• 0

Wet WAADI - DGA eenmans-BV

Ik heb op HL enkele topics over de aangepaste wet WAADI gezien, maar ik zou graag specifiek ingaan op de situatie van een DGA met eenmans BV, die bij opdrachtgevers werkt en een VAR-DGA hanteert.

 

De Wet WAADI schrijft voor dat de BV zich met de SBI code voor uitzendburo's moet registreren als het arbeidskrachten ter beschikking stelt die onder toezicht en leiding van de inlenende partij werken.

Een DGA, die zelf tijdelijke (advies)opdrachten bij een inlenende organisatie verricht, werkt mijns inziens niet onder dat toezicht. Om een VAR-DGA te verkrijgen is het juist van groot belang dat deze gezagsfaktor niet bestaat.

 

Ik ben van mening dat een DGA met eenmans-BV die zich vanwege de Wet WAADI nu met de SBI code voor uitzendburo's registreert indirect zegt dat hij dus onder toezicht en leiding van de de (eind)klant werkt. Dit lijkt me bijzonder onverstandig, omdat hij zijn zelfstandigheid daarmee op het spel zet.

 

Graag hoor ik of deze gedachtengang klopt, en zo niet, waarom niet.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zit in eenzelfde situatie. Een registratie bij de KvK mbt WAADI staat mijn inziens haaks op mijn VAR-DGA. Naar mijn mening is de registratie niet van toepassing: ik ga alleen opdracht overeenkomsten aan en risico voor de gedane werkzaamheden ligt dan ook bij mijn bedrijf.

 

Dit risico ligt bij een uitzendbureau dus niet bij het uitzendbureau, maar bij de inlener/klant. De registratie hiervan is de onderdeel van de daadwerkelijke intentie voor WAADI.

 

Echter intentie van de wet en handhaving van de wet zijn twee verschillende zaken volgens de overheid (kijk maar naar de VAR handhaving), dus hoor ook graag meerdere meningen van jullie. Helemaal aangezien de registratie gratis is en de boete bij het niet voldoen bij eerste overtreding direct € 12.000,- is.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jensen en Zoids,

 

Een gevoelig aspect is terecht door jullie aangeroerd.

De aangepaste WAADI-wetgeving (KvK-registratieplicht voor intermediairs in de strijd tegen malafide intermediairs) heeft op zich een goede insteek maar pakt vervolgens wel heel ruim uit en kan tot vervelende discussies op andere vlakken leiden (de zelfstandigheid in het kader van de VAR alhoewel daarbij naar alle zaken/werkomstandigheden wordt gekeken en niet naar slechts een aspect van het bedrijf).

 

De aangepaste WAADI wetgeving (de registratieplicht) kan met name gevolgen hebben voor zzp-ers in BV-vorm en voor vennoten in vof vorm. Dat wordt overigens ook door de KvK onderkend. Haar uitleg van de wet is in deze ruim en luidt haast woordelijk overgenomen:

 

"Een zzp’er valt niet onder deze regeling, want om onder de regeling te vallen moet er altijd sprake te zijn van drie partijen: de uitlener, de inlener en degene die de arbeid verricht. Bij een zzp’er is geen sprake van een uitlenende partij. Zzp’ers die hebben gekozen voor de rechtsvorm bv kunnen wel onder de regeling vallen. Dit is het geval als de zzp’er onder toezicht en leiding van een derde (inlener) werkt, de bv is dan de uitlenende partij. In dat geval stelt de bv niet-bedrijfsmatig arbeidskrachten ter beschikking en moet dit worden opgegeven aan de Kamer van Koophandel.

 

Als een vennoot van een vof als arbeidskracht onder toezicht en leiding van een derde (de inlener) werkt, is de vof de uitlenende partij. In dat geval stelt de vof niet-bedrijfsmatig arbeidskrachten ter beschikking en moet dit worden opgegeven aan het handelsregister. Dit zal overigens voor de meeste vof’s niet gelden. In veel gevallen zullen de vennoten namelijk niet onder toezicht en leiding van een derde werken, maar een aangenomen opdracht uitvoeren. Denk hierbij aan een hovenier die een tuin aanlegt, een klussenbedrijf dat een schuur bouwt en een adviesbureau dat bedrijven adviseert."

 

Een grijs gebied kan dus ontstaan. Het zelf een opdracht uitvoeren (opdrachtovereenkomst of aanneemovereenkomst) zal niet leiden tot een WAADI-KvK-registratieplicht omdat je alles in eigen regie hebt en doet. Echter, het zo goed als alleen je arbeidskracht ter beschikking stellen aan een derde, zeker als het gaat om bedrijfseigen werkzaamheden verrichten van/bij een opdrachtgever/inlener (een bouwer bij een bouwbedrijf), kan dat niet alleen op het gebied van de WAADI maar ook op het gebied van de VAR-zelfstandigheid tot problemen leiden.

 

Ik ben nog geen gevallen tegen gekomen waarbij het met de KvK-registratie en met de VAR vanwege de potentiele tegenstrijdigheid verkeerd ging, maar ik verwacht dat dat helaas wel gaat gebeuren.

 

Hans van Dongen / Steunpunt Arbeidszaken / 7-8-2012

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 147 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.