verkrijgen zijn, en ik ga niet alles 'weggooien' waar ik hard voor gewerkt heb om het op te bouwen.

 

en

 

De waarde die eraan gehangen wordt is een reeële waarde. Ik ken de markt en weet dat de prijzen zijn zoals ik aangeef dat ze zijn. Daar ben ik zeker van.

 

Nogmaals: context is alles. Hoe moeten wij die twee opmerkingen met elkaar rijmen?

Die opmerkingen lijken elkaar inderdaad tegen te spreken.

Bij de eerste opmerking ben ik een woordje vergeten, daar had nog 'hier' tussen moeten staan.

Dergelijke dieren zijn namelijk ergens anders in de wereld wel te krijgen, waardoor waardebepaling toch mogelijk is.

Hopelijk dat het je nu duidelijk is Dennis!?

In ieder geval bedankt voor je reactie.

 

Link naar reactie
  • 0

HL is bij uitstek een forum om al dan niet anoniem je ondernemersproblemen voor te leggen zonder dat je direct in de buidel moet tasten. Uiteraard probeert iedereen zo goed mogelijk antwoord te geven. Soms zijn antwoorden anders dan je verwacht of waarvan je in eerste instantie denkt "wat moet ik hier mee" En soms zijn antwoorden niet helemaal relevant voor de lopende kwestie maar kan je er naar de toekomst wel iets mee.

 

In jouw topic is het mij nog steeds niet duidelijk wat de relatie met ondernemen is. Maar door dingen zakelijker te regelen kan je de (financiele) pijn vaak verzachten.

 

In Nederland is de fiscus zo slecht nog niet voor (startende) ondernemers.

 

Succes met de afwikkeling en laat je gewoon goed bijstaan in de komende onderhandelingen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

je kan hem de keuze geven:

 

of je accepteert nu direct zonder verder gedoe die 1500 euro (of je maakt er 1000 van, had hij maar eerder moeten instemmen) en het is afgerond.

hem ook aangeven dat hij nu nog kan kiezen voor die betaling maar dat als hij met een consultant nog in gesprek wil dat jij genoodzaakt bent er ook 1 in te huren en dat afgaat van het bedrag dat je hem kan en wil betalen.

 

of

 

jullie verkopen alle dieren en inventaris tegen een markt conforme prijs en lossen daarmee de schulden (lening) af en verdelen daarna wat er overblijft (waarschijnlijk dus een verlies waardoor hij moet bijstorten).

 

Die verkoop van dieren en inventaris kan je in principe gewoon aan jezelf doen, dus jij als prive persoon betaald aan de zaak (ondanks dat het geen bedrijf is) dus de waarde daarvan waarna aflossing en verdeling plaatsvind. (meesta kan je waarschijnlijk gewoon op papier verrekenen).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 155 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.