• 0

regels omtrent proeftijd

Ik wil een oproepkracht voor vaste uren per week gaan aannemen.

Zijn werkzaamheden zullen lichtelijk veranderen, maar hij zal wel veel meer zelfstandig gaan werken. Kan ik hiervoor een nieuwe proeftijd in het contract opnemen?

 

Ik kwam de volgende regels tegen:

Proeftijd kan in principe slechts in de eerste arbeidsovereenkomst bij een werkgever worden opgenomen. Ga je daarna bij een andere werkgever werken, dan kan uiteraard wel een nieuwe proeftijd worden overeengekomen. Blijf je echter bij dezelfde werkgever werken en wordt een proeftijd wordt opgenomen bij een tweede of latere arbeidsovereenkomst, dan is deze proeftijd nietig. Wat de gevolgen hiervan zijn lees je bij 'gevolgen van proeftijd in een arbeidsovereenkomst'.

 

Tweede proeftijd

Alleen als de nieuwe arbeidsovereenkomst duidelijk andere vaardigheden of verantwoordelijkheden vraagt en de ervaringen uit de eerdere dienstbetrekking nog niet voldoende inzicht hierin geven is een tweede proeftijd mogelijk. Als je onmiddellijk na het verlopen van je arbeidscontract als arbeidskracht dezelfde werkzaamheden bij dezelfde werkgever gaat verrichten, dan mag ook geen tweede proeftijd overeen worden gekomen.

 

Is extra verantwoordelijkheid en het zelfstandig moeten kunnen werken een duidelijk andere vaardigheid?

De verantwoordelijkheden zullen vooral in het begin niet anders zijn dan dat ze nu zijn. Toch wil ik graag kijken of de medewerker de functie aankan. Ik zal er namelijk nu niet meer bovenop zitten en de medewerker moet nu zelf het werktempo gaan bepalen en zelf de werkzaamheden gaan indelen binnen de uren die wij gaan afspreken.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Jasper,

 

Nee, omdat de werkzaamheden sterk lijken op het eerdere takenpakket is een tweede proeftijd in beginsel nietig, met potentieel nadelige financiële gevolgen. Daarmee zet je namelijk een streep door de ontslagbescherming van de werknemer en dat wordt door de wetgever als ongewenst beschouwd.

 

Wat je wel kunt doen is een contract voor bepaalde tijd afsluiten van bijvoorbeeld 2 of 3 maanden. Als het goed gaat bied je na ommekomst van die periode een contract voor bepaalde tijd aan (eventueel met tussentijdse opzegmogelijkheid, waarbij beide partijen uiteraard de wettelijke opzegvereisten in acht dienen te nemen) met een langere looptijd (bijvoorbeeld 1 of 2 jaar), of zelfs een contract voor onbepaalde tijd.

 

Let er bij een keten van contracten van bepaalde tijd overigens wel op dat deze op een gegeven moment van rechtswege worden omgezet in een vast contract: een contract voor onbepaalde tijd. Een en ander afhankelijk van het aantal alsmede de duur van de bepaaldetijdscontracten.

 

Succes ermee !

Jurist bij JuridischAdviesVoorBedrijven.nl: www.juridischadviesvoorbedrijven.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jasper,

 

Een jaar werkzaam zijn, ook al is dat op oproepbasis, is niet kort.

Ik zie zijn ontwikkeling als een normale (door)groei mede omdat u hem kent en vertrouwt in zijn functie en in zijn functioneren.

Een proeftijd is dan, zoals Mauritz aangeeft, niet geldig.

 

Als de praktijk ook daadwerkelijk een oproepsituatie uitwijst (incidenteel werk voor u verrichten) dan kan er inderdaad een vervolgoproepcontract voor bepaalde tijd aan gekoppeld worden. Dat kan er weer voor een jaar zijn, maar dat mag ook een andere duur hebben, bijvoorbeeld een jaarcontract gevolgd door een 3 maanden oproepcontract.

 

Groeten,

 

Hans van Dongen / Steunpunt Arbeidszaken / 5-9-2012

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
  • 0

Het is niet echt een doorgroei, maar gewoon een andere functie.

Iedereen in de buitendienst heeft een oproepcontract (bahlave degene die langer dan drie jaar bij ons werken, die hebben vaste uren, afhankelijk van de medewerker is dat van de 52 uur per jaar tot 8 uur per week).

 

Hij gaat naast deze werkzaam heden ook in het magazijn werken, waarbij onderhoud en klaarzetten van pakbonnen de grootste bezigheid zal zijn. En dit voor 8 uur per week.

 

Hij werkt nog geen jaar voor mij, hij werkt nog geen 3 maanden voor mij.

 

Maar ik heb overlegd met mijn boekhouder en we hebben besloten hem gewoon een oproepcontract te geven. En ik ben ervan op de hoogte dat hij op een gegeven moment uren kan eisen, maar dat is geen probleem, we weten dn wel welke boter we inde kuip hebben en kunnen ook dan nog besluiten het contract om te zetten. Maar je hebt maar ruimte voor 3 tijdelijke contracten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.