• 0

Vof overnemen met belastingschuld

Hallo allemaal,

 

ik loop al enige tijd te zoeken naar een antwoord op mijn vraag maar kan helaas niets vinden op internet wat geheel bij mijn vraag aansluit.

 

Het volgende, momenteel heb ik een schoonmaakbedrijf (eenmanszaak) wat goed loopt.

Er is sprake van om hier binnen niet al te lange tijd een B.V. van te maken.

 

Nu is een van mijn opdrachtgevers een v.o.f., een man en een vrouw welke nu gaan scheiden en waarbij naar boven komt dat er zeer veel schulden zijn gemaakt. De schulden zijn ongeveer 250.000 euro waarvan 150.000 euro bij de belastingdienst ligt. De overige 100.000 euro is verdeeld over leveranciers, payroll enz..

 

Gezien het bedrijf buiten deze schulden om gezond is qua inkomsten heb ik er serieuze interesse in dit over te nemen. Er komt namelijk ook +/- 20.000 per maand binnen bij deze v.o.f. en er zijn geen mensen in vaste dienst (alleen payroll).

De uren die beide vennoten en "werknemers" momenteel maken kan ik overnemen en hierop uiteraard nog 2 mensen full-time in dienst nemen.

 

Nu is mijn vraag als volgt. Hoe neem ik dit bedrijf incl. alles schulden over zodat de huidige vennoten er schuldenvrij uit kunnen stappen en ik na een aantal jaar een gezond bedrijf overhoud?

 

Uiteraard begrijp ik dat het een risico is echter ben ik voor zover ik nu weet bereid dit risico te nemen. De vraag is nu of ik dit in een vorm van een B.V. moet doen? En of de huidige vennoten uberhaupt wel schuldenvrij weg kunnen komen?

 

Ik hoor het heel graag!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag riccardo

 

Denk dan eerst aan een overname van de bezittingen, handelsnaam, personeel etc, maar dus zonder schulden.

Als de overname daarvan een redelijke goodwill herbergt dan kun je die betalen aan de verkopers en hebben de verkopers een bedrag waarmee ze hun schulden te lijf kunnen gaan.

 

Het is als koper niet aan jou om je zorgen te maken over hun persoonlijke schulden (VOF of niet, het blijft hun probleem). Gezien wat je schetst, mogen ze al blij zijn dat ze enige goodwill ontvangen voor hun onderneming waar ze iets mee kunnen doen richting hun schulden.

 

Een bedrijf incl. schulden overnemen raad ik doorgaans af, zeker als die schuden bij de fiscus uitstaan. Dan is er vaak nog wel meer mis met de onderneming (gebrekkige boekhouding, te hoge privé opnames, andere 'verborgen' belastingschulden, problemen met de boekhouder).

 

Over de rechtsvorm laat ik me niet uit nu. Dat is van te veel factoren afhankelijk.

 

Hopelijk kun je hier in elk geval verder mee. Maar wat je ook doet, ga niet op basis van wat forum informatie over tot koop van dit bedrijf.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

En of de huidige vennoten uberhaupt wel schuldenvrij weg kunnen komen?

 

 

 

Dag Riccardodg,

 

Bij de VOF zijn de vennoten hoofdelijk aansprakelijk. Zij kunnen schuldenvrij wegkomen als de gehele schuld voldaan is of de schuldeisers moeten akkoord gaan met overname van de schuld door een derde. Die optie is zo goed als zeker niet haalbaar.

 

Verder volg Joost zijn post hierboven.

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik het uit deze korte samenvatting begrijp is dit een situatie die ik regelmatig tegenkom. Doordat de schulden problematisch worden zoekt men een uitweg door het bedrijf te verkopen. Zoals gezegd, mag hun schuldenproblematiek niet de waarde van de onderneming bepalen. Anderzijds willen de vennoten het bedrijf niet verkopen als dat niet voor hen tot een oplossing leidt. Gelukkig zijn er scenario's denkbaar die kunnen verkomen dat de onderneming daardoor misschien ten onder gaat.

 

Eerst bepalen wat de onderneming waard.

Daarna met de schuldeisers om tafel om te kijken of zij bereid zijn met minder genoegen te nemen.

 

Stel je laat de onderneming taxeren, vervolgens stel je de schuldeisers voor de onderneming over te nemen, mits zij kwijting verlenen of in ieder geval een aanvaardbare regeling treffen met de (voormalige) vennoten. Door het overnemen van de onderneming komt er voor de schuldeisers in een keer een bedrag beschikbaar. Dat kan voor hen voordeliger zijn dan onzekerheid of iets terugkrijgen en misschien een faillissement van de vennoten.

 

Het is raadzaam daar ervaren begeleiding bij te zoeken.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.