• 0

Pensioen in eigen beheer

Ik zit even met de volgende probleemstelling,

 

Dga heeft pensioen in eigen beheer opgebouwd. Waarde op de balans 100.000

 

Zoon wil zijn BV overnemen, (aandelen) De vraag is of de gehele waarde van het pensioen ook meegenomen moet worden bij de berekening van waarde vd aandelen::

 

€212.000       (stille reserve pand+inventaris)

€310.000        (goodwill)

€40.000       (aandelen)

€?       (pensioen)

€314.800       (winstreserves)

 

 

Bedankt alvast!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik weet hier niet heel veel van maar ik las ondermeer op deze pagina :

 

http://www.ondernemingsbeurs.nl/vpagina.asp?pag=16#6

 

Het volgende:

 

Het is ook mogelijk om bij de koper te bedingen dat hij de pensioenverplichting op zich neemt. Deze optie verdient geen schoonheidsprijs, vanwege de doorlopende risico’s.

 

Ik zou twee opties zien:

 

1 Pensioen wordt meeberekend in de waarde van de aandelen moet alleen nog wel belasting over betaald worden

2 Zijn zoon neem het bedrijf over en is verantwoordelijk voor de uitbetaling van zijn pensioen, de waarde wordt dus niet meegenomen in de prijs voor de aandelen.

 

Maar misschien heb ik het wel fout en heb je hier niks aan. :-\

Link naar reactie
  • 0

Hai,

 

Dankjewel dat je meedenkt,

 

Ik moet vooral weten of ik de gehele waarde van 100000 moet meenemen...of dat er moet worden gekeken naar de actuele waarde van het pensioen en de waarde op de balans en daar het verschil van nemen?

het is een enkelvoudig BV die zijn aandelen verkoopt,

 

ik weet dat hij er ook voor kan kiezen om zijn pensioen af te storten bij een externe verz.maatschappij..maar dat gaat hem dan heel wat kosten...

 

stel het pensioen wordt niet afgestort en ik moet de waarde vd aandelen weten...welk bedrag neem ik dan mee..

 

dat is mijn vraag namelijk :)

Link naar reactie
  • 0

Beste Liz1986,

 

Er zijn verschillende methoden om de aandelen in een BV te waarderen en jij kiest blijkbaar voor waardering op intrinsieke waarde. In de praktijk wordt vaak gekozen voor een mengvorm van verschillende waarderingsmethoden. Ik laat de vraag verder buiten beschouwing of dit dus een juiste en reëele waarderingsmethode is.

 

Bij de intrinsieke waarderingsmethode worden de aandelen gewaardeerd door de activa te verminderen met de passiva. Pensioen in eigen beheer valt onder passiva en wordt dus in mindering gebracht op de activa.

 

Het pensioen moet - net als de activa - gewaardeerd worden tegen de waarde in het economisch verkeer. Vuistregel is dat de waarde in het economisch verkeer van een pensioenvoorziening 1,5 tot 2 keer hoger is dan de fiscale waarde, maar voor een exacte berekening moet je bij een pensioendeskundige zijn.

 

Daarnaast heb je geen rekening gehouden met de passieve belastinglatenties op stille reserves en goodwill en de actieve belastinglatentie op de pensioenvoorziening.

 

De berekening is dus als volgt::

 

Optellen

Boekwaarde activa

Stille reserves activa

Goodwill

Belastinglatentie pensioen in eigen beheer

 

Aftrekken

Pensioen in eigen beheer

Stille reserve pensioen

Belastinglatentie stille reserves

Belastinglatentie goodwill

 

Het saldo is de intrinsieke waarde van de aandelen.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Liz,

 

Als het pensioen niet afgestort wordt dan maakt het geen onderdeel uit van de waarde van de aandelen omdat de BV de verplichting aan vader houdt om dat pensioen te moeten betalen. Zoals geschetst in de reactie Woodsbox is dat verre van ideaal omdat het pensioen van pa afhangt van hoe zoon de BV bestuurt.

 

Los van dit antwoord: het heeft iets weg van een studievraag of een vraag voor een cliënt van je.

 

Voor beide is HL niet bedoeld, zodat ik een slotje zet op dit topic.

 

Als er iets anders speelt, PM me dan gerust.

 

groet

Joost

 

HL admin

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 148 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.