Ik wil een oproepkracht voor vaste uren per week gaan aannemen.
Zijn werkzaamheden zullen lichtelijk veranderen, maar hij zal wel veel meer zelfstandig gaan werken. Kan ik hiervoor een nieuwe proeftijd in het contract opnemen?
Ik kwam de volgende regels tegen:
Proeftijd kan in principe slechts in de eerste arbeidsovereenkomst bij een werkgever worden opgenomen. Ga je daarna bij een andere werkgever werken, dan kan uiteraard wel een nieuwe proeftijd worden overeengekomen. Blijf je echter bij dezelfde werkgever werken en wordt een proeftijd wordt opgenomen bij een tweede of latere arbeidsovereenkomst, dan is deze proeftijd nietig. Wat de gevolgen hiervan zijn lees je bij 'gevolgen van proeftijd in een arbeidsovereenkomst'.
Tweede proeftijd
Alleen als de nieuwe arbeidsovereenkomst duidelijk andere vaardigheden of verantwoordelijkheden vraagt en de ervaringen uit de eerdere dienstbetrekking nog niet voldoende inzicht hierin geven is een tweede proeftijd mogelijk. Als je onmiddellijk na het verlopen van je arbeidscontract als arbeidskracht dezelfde werkzaamheden bij dezelfde werkgever gaat verrichten, dan mag ook geen tweede proeftijd overeen worden gekomen.
Is extra verantwoordelijkheid en het zelfstandig moeten kunnen werken een duidelijk andere vaardigheid?
De verantwoordelijkheden zullen vooral in het begin niet anders zijn dan dat ze nu zijn. Toch wil ik graag kijken of de medewerker de functie aankan. Ik zal er namelijk nu niet meer bovenop zitten en de medewerker moet nu zelf het werktempo gaan bepalen en zelf de werkzaamheden gaan indelen binnen de uren die wij gaan afspreken.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Zomaar iemand
Zomaar iemand
Ik wil een oproepkracht voor vaste uren per week gaan aannemen.
Zijn werkzaamheden zullen lichtelijk veranderen, maar hij zal wel veel meer zelfstandig gaan werken. Kan ik hiervoor een nieuwe proeftijd in het contract opnemen?
Ik kwam de volgende regels tegen:
Is extra verantwoordelijkheid en het zelfstandig moeten kunnen werken een duidelijk andere vaardigheid?
De verantwoordelijkheden zullen vooral in het begin niet anders zijn dan dat ze nu zijn. Toch wil ik graag kijken of de medewerker de functie aankan. Ik zal er namelijk nu niet meer bovenop zitten en de medewerker moet nu zelf het werktempo gaan bepalen en zelf de werkzaamheden gaan indelen binnen de uren die wij gaan afspreken.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/38071-regels-omtrent-proeftijd/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag