• 0

BTW terugkrijgen omzetbelasting

Even een vraagje betreft de aangifte omzetbelasting en terugkrijgen van BTW. Ik maak gebruik van de kleine ondernemersregeling (KOR). Ik koop een product met een BTW van €100.

 

Stel dat ik in hetzelfde aangiftetijdvak geen inkomsten heb. In dat geval krijg ik de volle €100 terug.

Stel dat ik wél inkomsten heb, met een BTW van €120. Dan trek ik de €100 BTW van de gemaakte kosten er vanaf, en de resterende €20 trek ik er vanaf met de KOR. Dan krijg ik €0 terug.

 

Mijn vraag: klopt deze gedachtengang? Is het dan echt verstandiger om een dergelijk product te kopen in een aangiftetijdvak waarin ik verwacht geen inkomsten te hebben?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kunt gebruik maken van de kleineondernemersregeling, wanneer je verwacht in een jaar minder dan € 1883 aan btw te betalen. Het maakt daarbij niet uit in welk kwartaal je de aankoop doet, omdat het om het totaalbedrag op jaarbasis gaat. Meer informatie over de KOR vind je op http://bit.ly/Nypb4t

 

Met vriendelijke groet,

 

Roel

Webcareteam Belastingdienst

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Je gedachtengang klopt niet (althans niet geheel). Zoals Belastingdienst aangeeft, geldt de KOR per jaar (waarbij je in de kwartaalaangifte ervoor kunt kiezen alvast voorlopig de KOR toe te passen, met een correctie in de laatste aangifte van het jaar tot gevolg). Als je op jaarbasis btw terugkrijgt (dus meer aan leveranciers betaald dan aan klanten in rekening gebracht), dan pas je de KOR niet toe. Alleen als je over het gehele jaar bezien tussen de 0 en 1883 aan btw zou moeten afdragen, pas je de KOR toe.

 

Je gedachtengang klopt wel als je in enig jaar geen omzet hebt (maar toch een onderneming drijft voor de btw) en in het volgende jaar wel. Ook als je net wel of net niet de KOR zou kunnen toepassen omdat je aan de bovengrens zit, kun je daar enige (zij het beperkt) invloed op uitoefenen door iets eerder of juist iets later iets te kopen (of een afnemer die op 30 december langskomt toch maar te bewegen om op 2 januari terug te komen).

 

Zie ook de vele andere topics over de KOR op HL.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Mijn vraag: klopt deze gedachtengang? Is het dan echt verstandiger om een dergelijk product te kopen in een aangiftetijdvak waarin ik verwacht geen inkomsten te hebben?

 

Nee die gedachte gang klopt niet! KOR word toegepast over je jaarsaldo en niet per kwartaal, pas hier mee op want het kan een nare tegenvaller opleveren in volgende jaar als jij en KOR toepast in de tijdvakken dat je moet betalen én in tijdvakken dat je terug te ontvangen hebt ook geld terugvraagt.

De tussentijdse verminderingen zijn een soort schatting van de KOR op het eind van het jaar word gekenen naar het totaal van je btw op omzet en het totaal van je BTW op kosten en als daar een te betalen saldo overblijft die onder de drempelbedragen ligt dan mag je de KOR toepassen op dat bedrag.

 

Dus als je de KOR wilt toepassen dan doe je er verstandig aan om in de tijdvakken dat je geen inkomsten hebt ook geen voorbelasting terug te vragen. OF bij de verminidering wegens KOR in de volgende tijdvakken rekening te houden met het feit dat je eerder btw terug ontvangen hebt die je niet verrekent hebt met omzet. Je moet dan alsnog die terugontvangen btw voor de KOR berekening eerst aftrekken van het terug te vragen KOR saldo. Ongeacht in welk tijdvak je je aankoop doet zul je met jou voorbeeld bedragen dus altijd maar 20 euro KOR genieten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

In jouw voorbeeld heb je in een tijdvak € 100 aan btw betaald. Als je verwacht dat je binnen een jaar maximaal € 1345 moet betalen, dan kun je inderdaad de KOR al toepassen voor die € 100.

 

Met vriendelijke groet,

 

Roel

Webcareteam Belastingdienst

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 157 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.