• 0

BTW betaling voor clouddienst Internationaal

Dag Forumleden

 

Wij zijn een software bureau en bieden onze software online via een clouddienst aan. Op onze eigen webservers die in Nederland staan wordt de software als een SAAS oplossing aangeboden. Klanten nemen onze software af als jaarlicentie, maar zeker ook vaak als een "daglicentie" om bij een overleg in te zetten. (wij bieden GDS software aan, maar dat terzijde)

 

Nu is mijn vraag: Hoe moeten wij omgaan met de BTW betalingen bij bedrijven buiten de EU?

Voor landen binnen de EU hebben we het allemaal geregeld en dat gaat al jaren goed. Nu hebben we een product wat wereldwijd ingezet gaat worden (klanten zitten letterlijk over heel de wereld)

 

Onderzoek op de site van de Belastingdienst levert op dat wij de belastingdienst van het land van de afnemer moeten vragen hoe wij aangifte moeten doen. Ook in dit forum diverse onderwerpen doorgespit en daarin werd me wel duidelijk dat een simpel antwoord leuk klinkt, maar vaak niet volledig is. Belastingdienst meerdere malen gebeld. Maar na 10 keer keuzemenu doorlopen te hebben en dan te horen te krijgen dat alle medewerkers in gesprek zijn en verbinding wordt verbroken, poging opgegeven.

Ook op sites van KvK, particuliere experts en andere forums leveren mij dit resultaat.

- Software wordt gezien als dienst en niet als goederen, maar dat is wel nog afhankelijk van type software (onderzoek door EFS uitgevoerd in 2005)

- Er is geen éénduidige wijze waarop de BTW afdracht moet plaatsvinden, maar in ieder geval niet in NL. Dus factuur altijd zonder BTW.

- Wij moeten voor ieder land waar de software door een bedrijf ingezet wordt (ook al is het maar voor één dag) uitzoeken hoe het met de BTW aangifte zit in dat specifieke land.

 

Ik hoop dat vooral mijn laatste bevinding niet klopt, want hoe moeten we dat als als bedrijf dan regelen?

 

Ik hoop dat u mij hier verder mee kan helpen.

 

Met vriendelijke groet

Steven Wagemaker

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Steven,

 

Helaas werkt het inderdaad zo dat als je diensten buiten de EU aanbiedt, dat (in jullie geval) het land van de afnemer het land is waar de eventuele BTW-plicht ligt. Het zal voor veel aanbieders van online diensten dan ook een bak met ellende zijn om aan alle verplichtingen te voldoen in elk land waar afnemers zitten en er een vorm van BTW geheven wordt.

 

Ik schat zo in dat veel ondernemers de moeite niet nemen of hooguit voor de landen waar het fiscale controleapparaat goed draait en zij veel afnemers hebben.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Steven,

 

Ik heb dezelfde indruk als Joost - volgens mij wordt dit veelvuldig genegeerd. Ik ken geen enkele ondernemer die dit daadwerkelijk uitgezocht heeft.

 

Het werkt overigens ook de andere kant op: als een ondernemer van buiten de EU een dienst levert aan een Nederlandse particulier, moet de dienstverlener in principe Nederlandse BTW afdragen/rekenen. Maar ik ken geen enkele Amerikaanse dienst die ik als particulier afneem, die hieraan voldoet. Het is natuurlijk ook heel moeilijk te controleren voor de belastingdienst in het land van de afnemer, zeker als het om leveringen aan particulieren gaat.

 

Het helpt ook niet dat de meeste informatie over belastingen vaak alleen in de lokale taal beschikbaar is. Als je dit dus volledig volgens het boekje wil doen, wordt het heel veel zoeken en heel veel papierwinkel. En na mijn eigen ervaringen met de IRS lijkt de Nederlandse belastingdienst een feest om mee te werken, maar waarschijnlijk zal je nog wel erger tegen kunnen komen.

 

In Nederland hebben we het ook nog makkelijk, want alle relevante belastingen zijn nationaal geregeld. In de VS wordt de sales tax veelal per staat of zelfs per country geregeld, waarvan er 3000 zijn. Nu hebben lokale ondernemers dit probleem ook, dus er zijn vast bestaande oplossingen. Maar er zijn meer landen waar je dit probleem tegen zal komen.

 

groet,

Erik

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.