• 0

Online doorverkoop, wel of geen bemiddeling op eigen naam

Dag HL'ers,

 

Ik heb net met de belastingtelefoon gebeld, maar 100% duidelijkheid hebben zij me nog niet kunnen geven. Graag hoor ik jullie mening.

 

Eerst wat info: wij hebben een bedrijf (ingeschreven in NL) dat exclusieve sieraden online aanbiedt. Wij hebben een aantal goudsmeden, uit NL en binnen de EU die met hun collectie made-to-order stukken bij ons op de site staat. Als het aan ons ligt hebben we binnenkort ook een aantal goudsmeden van buiten de EU.

 

We verkopen aan particuliere klanten. Dat willen we graag wereldwijd doen.

 

Het proces is als volgt: de klant bestelt een sieraad van goudsmid x en betaalt ons (online). Wij betalen goudsmid x dit bedrag minus onze commissie. Goudsmid x maakt het sieraad en stuurt dit op naar de klant; dit is feitelijk dropshipping.

 

Dropshipping willen we doen om verzendkosten en verzendtijden te beperken (als we alles via ons laten lopen hebbn we in het slechtste geval te maken met 2x importkosten etc.).

De klant betaalt vooraf wat gunstig is voor de cashflow van ons en van de goudsmid. Aangezien het gaat om op-maat-gemaakte sieraden is dit ook toegestaan.

De klant betaalt ons, wat hopelijk meer vertrouwen uitstraalt dan het betalen aan een kleine zelfstandige aan de andere kant van de wereld. Hij bestelt wel expliciet een sieraad van goudsmid x.

 

Volgens de belastingtelefoon is hetgeen wij doen bemiddeling. Lijkt mij correct.

Alleen willen we factureren uit eigen naam, volgens de belastingtelefoon zouden we dit niet zomaar kunnen als we zelf geen eigenaar zijn van de goederen; de inspectie zou daar uitspraak over moeten doen.

Mocht het dan gaan om bemiddeling waarbij wij geen eigenaar zijn, dan zouden we onze klanten ook een gespecificeerde factuur moeten voorschotelen (sieraad + onze commissie); dat is niet iets waar we warm voor lopen. Het zou ook zo zijn dat we niet buiten de EU kunnen leveren; dan zouden we ons lokaal moeten inschrijven om ook daar belastingen af te dragen.

 

Als ik dit op de site van de belastingdienst lees dan zie ik niet helemaal in waarom we niet zouden vallen onder 'bemiddeling waarbij de overeenkomst op eigen naam wordt gesloten'.

 

Wat is jullie kijk op deze zaak?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij een vergelijkbare case als met verkoop via Bol.com.

Als jullie de klant rechtstreeks in contact brengen met de goudsmid, dan kan je niet de overeenkomst op eigen naam zetten. De factuur voor de klant zou vanuit de goudsmid moeten komen en jullie factureren jullie commissie aan de goudsmid. Zoals de belastingdienst al aangaf.

 

Als je wel de overeenkomst op je eigen naam wilt hebben staan, dan zijn jullie de verkopende partij. Dat kan op zich ook, maar dan zijn jullie onder andere verantwoordelijk voor de levering en garanties naar de klant toe. Het wordt dan een dropshipping model.

Link naar reactie
  • 0

Als je zoek functie gebruikt kan je een heleboel terug vinden over BTW bij in/uitvoer is al een hoop over geschreven maar als je hier nog aanvullende vragen hebt stel ze gerust.

 

Daarnaast nog even paar vragen / opmerkingen:

 

Denk er bij dropshippen(waarbij 3e landen betrokken zijn) goed over na dat je te maken krijgt met de douane. maw goederen binnen de EU mogen zich vrij bewegen. Maar komen ze voor commerciële doeleinden van buiten de EU dan moet er aangifte bij de douane worden gedaan en het nodige aan BTW en Invoerrecht etc betaald moeten worden.

Als je exclusieve goederen gaat leveren is het dan verstandig dit te doen zonder dat je ze zelf hebt gezien? Zou je er zelf geen controle moment in willen bouwen(dit zou evt in een z.g douane entrepot kunnen gebeuren, in dat geval zijn de goederen technisch gezien nog niet ingevoerd)?

 

Elk geval veel succes!

 

 

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 282 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.