• 0

onderzoek naar huurprijs, even schrikken

Ik besloot de voorgestelde huurprijs van het pand wat ik op het oog heb eens te gaan onderzoeken, ik meende dat de prijs wel goed was op basis van bevriende winkeleigenaren. Nu zie ik dat de prijs echt te hoog zit, die vrienden zitten nl op een A locatie en dit pand niet. Scheelt heel veel in huur. Afijn het kon lager, dat was al aangekondigd dus dat komt wel in orde.

 

Maar dat is niet waar ik van schrok, ik schrok van alle ondernemers die er mee gaan stoppen in het centrum hier. De groenteboer blijkt weg, de overkant van het pand waar ik interesse in heb zit er maar tijdelijk (damn is maar 98 euro per m2 daar! echter een veel te groot pand en moet vanalles aan gebeuren), een pand waarvan ik juist dacht dat er nu eindeljik iemand voor langere tijd in zat staat weer leeg (tja 300 euro per m2 ), een superschattig winkeltje, ook weg (ok dat verbaasd me dan minder).

 

Vlakbij is trouwens een grotere winkelruimte te huur, ligt stuk gunstiger qua m2 prijs, maar ook een stuk groter (2x zo groot) waardoor het 500 euro duurder is...... Dit pand ligt naast een fourniturenzaak, het pand waar ik nu mee bezig ben ligt naast een naaimachinezaak die me klanten door stuurt. ...............tja

 

Per m2 is dat pand zo n 55 euro goedkoper, het pand ligt een 100 m verderop en is door de gemeente wel ingedeeld als A locatie! Uiteindelijke is het allemaal mijn beslissing natuurlijk maar hoe denken jullie hier nou over? Ik heb nu zoiets van gebruik dit als basis voor de onderhandelingen over de huurprijs van het pand waar ik nu mee bezig ben........

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

inmiddels bevriende makelaar gesproken, die meteen aan gaf dat zijn eigen pand ook beschikbaar is, zucht, afijn de huurprijs is minimaal 50 euro per m2 te hoog volgens hem. Zat ik wel aardig goed dus.

 

En weer een bedrijf weg.......en dan wil ik iets gaan starten.... :-\ (in een leeg centrum denk ik dan)

Link naar reactie
  • 0

Dag Henneke,

 

Tja, at is inderdaad even schrikken. Maar voordat je je nu blind staart op de huurprijs en de locatie (allemaal heel belangrijke factoren) moet je niet vergeten om naar het hele plaatje te kijken.

 

Volgens mij heb je de situatie al een beetje geschetst in dit draadje. Ik lees hier over een hele mooie uitgangssituatie (stoffenwinkel naast naaimachinewinkel die er alle belang bij heeft om een stoffenwinkel naast zich te hebben. Ik zal niet zeggen dat het onbetaalbaar is, maar je kunt je afvragen of je bedje gespreider kan zijn. Tenzij de naaimachinewinkel ook niet zo goed draait...

Daar lees ik niets meer over terug. Ik lees over leegloop in een kleine dorpskern, tijdelijke verhuur en hoge meterprijzen. Allemaal goede punten, maar je moet je afvragen wat je in een andere kern voor een soortgelijke situatie moet betalen. En zet dat af tegen de vraag waarom je een stenen winkel zou willen hebben. Je kunt je veel en veel goedkoper vestigen als je geen winkelruimte hoeft te huren.

 

Vraag jezelf ook af waarom je een stoffenzak wilt beginnen. Is dat omdat je altijd al gedroomd hebt van een eigen winkel en je helemaal gek bent van stofjes? Of is dat omdat je via de naaimachinewinkel op het idee bent gekomen om ins stoffen te gaan handelen? Je wordt namelijk geen ondernemer omdat iemand anders jou een mooi voorstel doet, je wordt ondernemer omdat jde drive van binnenuit komt.

 

Mijn voorstel zou zijn om na te denken over de randvoorwaarden en het financiële plaatje dat daar bij hoort. Daar ben je al goed meer bezig. Maar denk vooral na over jezelf, hoe jij hier in staat en wat jij zou willen. Ik begrijp uit je verhaal dat het niet nodig in om morgen een eigen zaak te beginnen (er komt geld binnen via het melkveebedrijf) dus waarom zou je dit overhaasten. Met leeglopende kernen kun je over een paar maanden of over een jaar vast ook wel een mooi pand voor minder geld huren. Laat nooit de situatie meester van je worden, wordt meester van de situatie.

 

Heel veel succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

inmiddels bevriende makelaar gesproken, die meteen aan gaf dat zijn eigen pand ook beschikbaar is, zucht, afijn de huurprijs is minimaal 50 euro per m2 te hoog volgens hem. Zat ik wel aardig goed dus.

 

En weer een bedrijf weg.......en dan wil ik iets gaan starten.... :-\ (in een leeg centrum denk ik dan)

 

Over de meterprijs was nog te onderhandelen toch?

Een leeg centrum of niet, persoonlijk denk ik niet dat het voor een stoffenwinkel intressant is. Als ik stof moet hebben ga ik bewust naar die winkel toe want persoonlijk heb ik het nog nooit gehad dat ik langs een stoffenwinkel loop en spontaan denk van he laat me eens een paar meter van dat stofje meenemen.

 

Met andere woorden, de aanwezigheid van de naaimachine winkel is van een veel groter belang dan de een naburige makelaar of groenteboer.

If you have to think... You haven't been Zenned! http://getzenned.nl

Link naar reactie
  • 0

ja weet ik wel, ik heb even een downmomentje, zo van 'ben ik wel zo realistisch bezig'? dat komt ook omdat ik eens ben gaan rekenen met gemiddelde cijfers van het hoofdbedrijfschap detailhandel waarbij ik denk, als ik die gemiddelde omzet haal, met de marges die er volgens mij liggen (volgens de groothandel zijn ze lager) dan is dat niet iets waarvoor ik aan een winkelavontuur wil beginnen. (dat verdien ik nl ook bijna met mijn baan van 3 dagen per week en dan houd ik een hoop vrije tijd over!)

 

Tegelijk beseffende dat ik die cijfers niet op mijn situatie van toepassing zijn, dat er ook hobbywinkels bij zitten, winkels zonder webshop etc etc.

 

Toen had ik het briljante idee om wat jaarrekeningen op te vragen bij de kvk............. nou ja, niet te vinden van vergelijkbare winkels.(zijn natuurlijk geen bv's) En toen.........waren mijn ideeen om aan reele cijfers te komen even op........

 

@dennis je hebt gelijk De naaimachinewinkel is een van de best draaiende van nederland, dat weet ik behoorlijk zeker er komen ook klanten uit heel nederland dat weet ik alleen al zeker omdat ik ze zelf regelmatig spreek (ik kom er ook nogal eens, heb een heel machinepark op naaigebied nl en alle machines daar gekocht).

 

Het idee om iets te gaan doen op dit gebied heb ik al langer, ik heb ook een hele tijd nagedacht om dit te combineren met het bedrijf van mijn man, maar ik kan daar niets zinnigs van maken. Wat toevallig op mijn pad komt is nu deze kans in dit pand. Maar het starten van een eigen bedrijf dat is geen nieuw plan en als dit niet door gaat gaat het denken hierover wel gewoon door. Deze mogelijkheid voelt alleen wel erg goed, het past me als een oude jas. ;)

 

Ik vind het alleen heel lastig om de specifieke situatie te vertalen naar betrouwbare cijfers op papier, klantenaantallen is natuurlijk altijd een gok, maar het zou al veel schelen als ik omzet en marge cijfers had die puur betrekking hebben op de stoffenbranche.

Ik heb gemiddelden van andere soorten detailhandel bekeken, die omzetgegevens per m2 lagen allemaal lager. Maar tja, het ligt natuurlijk ook en vooral aan je marges! (ik begrijp natuurlijk wel dat je niet zomaar op die gemiddelde omzetten zit, maar als ik de gemiddelde omzet, doorgerekend met kosten, afschrijvingen ed al te weinig vind is het dan wel zinvol).

 

Ik moet maar es even een dagje vrij houden denk ik, want ik zit de laatste dagen alleen maar gegevens te zoeken en te rekenen en te brainstormen.

Link naar reactie
  • 0

Aangezien naaimachine winkel een van de best draaiende van het land is.... Is die niet toe aan uitbreiding? Kunnen jullie misschien samen in 1 pand trekken en elkaar volledig aanvullen met alles onder 1 dak.

Gezamenlijk de huur, 1 afreken punt , gezamenlijk demonstraties/cursussen, gezamenlijke webshop, gezamenlijke marketing enz.

 

Is een perfecte combinatie lijkt me.

 

Zitten uiteraard flink haken en ogen aan maar is eens te bekijken.

 

Kwa huur zou ik zeggen dat met zoveel leegstand er goed te onderhandelen moet zijn.

Link naar reactie
  • 0

heb je al gekeken naar de cijfers van het laatste koopstromenonderzoek?

in diverse gemeenten in ZH zijn afgelopen jaar nieuwe passantentellingen gedaan (Locatus)

heb je al contact gehad met de binnenstadsmanager of voorzitter van de winkeliersvereniging, die zijn daar vaak van op de hoogte, zij moeten je toch ook op weg kunnen helpen wat betreft cijfers?

 

de tip om een stoffenwinkel elders in het land te bezoeken is natuurlijk zo gek nog niet.

 

wel is duidelijk dat er nog behoorlijk wat van de prijs af moet.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben hier iemand die startende winkeliers op de goede weg helpt, een soort vader der starters ;-) daar heb ik al contact mee gezocht, maar vakantie....... voorzitter winkeliersvereniging had ik nog niet aan gedacht, ga meteen es zoeken wie dat is. Thanx

 

Ik heb al wel onderzoek gedaan op een (groot) zelfmaakforum en de antwoorden daar bevestigden in zijn algemeenheid mijn ideeen. Maar dat gaat meer over hoe vaak bezoek je een stoffenzaak en wat geef je uit. Nu moet ik de vertaalslag zien te maken naar mogelijke klanten. Enerzijds voor een stenen winkel anderzijds voor de webshop.

 

Ons dorp, ik noem het een dorp, maar daar zijn ze het in het centrum vast niet mee eens, telt 30000 inwoners. Ik ga nu eens anders tellen, modevakscholen in de omgeving ed. Abonnees van zelfmaakmodebladen etc. Ik heb geen idee welk percentage van de bevolking zelf kleding maakt. Maar toch moet dat wel ergens te vinden zijn....of in te schatten. Een goede stoffenzaak trekt ook bezoekers van omliggende dorpen, des te meer met zo n buurman natuurlijk.

 

Koopstromenonderzoek, ga ik achteraan! goed idee. Nou kijk zo kom ik hoplakee toch weer verder!

 

De buurman zit zeker wat krap, hij heeft het leegstaande pand (wat dus van hem is) ook al helemaal volgezet met 2de hands naaimachines! Hij heeft wel onlangs zijn winkel wat verbouwd en meer ruimte gecreeerd.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben hier iemand die startende winkeliers op de goede weg helpt, een soort vader der starters ;-) daar heb ik al contact mee gezocht, maar vakantie....... voorzitter winkeliersvereniging had ik nog niet aan gedacht, ga meteen es zoeken wie dat is. Thanx

 

Ik heb al wel onderzoek gedaan op een (groot) zelfmaakforum en de antwoorden daar bevestigden in zijn algemeenheid mijn ideeen. Maar dat gaat meer over hoe vaak bezoek je een stoffenzaak en wat geef je uit. Nu moet ik de vertaalslag zien te maken naar mogelijke klanten. Enerzijds voor een stenen winkel anderzijds voor de webshop.

 

Ons dorp, ik noem het een dorp, maar daar zijn ze het in het centrum vast niet mee eens, telt 30000 inwoners. Ik ga nu eens anders tellen, modevakscholen in de omgeving ed. Abonnees van zelfmaakmodebladen etc. Ik heb geen idee welk percentage van de bevolking zelf kleding maakt. Maar toch moet dat wel ergens te vinden zijn....of in te schatten. Een goede stoffenzaak trekt ook bezoekers van omliggende dorpen, des te meer met zo n buurman natuurlijk.

 

Koopstromenonderzoek, ga ik achteraan! goed idee. Nou kijk zo kom ik hoplakee toch weer verder!

 

De buurman zit zeker wat krap, hij heeft het leegstaande pand (wat dus van hem is) ook al helemaal volgezet met 2de hands naaimachines! Hij heeft wel onlangs zijn winkel wat verbouwd en meer ruimte gecreeerd.

 

 

 

Bij mij in de buurt zit een stoffenwinkel die in een jaar tijd van 50m2 naar 300m2 is gegaan. Als je wilt loop ik daar binnen vandaag en vraag ik gewoon of je haar een keertje mag bellen?

 

Groet,

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Hai Danny, dat zou super zijn! Aan je website te zien zit je overigens redelijk in dezelfde hoek, ik zit een 30 km verderop, voor een stoffenzaak is dat niet echt concurrentie te noemen lijkt me, ik ben daar in ieder geval nog nooit op zoek naar stoffen gegaan, te ver.

 

knappe prestatie van 50 naar 300 m2!

Link naar reactie
  • 0

Hai Danny, dat zou super zijn! Aan je website te zien zit je overigens redelijk in dezelfde hoek, ik zit een 30 km verderop, voor een stoffenzaak is dat niet echt concurrentie te noemen lijkt me, ik ben daar in ieder geval nog nooit op zoek naar stoffen gegaan, te ver.

 

knappe prestatie van 50 naar 300 m2!

 

De voorraad en mijn collega zitten daar,ik zit heerlijk in de randstad :)

 

Ik loop er over een uurtje langs.

 

Danny

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.