• 0

Nieuw bedrijf met voornamelijk studenten als werknemers

Ik ben bezig met het opzetten van een eigen bedrijf dat zich gaat richten op het ontwikkelen van projecten die betrekking hebben op: Websites, Webshops, Software en Apps.

Nu had ik echter een aantal vragen over het gebruik van studenten voor mijn bedrijf.

Stel ik vraag een student om een app te (helpen) ontwikkelen.

- In hoeverre kan ik overeenkomsten vastleggen over bijvoorbeeld loon of aandeel in het project? (% van de opbrengst op dit specifieke project met een gegarandeerd bedrag bij winst).

Al weet ik dat dit natuurlijk bij een succesvol product het beter zou zijn om je werknemers van tevoren te betalen in plaats van ze een deel van van de opbrengst te geven, ik ben op dit moment denk ik niet in de positie om dit op meerdere projecten toe te passen.

Extra advies op deze kwestie is uiteraard welkom.

- In hoeverre kan ik deze studenten afstand laten doen van hun werk dat zij voor mij hebben opgeleverd.

Dit zodat "mijn idee niet gestolen kan worden". Die column heb ik al gelezen maar die gaf inhoudelijk over deze kwestie natuurlijk geen antwoord.

Nu heb ik mijzelf wel ingelezen. VAR-verklaring, Payroll etc.

Maar ik heb niet het gevoel dat de studenten die nog geen eigen bedrijf hebben (vaak Webdesign) niet per se zin hebben om uit te zoeken wat hun verplichtingen zijn bij een VAR-verklaring om voor mij te kunnen werken. Hiervoor zou ik ze denk ik al een loon moeten garanderen waarbij ik ze denk ik gewoon via een Payroll-service kunnen betalen toch?

Krijg altijd de indruk dat deze studenten gewoon bezig willen zijn met waar ze goed in zijn en niet met de randzaken (administratie/regelingen of de wet). Hierin wil ik ze natuurlijk zo goed mogelijk tegemoetkomen zodat ze sneller voor me zouden willen komen werken.

Enig advies of uw ervaringen delen zou enorm op prijs gesteld worden.

Mocht dit topic in het verkeerde sub-forum staan, excuses hiervoor.

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Waarom wil je perse met studenten aan de slag? Wellicht om de reden dat ze 'goedkoper' zijn? Er zijn legio redenen te bedenken dat het werken met studenten toch niet zo ideaal is als met zzp'ers. Denk aan expertise, vakkundigheid, ervaring en vooral continuiteit. Zeker als je met meerdere studenten bezig bent haal je straks wellicht allemaal rompslomp en ellende op de hals, waardoor je voornamelijk alleen maar daarmee bezig bent dan met je werkelijke business en product.

Zelfstandige loonslaaf

• 0

Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest in de openingspost.

Ik ben zelf op dit moment ook weer student.

In het begin van het bedrijf ben ik niet van plan om gelijk een groot project op me te nemen waarbij ik 5 studenten nodig heb.

Op dit moment zoek ik uit hoe ik het zou moeten regelen indien ik dus de hulp nodig blijk te hebben van een student.

Mijn voornamelijke reden om bedrijf op te zetten is om ervaring op te gaan doen in projectontwikkeling en natuurlijk om mijn ideeën om te zetten in iets wat hopelijk rendabel kan worden.

Ja, studenten zijn goedkoper, maar het moet ook maar net werken zoals ik in openingspost heb beschreven.

Ik ken aantal studenten die zeker wel degelijk werk kunnen leveren en dat staat voor mij wat dichterbij dan direct een ZZP-er vragen die mij naar alle waarschijnlijkheid een offerte opstuurt die tot nu toe altijd hoger uitvalt dan mijn daadwerkelijke budget is.

Echter bedacht ik me ook nog dat ik wellicht iemand vrijblijvend mijn idee zou kunnen laten uitwerken (student) en wanneer dit succesvol lukt (indien het een commercieel product is) het project omzetten tot een VoF.

Verdere feedback/advies of andere mededelingen zijn altijd welkom.

• 0

Bump? je laatste bericht is nog geen dag oud! En kijk eens naar het weer van vandaag, heerlijk ;D

Maar goed, nu we er toch zijn ;)

Studenten en een VAR kun je wel vergeten. Als ze dat al willen en jij moet er iets aan hebben, dan hebben zij (op zijn minst) meerdere opdrachtgevers nodig om een VAR-WUO te behalen. Dat is voor de meeste studenten onwaarschijnlijk.

Payroll is dan je alternatief of in loondienst nemen. Betaling per project achteraf kan alleen als de studenten ondernemen of freelancen. Zodra hun werkzaamheden te kwalificeren zijn als dienstbetrekking heb je er een enorm probleem bij. Minimumloon, vakantiedagen, vakantiegeld, duur contract, ziektewet doorbetalen, etc. etc.

Als je met ze wilt werken op freelancebasis dan zul je onder de kenmerken van een dienstverband uit moeten komen.

1. zij moeten persoonlijk de arbeid verrichten

2. jij moet ze daar voor betalen

3. er is sprake van een gezagsverhouding.

Onder 2 kom je niet uit. 1 is vaak ook lastig, jij zal niet willen dat de student zomaar een ander aan het werk zet.

3 is je beste kans. Geef ze een te ontwikkelen app (specs etc.) en laat ze die maken waar, wanneer, hoe en met welke middelen zij wensen. Faciliteer niets en verplicht ze alleen op datum X een gereed product te hebben.

Als dat kan, dan zul je als opdrachtgever niet snel te maken hebben met personeel.

Safe bet: payroll, duur, maar voor jou als student wel minder riskant dan werkgever worden.

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar