• 0

Buitenlandse aandelen en belastingdienst

Ik zit met het volgende (probleem?)

 

Mijn partner heeft aandelen in een buitenlandse onderneming en mijn partner komt zodra de MVV is toegewezen naar Nederland. De winstuitkering wordt in gezamenlijk overleg tussen de aandeelhouders uitgekeerd op een bankrekening of ze laten het in het bedrijf zitten. In het geval van mijn partner komt er ook nog uitkering naar een Nederlandse rekening bij.

 

Is er hier iemand die kan vertellen hoe dat nou belastingtechnisch werkt? En of mijn partner altijd die aandelen moet opgeven of dat dat alleen moet als er echt naar een Nederlandse rekening wordt uitgekeerd. Belastingtelefoon kan (of wil) daar niet op antwoorden, accountant geeft aan daar niets van te weten.

 

Alvast bedankt voor de reakties!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat voor rechtsvorm en welk land betreft het?

Hoe groot is het belang in de onderneming?

 

Als je partner in Nederland woont (naar fiscale maatstaven), dan moet het belang in ieder geval in de aangifte worden opgenomen. De vraag is in welk onderdeel van de aangifte en of er eventueel voorkoming van dubbele belasting kan worden geclaimd.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Rechtsvorm en het belang zal ik even navragen.

 

Het gaat in ieder geval om brazilië waar mijn partner de aandelen heeft.

Wat is naar fiscale maatstaven in Nederland wonen. Mijn partner schrijft zich in in de plaats waar we gaan wonen, dus volgens mij wel.

 

Ik kom nog terug met de Rechtsvorm en het Belang.

Link naar reactie
  • 0

Maakt het dan ook nog verschil of er 5.000 of 5.000.000 wordt uitgekeerd?

 

Ja. Het ene bedrag is groter dan het andere. Ik zou kiezen voor het laatste bedrag. Moet je wel meer belasting over betalen ;D

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Ik ga ervan uit dat je partner binnenlands belastingplichtig zal zijn in Nederland en ook op basis van het verdrag met Brazilie geacht wordt in Nederland woonachtig te zijn. Naar verwachting is je partner aanmerkelijkbelanghouder (dat is het geval bij een belang van tenminste 5% in een lichaam met een in aandelen verdeeld kapitaal) en dienen de aandelen in box 2 te worden aangegeven.

 

Het verdrag wijst heffing over dividenden toe aan de woonstaat (in dit geval dus Nederland, maar Brazilie mag ook heffen, maximaal 15% en voor die heffing moet Nederland voorkoming van dubbele belasting geven. Voor eventuele andere inkomsten kan een andere regeling gelden.

 

Overigens zijn de inkomsten bij een aandelenbelang van minder dan 5% niet belastingvrij, maar wordt er belasting geheven over een forfaitair vastgesteld rendement. Bij een dividend van 5 miljoen per jaar kun je er de donder op zeggen dat de waarde van die aandelen op 1 januari meer is dan het heffingvrij vermogen en er - dus - belasting moet worden betaald

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Is het dan zo dat bij 4,9% mijn partner geen aanmerkelijkbelanghouder is en dit niet hoeft op te geven?

 

Dus als Nederland heft over het dividend en ook Brazilië dan mag Brazilië dat voor maximaal 15% doen en Nederland voor 15% minder?

 

Kan mijn partner er dan niet gewoon beter voor kiezen om alles gewoon in Brazilië uit te laten keren en hier niet gebruiken/opgeven of wat dan ook?

 

Klinkt misschien een dom idee, maar ik ben er helemaal niet in thuis in dit soort dingen. Vandaar ook N00b voor mijn naam hier. LOL

Link naar reactie
  • 0

Is het dan zo dat bij 4,9% mijn partner geen aanmerkelijkbelanghouder is en dit niet hoeft op te geven?

Bij 4,9% is geen sprake van een aanmerkelijk belang en moeten de aandelen in box 3 worden opgegeven (de belastingheffing bedraagt 1,2% van waarde van de aandelen aan het begin van het jaar).

Dus als Nederland heft over het dividend en ook Brazilië dan mag Brazilië dat voor maximaal 15% doen en Nederland voor 15% minder?

Ongeveer, ja. Brazilie mag (afhankelijk van de omstandigheden) maximaal 15% belasting heffen over de dividenden, maar je moet in de Braziliaanse wetgeving kijken hoeveel daadwerkelijk wordt geheven. Nederland brengt (normaal gesproken, ik heb het niet in het betreffende verdrag gecontroleerd) dat daadwerkelijk geheven bedrag vervolgens in mindering op de hier te betalen belasting, maar met als maximum de daadwerkelijke Nederlandse belastingheffing over de inkomsten uit de aandelen.

Kan mijn partner er dan niet gewoon beter voor kiezen om alles gewoon in Brazilië uit te laten keren en hier niet gebruiken/opgeven of wat dan ook?

Nee, aan het einde van dat liedje moet je alsnog betalen (in totaal nog meer dan volgens de juiste weg) en krijg je er mogelijk nog een boete overheen ook. Is dus niet aan te raden.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.