Jump to content

Zoids

Junior
  • Content Count

    10
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • Gender
    Male
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    36-40
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa

Company info

  • Branch
    Industrie & bouw
  1. Beste Anton, Hoewel ik niet direct een antwoord heb op je vraag, is mijn mening dat het verstandig is om voor het eerste jaar als ondernemer sowieso een boekhouder in te schakelen. Hij of zij kan je helpen met kennis en kunde om je administratie goed op te zetten. Na één jaar kun je er dan voor kiezen om dit zelf over te nemen om de kosten te drukken. Een goed opgezette administratie scheelt je mogelijk geld en tijd. Zelf de boekhouding doen zonder boekhoud en/of fiscale achtergrond is in mijn ogen penny wise, pound foolish. Succes met je autobedrijf!
  2. Zou afstorten in een bankspaar product (bv. toekomstsparen v/d rabobank) een optie zijn, weet iemand dit? Dit deposito regelt zichzelf namelijk en heeft lage kosten. Ik noem het omdat ik het zelf gebruik sinds ik ben gestart en ook niet in de BV wilde oppotten wegens flexibiliteit naar de toekomst. Maar ik weet niet of je van je BV in een dergelijk product mag afstorten.
  3. Top, bedankt! Dan klopt mijn beeld. De werkzaamheden zijn inhoudelijk van aard en zeker niet bestuursmatig. Ik zal er voor zorgen dat ik dit ook duidelijk op papier laat vastleggen. Dat ik met een achterstand instap begrijp ik, ik zie echter wel mogelijkheden om met 2 jaar break even te zitten. In de tussentijd worden de kosten wel gedekt door uurtje factuurtje. Mijn inziens een klein ondernemersrisico van mijn kant dus. Thanks! ;D
  4. Beste Reuzen van Higherlevel! even een vraagstuk waar ik zo niet direct een antwoord op vind: Mij is gevraagd te participeren in een BV die op dit moment verlies draait (verder te noemen BV A). Ik kan helpen dit weer winstgevend te maken, ik zie ook de potentie van het product. De vraag is alleen, wat is het risico? De situatie is dus als volgt: Mijn holding BV (BV B) koopt % aandelen van BV A. Ik ga geen directie voeren van de BV A, maar werk wel mee (uurtje factuurtje) BV A heeft een schuld van ongeveer 200.000,- euro aan overige aandeelhouders (hier worden rentelasten voor betaald). Stel dat BV A falliet gaat, wat voor risico loopt mijn holding dan? Enig idee?
  5. Ik zit in eenzelfde situatie. Een registratie bij de KvK mbt WAADI staat mijn inziens haaks op mijn VAR-DGA. Naar mijn mening is de registratie niet van toepassing: ik ga alleen opdracht overeenkomsten aan en risico voor de gedane werkzaamheden ligt dan ook bij mijn bedrijf. Dit risico ligt bij een uitzendbureau dus niet bij het uitzendbureau, maar bij de inlener/klant. De registratie hiervan is de onderdeel van de daadwerkelijke intentie voor WAADI. Echter intentie van de wet en handhaving van de wet zijn twee verschillende zaken volgens de overheid (kijk maar naar de VAR handhaving), dus hoor ook graag meerdere meningen van jullie. Helemaal aangezien de registratie gratis is en de boete bij het niet voldoen bij eerste overtreding direct € 12.000,- is.
  6. Ik heb een aanvullende vraag. Ik ben in dienst van mijn holding BV via de werkmaatschappij BV ingehuurd op een IT opdracht. Dien ik mijn KVK registratie wel te wijzigen in het kader van WAADI? Contractueel gezien zijn het opdrachten die ik uitvoer bij de klant en val ik niet onder de leiding van de klant.
  7. Top, bedankt voor deze info! Ik ben geholpen! Topic kan dicht wat mij betreft
  8. Thanks! DGA loon zou iets gecorrigeerd moeten worden inderdaad, deze is nu krap 70% en zal niet meer voldoen. Wat betreft de fiscale eenheid, is dit wel mogelijk? De situatie: de holding wordt 100% eigenaar van de 2e dochter, maar is slechts 50% eigenaar van de 1e, reeds bestaande, dochter. Is dit per dochter BV aan te vragen? Van één vraag komen er meer, toch weer eens langs mn fiscalist. :)
  9. Thanks! Tja, dit lijkt me inderdaad ook de juiste weg. Hetgeen mij vreemd lijkt, is dat er dus een BV ontstaat met een werkende bestuurder waarvan de management fee onder het min. DGA loon kan komen te liggen. Maar misschien is dit een verkeerd beeld van het geheel. Als ik je goed begrijp geldt de volgende stelling: Het feit dat voldaan wordt aan het min. DGA loon in mijn persoonlijke holding is dus afdoende voor de hele structuur. Er geldt geen minimum aan de management fee vanuit de werkmaatschappijen (behalve dat de voeding voldoende moet zijn om het uiteindelijke DGA loon uit te betalen natuurlijk ;D)
  10. long time reader, first time poster. Heb even gezocht, maar het antwoord niet eenduidig gevonden, vandaar mijn vraag. Ik heb een holdingstructuur (in dienst bij Beheer BV, management fee uit werkmaatschappij BV) en ben voornemens om een tweede werkmaatschappij BV op te zetten, waarvan de aandelen 100% in de Beheer BV staan. Ik verwacht dat in deze 2e onderneming 8 a 16 uur per week aan arbeid door mij besteed wordt (er is geen sprake van ander personeel). Ben ik verplicht om aan de nieuwe werkmij een management fee te factureren? Zo ja, gelden hier eisen aan in relatie tot, bijvoorbeeld, het minimale salaris DGA (deze ontvang ik reeds uit de holding ver boven het minimum).
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept