• 0

IB-aangifte over 2011 / 2012

Begin 2011 ben ik al op dit fora geweest voor een schop in de juiste richting i.v.m. het starten van een onderneming (daarvoor bedankt!). In Mei 2011 heb ik vervolgens de eenmanszaak laten inschrijven bij de KVK. Dus het bedrijf draait onderhand al weer een tijdje mee.

 

Situatie: Naast ondernemer volg ik ook een MBO studie (ICT netwerkbeheer) en daarnaast had ik nog een extra bijbaan als krantenbezorger (opgezegd in eind 2011). Van september 2011 tot aan februari 2012 heb ik stage gelopen waarna ik van februari t/m Juli dit jaar zowel stage als school heb gecombineerd. In de hostingwereld waarin ik actief ben had dat niet zo'n positief effect, van 5 uur 's ochtends tot s' avonds half 6 was ik volledig onbereikbaar. Dus de omzet liep terug en is sindsdien meer dan gehalveerd (ongeveer 70% op basis van prognoses).

 

Financiële cijfers 2011:

Opbrengsten 62.000 EUR

Inkoopkosten / uitbesteed werk 42.000 EUR

Afschrijvingen: 2.000 EUR

Overige bedrijfskosten 3.000 EUR

-------------------------------------------------------------------

Saldo winst/verlies rekening: 15.000 EUR

 

Met mijn bijbaantje etc. kom ik uiteindelijk op een verzamelinkomen van 18.000 EUR

Ik geloof dat ik iets van 3.000 EUR aan de belastingdienst moet betalen + ongeveer 5.000 EUR aan de studiefinanciering aangezien ik boven de grens van 13.000 EUR zit.

 

Jullie zien waarschijnlijk al wel welke kant ik op wil, dit is allemaal berekent op basis van het feit dat ik geen recht heb op zelfstandige aftrek. Nu zeg ik er meteen bij dat ik geen urenadministratie bij houd (mijn boekhouder heeft me daar recentelijk pas op gewezen - dom van mij hé - ik weet het!). Nou is dus de vraag in hoeverre de studie (ook in de aanloop) mee kan tellen, ik weet dat het een lastig vraagstuk is en ik heb ook al wel de nodige jurisprudentie geraadpleegd alleen het is me nog niet geheel duidelijk.

 

Ik wil hierbij vooropstellen dat ik dit NIET vraag om belastingen te ontlopen of dat ik mijn studie niet volledig zelf wil bekostigen. Ik vraag me dus gewoon af of het zin heeft om een jurist te raadplegen bij het accountskantoor hier in de buurt.

 

En dan misschien wel belangrijker is het belastingjaar 2012, hier heeft het bedrijf dus een volledig jaar gedraaid en is die urennorm ook beter te verantwoorden ware het niet dat ik dus geen urenadministratie heb bijgehouden. Kan ik daar met terugwerkende kracht nog iets van maken of wordt het de straf gewoon maar aanvaarden (geen extra aftrekposten naast de standaard MKB-winstvrijstelling)?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik begrijp uit je bericht dat je de opleiding al volgde voordat je de onderneming bent gestart. Daarnaast dat het volgen van de opleiding en de stage belemmerend werkten op het ondernemerschap. In die zin vraag ik me af of je kunt stellen dat je deze opleiding volgde in het kader van je onderneming (en dus of studie uren als zakelijke uren te verantwoorden zijn).

 

Wat betreft 2012: als je zelfstandigenaftrek claimt zul je moeten kunnen aantonen (adhv een urenadministratie) dat je hierop recht hebt, als de belastingdienst daarom vraagt. Of hiervan bewijs verlangd wordt hangt af van o.a. de hoogte van je omzet en of je, naast het ondernemerschap, nog andere inkomsten uit arbeid had. Als jouw winst dusdanig is dat aannemelijk is dat je voldoet aan het urencriterium zal hoogstwaarschijnlijk geen bewijs worden opgevraagd. Achteraf geconstrueerd bewijsmateriaal is meestal geen slimme zit maar houd het vanaf nu dan wel goed bij.

 

Succes met ondernemen!

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Over de (on)mogelijkheden van het gebruik van studie-uren voor het urencriterium is al eens het een en ander gezegd. Een hele korte samenvatting: meestal tellen de uren besteed aan een MBO-opleiding niet mee voor het urencriterium.

 

Voor wat betreft de onderbouwing van de uren: je moet aannemelijk maken dat je tenminste 1225 uur aan de onderneming hebt besteed. Daarvoor geldt de vrije bewijsleer, dus het mag op alle mogelijke manieren. Het komt daarbij aan op geloofwaardigheid: hoe betrouwbaar is het om na een half jaar nog eens te bedenken wat je allemaal hebt gedaan? Daarvoor ga je toch op zoek naar informatie die op een of andere manier is opgeslagen: telefoonrekeningen, emails, je kilometeradministratie (de tijd die je onderweg bent geweest voor een zakelijke afspraak telt immers ook mee). Alleen zaken die alleen maar in je hoofd zitten kunnen niet bijdragen aan de onderbouwing. Daarbij wordt uiteraard ook gekeken naar je andere bezigheden: het helpt niet om dagelijks al 13 uur met andere zaken dan de onderneming bezig te zijn. Immers: hoe onwaarschijnlijker, hoe beter de onderbouwing moet zijn.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een uitspraak van een rechter in 2008 erbij gepakt, die zegt letterlijk:

Worden de met de studie vergaarde kennis en vaardigheden benut voor het opstarten van nieuwe activiteiten of het verkrijgen van een nieuwe andersoortige klantenkring, dan behoren de kosten niet tot de winst uit onderneming maar tot de persoonsgebonden aftrek. Naar het oordeel van de rechtbank heeft eiseres niet aannemelijk gemaakt dat de studie moest worden gevolgd om het beroep van communicatieadviseur onveranderd te kunnen blijven uitoefenen.

 

Kortsamengevat mag een studie dus alleen als zakelijke uren worden weggeschreven als het gaat om het op peil houden van je kennis. Jullie waren ook al zo'n zelfde mening toegedaan dus dat zegt genoeg, bedankt!

Jammer is het natuurlijk wel, want uiteindelijk blijkt dus dat alles wat ik met het bijbaantje heb verdiend precies hetgeen is wat ik boven het max. verzamelinkomen ben uitgekomen. Gelukkig heb ik dat geld niet uitgegeven en het veilig opzij gezet dus dat komt wel goed :)

 

Maar wat kan ik het beste doen voor het belastingjaar 2012? Wetende dat er op het moment dus nog niet veel met de urenadministratie is gedaan. Ik kan me niet voorstellen dat een inspecteur akkoord gaat met halfbakken werk van slechts een paar maanden of denk ik dan verkeerd?

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals Ronaldinho al aangeeft, voor het urencriterium geldt de vrije bewijsleer, je mag dat bewijzen zoals je wil. Ik zou op basis van je agenda en facturen eens kijken of je een urenadministratie op kan zetten van de afgelopen 7 1/2 maand en eens kijken waar je op uitkomt. Om aan het urencriterium te voldoen moet je grofweg 27 uur per week aan je onderneming besteden.

 

Als jij nu nog de achterstand van 7,5 maand geen urenadmin bijhouden kunt bijwerken, heb je aan het einde van het jaar een redelijke urenadministratie. Wellicht blijkt daaruit dat je het urencriterium niet haalt, maar dan heb je het systeem tenminste in de vingers voor 2013.

 

Als je denkt dat je het toch niet gaat halen omdat je in de eerste helft van dit jaar ook nog heel veel tijd aan je studie hebt besteed en dergelijke, sja, dan heeft het natuurlijk geen zin om een uitgebreid systeem op te zetten. Dan nog zou ik je aanraden om alvast wat te oefenen en een urenadministratie op te zetten, omdat je daar ook voor je bedrijfsvoering iets aan kan hebben.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Zoals Ronaldinho al aangeeft, voor het urencriterium geldt de vrije bewijsleer, je mag dat bewijzen zoals je wil. Ik zou op basis van je agenda en facturen eens kijken of je een urenadministratie op kan zetten van de afgelopen 7 1/2 maand en eens kijken waar je op uitkomt. Om aan het urencriterium te voldoen moet je grofweg 27 uur per week aan je onderneming besteden.

 

Als jij nu nog de achterstand van 7,5 maand geen urenadmin bijhouden kunt bijwerken, heb je aan het einde van het jaar een redelijke urenadministratie. Wellicht blijkt daaruit dat je het urencriterium niet haalt, maar dan heb je het systeem tenminste in de vingers voor 2013.

 

Als je denkt dat je het toch niet gaat halen omdat je in de eerste helft van dit jaar ook nog heel veel tijd aan je studie hebt besteed en dergelijke, sja, dan heeft het natuurlijk geen zin om een uitgebreid systeem op te zetten. Dan nog zou ik je aanraden om alvast wat te oefenen en een urenadministratie op te zetten, omdat je daar ook voor je bedrijfsvoering iets aan kan hebben.

Alleen in het weekend besteed ik al zeker 20 uurtjes aan de onderneming. En iedere dag in ieder geval 1 uurtje aan de standaard administratie en de rest is afhankelijk van hoe druk het is of hoe druk ik het zelf heb. Dus dat zal wel loslopen, moet dus alleen even zien hoe ik dat nu nog goed administratief kan verwerken. Daarbij denk ik aan support tickets en dergelijke, dat is bewijs dat ik zou kunnen tonen aan een inspecteur wanneer hij/zij er naar vraagt.

 

Kleine pleister: als je stufi terug moet betalen kun je een gedeelte van je studiekosten aftrekken in je aangifte IB. Zie hier.

Alle kleine beetjes helpen zeggen ze altijd hé. Volgens mij heeft men boekhouder dat al verwerkt maar zal het nog wel even controleren.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 283 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.