• 0

Goederen uit Turkije importeren

Hallo

 

Kortgeleden ben ik met een webshop dameskleding begonnen. Daarvoor ben ik naar Istanboel gegaan, heb een collectie samengesteld bij diverse groothandels tot zover geen probleem.

Bij het zoeken naar een transportbedrijf terplekke begonnen de problemen. Het transportbedrijf wilde de facturen en de leveranciers wilden alleen een dusuk ( gereduceerde) factuur geven. Voor een volledig factuur zouden de kosten voor onze inkoop fors omhooggaan. Nu heb ik dus ingekocht voor bedrag x( volle pond) terwijl op de facturen een lager bedrag staat. Ik heb zowel in Turkije uitvoerbelasting betaald als in Nederland invoerbelasting+ transportkosten + inklaringskosten..

De gemaakte kosten bereken ik weer door in de verkoopprijs van de kleding waardoor ze iets aan de prijs zijn.

Op papier lijkt echter of ik grotere winst maak....Belasting technisch kom ik zo waarschijnlijk in de knoop.

Van mijn investering van 7000 euro staat inmiddels 1000 weer terug op de rekening in twee maanden( is dat bemoedigend??)

Nu wil ik weer naar Istanbul om de wintercollectie aan te vullen maar wil het dit keer beter voor mezelf regelen.

Vraag: kan ik bij de leveranciers onderhandelen over de prijs? ( eerste keer leken ze me tamelijk prijs vast)

Hoe kan ik het transport het best regelen? Nu deed ik zaken met SKY

Hoe kan ik btw betaald in Turkije terug vorderen?

 

Wie heeft nog goede tips voor de toekomst?

Alvast hartelijk dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Rania,

Onderhandelen lijkt mij altijd te kunnen?! Vraag is of het verhaal over de invoerrechten in Nederland wel juist was? de EU heeft namelijk een handelsovereenkomst daardoor kunnen over en weer de meeste goederen tegen 0% ingevoerd worden middels een ATR certificaat. Kan dus zeker de moeite waard daar even naar te kijken of dit van te voren goed te bespreken met de geen die in Nederland de aangifte bij de douane gaat doen.

Daarnaast wordt ik niet helemaal wijs wat je met de factuur bedoeld? Je spreekt je zelf namelijk een beetje tegen. Heb je nu een lagere factuur gekregen maar daar wel weer meer voor betaald?

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Hoe heb jij deze goederen gekocht? Welke incoterm en waarom heb je dat zo gedaan (waarom deze gekozen)? Verder is wat Maarten van Logic4l verteld over de ATR ook iets wat ik niet terug lees in je verhaal. Wel zinvol om daar eens naar te kijken wat dat maakt een verschil van 12%.

 

Verder zou ik eens goed nakijken wat je aan transport gedaan hebt en wat je nodig hebt. SKY zegt mij niet zo veel maar dat kan mijn tekortkoming zijn.

 

Mijn tip zou zijn bel eens iemand (of meerdere) die ervaring hebben in transport en logistiek en luister naar hun verhaal. Dat kan je natuurlijk ook doen bij SKY (?). Want als ik dit lees denk ik dat je met een of twee belletjes een boel geld en problemen kunt voorkomen.

 

Succes,

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Rania,

Onderhandelen lijkt mij altijd te kunnen?! Vraag is of het verhaal over de invoerrechten in Nederland wel juist was? de EU heeft namelijk een handelsovereenkomst daardoor kunnen over en weer de meeste goederen tegen 0% ingevoerd worden middels een ATR certificaat. Kan dus zeker de moeite waard daar even naar te kijken of dit van te voren goed te bespreken met de geen die in Nederland de aangifte bij de douane gaat doen.

Daarnaast wordt ik niet helemaal wijs wat je met de factuur bedoeld? Je spreekt je zelf namelijk een beetje tegen. Heb je nu een lagere factuur gekregen maar daar wel weer meer voor betaald?

 

Hai,

Van te voren heb ik natuurlijk contact gehad met de belastingndienst en ik kwam niet in aanmerking voor btw verlegging. Grote winkelketens zoals H&M wel. Ik heb geen idee hoe de reeds betaalde BTW en de BTW die ik moet rekenen aan de klanten met elkaar verreken. Ik heb gelukkig een boekhouder....

 

Wat de facturen betreft, de leverancier heeft mij laten betalen volgens de werkelijke verkoopprijzen maar heeft aan het transportbedrijf verlaagde facturen bijgeleverd. dit zijn niet de prijzen die ik betaald heb.

Het ging heel raar in Turkije bij het vinden van een transport bedrijf. Ik had eerst een gesprek met een ander bedrijf. Hij had daar grote dozen staan en zei dat ik al mijn inkopen in de dozen kon stoppen. Als de doos dan dicht was mocht ik hem zeggen welk bedrag IK op de factuur wilde vermelden! Ik ben uiteindelijk met SKY in zee gegaan omdat zij ook een vestiging in Nederland hebben en het inklaren voor hun rekening namen. ( heb ik totaal geen verstand van)

 

Ik heb met 1 andere importeur gesproken en die kwam weer met een ander verhaal. Ik had wel het idee dat leveranciers in Turkije zelf de belastingdienst willen ontduiken.Ze wilden SKY geen volledige factuur geven omdat SKY dan de betaalde BTW terug kan vordreren bij de Turkse staat. Eigelijk zou ik dat moeten kunnen terug vorderen maar heb geen idee hoe.

Snapt iemand dit nog?

Ik heb net weer voor 11 oktober geboekt om de winetcollectie aan te vullen. Ik hoop dat ik er voor die tijd zelf uit ben.

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Hoe heb jij deze goederen gekocht? Welke incoterm en waarom heb je dat zo gedaan (waarom deze gekozen)? Verder is wat Maarten van Logic4l verteld over de ATR ook iets wat ik niet terug lees in je verhaal. Wel zinvol om daar eens naar te kijken wat dat maakt een verschil van 12%.

 

Verder zou ik eens goed nakijken wat je aan transport gedaan hebt en wat je nodig hebt. SKY zegt mij niet zo veel maar dat kan mijn tekortkoming zijn.

 

Mijn tip zou zijn bel eens iemand (of meerdere) die ervaring hebben in transport en logistiek en luister naar hun verhaal. Dat kan je natuurlijk ook doen bij SKY (?). Want als ik dit lees denk ik dat je met een of twee belletjes een boel geld en problemen kunt voorkomen.

 

Succes,

 

Roy

 

Hai Roy,

Fijn dat je met me meedenkt.

Wat de manier van inkopen betreft, ik ben gewoon in Istanbul de groothandels ingestapt en heb gekozen producten in dozen laten stoppen. wat bedoel je met : Welke incoterm ????

Ik koop bv een serie van een modelrok (serie is alle beschikbare maten) a 22 euro per rok.

Alle leveranciers lever aan SKY en SKY voert in alsof zij de eigenaar van de goederen zijn. SKY klaart in regelt de BTW , in Istanbul moest i 120 euro betalen (administratie kosten) Al met al moest ik voor 3 Kolli ruim 1100 euro betalen voor het bij mij in het magazijn lag.

Ik heb met iemand anders gesproken die importeert, ik heb het idee dat je vooral handig moet wordenin te ontdekken hoe andere mensen proberen de boel te flashen op mijn kosten.

Ik ga uitzoeken hoe het zit met ATR....

 

voorzover bedankt

Link naar reactie
  • 0

Nog een vraag over wat voor BTW praat je precies? Lijkt mij niet de bedoeling dat je BTW betaald over de goederen die je hebt gekocht en vervolgens naar de EU "laat" vervoeren?

ik heb V.A.T according to specificatio 655 euro betaald en trucking &handling fee 125 euro in Istanbul. ( naast transportkosten, customs clearance import declaration en extra line.....

 

sorry jongens, ik ben helemaal nieuw in bussiness :-[

Link naar reactie
  • 0

Het is nogal wat ga proberen je een klein beetje opweg te helpen weet dat het niet de bedoeling is om reclame te maken maar zal je ook nog een een PM sturen.

 

- Is SKY toevallig SKY NET?

- Dat je geen BTW verlegging krijgt kan lastig zijn maar in dat geval kan je de betaalde BTW bij invoer gewoon terug vragen in je aangifte je boekhouder heeft je dit hopelijk verteld cq weet hoe dit moet?!

- Je hoort in Turkije GEEN btw te betalen dit omdat het om uitvoer gaat!(via de Nederlands belasting dienst eea terug vragen gaat je waarschijnlijk niet lukken) Ik denk dat de fabriek dit wel begrijpt zeker als je de factuur op je bedrijf kan laten zetten? Heb je ze duidelijk aangegeven dat je deze goederen naar Nederland gaat exporteren?

- De truc met de factuur blijft een beetje vaag. Waarschijnlijk wilde ze met je meedenken hoe je minder invoerrechten wilde betalen?

- Dat verhaal van Sky en BTW lijkt mij niet helemaal te kloppen.

- Incoterms zijn internationale leverings condities die wereldwijd bekend en geaccepteerd zijn. Blijkbaar is hier niks over afgesproken.

- Verder het verhaal omtrent de invoer van SKY lijkt mij technisch niet helemaal te kloppen heb het idee dat ze het namens jouw hebben gedaan?

- Als je meer wil weten over een ATR kijk even op de site van de douane of kvk

- 1100 euro klinkt erg duur maar was dit incl BTW?

- Dat verhaal van de VAT specification was dit in Nederland of Turkije?

 

Je ziet zijn allemaal aardig wat vragen maar zoals gezegd zal ik je even een PM bericht omtrent wat wij voor jullie kunnen betekenen

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

dag RANIA,

 

 

hoe gaat het?

 

ik heet abdel ben van antwerpen en ga over 2 weken naar istanbul.

graag zou ik dameskleding willen aankopen van istanbul.

 

ben op zoek naar kleding in de stijl van ZARA.

heb je wat namen voor mij van groothandelaars?

en adressen?

 

misschien kunnen wij samen invoeren en de kosten delen dat is veel interessanter!

 

of invoeren in belgie dat kan goedkoper zijn.

heb al wat adressen gekregen van plaatselijke mensen

en mensen van belgie van istanbul

 

laat maar weten

hieronder mijn email

 

mister_abdel1@hotmail.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo

 

Kortgeleden ben ik met een webshop dameskleding begonnen. Daarvoor ben ik naar Istanboel gegaan, heb een collectie samengesteld bij diverse groothandels tot zover geen probleem.

Bij het zoeken naar een transportbedrijf terplekke begonnen de problemen. Het transportbedrijf wilde de facturen en de leveranciers wilden alleen een dusuk ( gereduceerde) factuur geven. Voor een volledig factuur zouden de kosten voor onze inkoop fors omhooggaan. Nu heb ik dus ingekocht voor bedrag x( volle pond) terwijl op de facturen een lager bedrag staat. Ik heb zowel in Turkije uitvoerbelasting betaald als in Nederland invoerbelasting+ transportkosten + inklaringskosten..

De gemaakte kosten bereken ik weer door in de verkoopprijs van de kleding waardoor ze iets aan de prijs zijn.

Op papier lijkt echter of ik grotere winst maak....Belasting technisch kom ik zo waarschijnlijk in de knoop.

Van mijn investering van 7000 euro staat inmiddels 1000 weer terug op de rekening in twee maanden( is dat bemoedigend??)

Nu wil ik weer naar Istanbul om de wintercollectie aan te vullen maar wil het dit keer beter voor mezelf regelen.

Vraag: kan ik bij de leveranciers onderhandelen over de prijs? ( eerste keer leken ze me tamelijk prijs vast)

Hoe kan ik het transport het best regelen? Nu deed ik zaken met SKY

Hoe kan ik btw betaald in Turkije terug vorderen?

 

Wie heeft nog goede tips voor de toekomst?

Alvast hartelijk dank!

 

Is je probleem al opgelost?

 

Eventjes kort over je verhaal. ik vraag me af waarom de leveranciers een lagere bedrag willen zetten op de factuur en als je voor de juiste bedragen vraagt, dat ze dan zeggen dat ze de prijs gaan verhogen. Hieruit leid ik af dat de leveranciers ook bijdragen in invoerrechten. maar dat lijkt me vreemd. want zij voeren toch niets in? ofwel zijn zei verantwoordelijk voor de export? ik weet eerlijk gezegd niet hoe dat zit met export. Maar hoe ik het zie is dat jij wilt importeren en zij willen exporteren, lijkt me dat dan dat de leveranciers de exportkosten op zich nemen, en dan begrijp ik wel waarom ze een lagere factuurbedrag willen.

 

Of misschien gewoon een communicatieprobleem? Misschien willen ze je gewoon zeggen dat als je alles correct aangeeft, dat JIJ dan meer invoerrechten moet betalen?

 

Maarja, gewoon een gedachte.

 

Als je wilt invoeren(importeren) in je land, dan kan je dat mits je invoerrechten en btw op invoer(import) betaalt. de algemene regel is dat alle producten van buiten Europa, die Europa binnenkomen als import wordt gezien. en er zijn veel controles over de juiste waarden die men meedeelt. Ik zou er niet mee spelen. Bovendien kun je je kost niet volledig aftrekken dan.

 

Maar er bestaan ook regelingen die toelaten om geen of weinig invoerrechten te betalen.

 

Indien Turkije een FTA overeenkomst heeft (Free Trade agreement) en indien uw beweging (import) voldoet aan bepaalde voorwaarden, kan het zijn dat er 0% invoerrechten betaald moeten worden. een voorbeeld van een voorwaarde is dat de goederen rechtstreeks verstuurd worden, dus dat de goederen oorspronkelijk van Turkse oorsprong zijn. Indien er andere voorwaarden zijn, moet hier ook mee rekening gehouden.. Dus je moet zeker zijn dat de goederen van Turkse oorsprong zijn!

 

Dit keer beter voor mezelf regelen? Bedoel je hiermee dat je dat zelf gaat regelen? de moeilijkheidsgraad hier is op fiscaal vlak, zowel, btw, invoerrechten en btw op invoer.

Over uitvoer kan ik niet zoveel over zeggen, want beheers dat niet echt.

 

btw verleggen is dacht ik enkel voor de btw op invoer? In België is er een wijziging sinds 1/1/2013 bij de Antwerpse haven. er dient namelijk geen voorshot betaald te worden om te kunnen genieten van die verlegging (was een voorwaarde ).

 

betreft de btw die de leverancier je hebben aangerekend. Het lijkt alsof ze je als een particulier hebben behandeld!

 

Zou je in een europees land goederen kopen dan wordt geen btw aangerekend, op je factuur staat er niets op van btw. maar dan dien jij dat in je boekhouding aan te geven en tegelijk af te trekken (nuloperatie). maar voor goederen buiten EU, weet ik het niet zeker hoe dat zit, dacht dat je geen btw moest betalen aan de leverancier maar dan moet je het zelf rechtsreeks aan de belastingdienst betalen, maar of dit ook met nuloperatie is,weet ik niet (meer).

 

over prijshandeling, zal je altijd kunnen proberen maar misschien dat iemand hier ervaring heeft met Turkije? of ken je niemand van Turkije die je wat advies kan geven over prijshandelingen. Wellicht heb je dat allemaal al gedaan zeker.

 

het kan zijn dat als je een goeie fiscale planning doet, dat je nog minder aan invoerrechten betaald. er zijn zoveel mogelijkheden.

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Hoe heb jij deze goederen gekocht? Welke incoterm en waarom heb je dat zo gedaan (waarom deze gekozen)? Verder is wat Maarten van Logic4l verteld over de ATR ook iets wat ik niet terug lees in je verhaal. Wel zinvol om daar eens naar te kijken wat dat maakt een verschil van 12%.

 

Verder zou ik eens goed nakijken wat je aan transport gedaan hebt en wat je nodig hebt. SKY zegt mij niet zo veel maar dat kan mijn tekortkoming zijn.

 

Mijn tip zou zijn bel eens iemand (of meerdere) die ervaring hebben in transport en logistiek en luister naar hun verhaal. Dat kan je natuurlijk ook doen bij SKY (?). Want als ik dit lees denk ik dat je met een of twee belletjes een boel geld en problemen kunt voorkomen.

 

Succes,

 

Roy

 

Hai Roy,

Fijn dat je met me meedenkt.

Wat de manier van inkopen betreft, ik ben gewoon in Istanbul de groothandels ingestapt en heb gekozen producten in dozen laten stoppen. wat bedoel je met : Welke incoterm ????

Ik koop bv een serie van een modelrok (serie is alle beschikbare maten) a 22 euro per rok.

Alle leveranciers lever aan SKY en SKY voert in alsof zij de eigenaar van de goederen zijn. SKY klaart in regelt de BTW , in Istanbul moest i 120 euro betalen (administratie kosten) Al met al moest ik voor 3 Kolli ruim 1100 euro betalen voor het bij mij in het magazijn lag.

Ik heb met iemand anders gesproken die importeert, ik heb het idee dat je vooral handig moet wordenin te ontdekken hoe andere mensen proberen de boel te flashen op mijn kosten.

Ik ga uitzoeken hoe het zit met ATR....

 

voorzover bedankt

 

 

Naria

 

ATR certificaat is specifiek de Trade agreement tussen Europa en Turkije. in Mijn vorig bericht zei ik dat de goederen van Turkije moesten zijn, maar ze kunnen ook van Europese afkomst zijn dan is de ATR nog steeds geldig. Alleen moet opgezocht worden of de voorwaarde 'rechtstreeks vervoer' hier ook van toepassing is.

 

INCOTERM: is niet anders dan het antwoord op de vraag: Wie is verantwoordelijk voor de producten en welke kosten? bijvoorbeeld,: je leverancier zorgt dat de producten geladen worden op boot en vanaf dat punt ben jij verantwoordelijk voor de producten en dus de transportkost vanaf de boot. Dus stel dat je leverancier een vrachtwagen gebruikt om die te brengen naar de Haven, dan zal jij dat niet moeten betalen. Uiteraard zal de leverancier dat allemaal al in zijn prijs verrekend hebben.

 

Dus betreft prijs onderhandelen, zou je hiermee ook rekening moeten houden.

 

Maar als Sky zogezegd jou leverancier is, dan moet je met SKY alles regelen wat hierboven gezegd wordt. Maar zie of ze ook wel je ondersteunen om de goederen met een vermindert of geen invoerrecht te importeren.; als zij louter de dozen verzenden en meer niet, is niet interessant. Vergelijk prijzen op internet van bedrijven die wel dergelijke diensten uitvoeren met SKY.

 

Ik neem aan dat je dan geen factuur hebt van je werkelijke leverancier maar enkel van Sky?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 293 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.