• 0

Goed gehandeld?

Ik heb een kledingzaak met ook wat andere spullen.

Nu kreeg ik vandaag een klant die geinteresseerd was in een produkt maar ze wist niet zeker of het paste in haar huiskamer.

Ik bood aan om het bij tegenvallen retour te komen brengen.

Nu kreeg ik haar niet over de streep. Toen zei ze als het past dan vraag ik jou wel om het alsnog mee te brengen.

 

Ik merk dat ik het moeilijk vind bij onderhandelen om mensen over de streep te krijgen.

 

Heb ik goed gehandeld?

 

en hoeveel klanten krjigen jullie gemiddeld per dag en hoeveel kopen er daarvan?

 

Bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Meedenken met de klant wordt vaak als fijn ervaren, en in mijn ogen ontbreekt het de verkoper daar nog wel eens aan :)

 

In jouw situatie heb je volgens mij prima gehandeld. Ze twijfelt of het past (ik ga even uit qua maat) in haar woonkamer, dan heb je volgens mij de volgende opties:

 

[*] Niet handelen, en het de klant laten uitzoeken (minst gewenst)

[*] Aanbieden dat ze nog even gaat nameten, en wanneer gewenst ze het alsnog koopt (middenweg)

[*] Aanbieden dat ze het altijd mag retourneren om deze reden (beste optie vanuit de klant gezien)

 

De beste optie is wellicht nog wel om de opties aan te dragen aan de klant, en haar te laten kiezen. Vaak is de keuze dat ze iets willen al gemaakt, maar blijft het steken bij de randvoorwaarden (past het wel, hoe krijg ik het naar huis, etc). Op het moment dat je die vraag al kunt wegnemen door oplossingen aan te dragen, dan geleid je de klant ook al in het denken van oplossingen. In mijn ogen zal de klant het dan al positiever inzien, en niet tegen een 'drempel' opkijken waar ze overheen moet bij wijze van spreken.

 

Naast bovenstaande is het natuurlijk ook de manier van vertellen of een optie aandragen. Sommige verkopers krijgen nog zand aan een Arabier verkocht, en anderen hebben het absoluut niet in zich als persoon zijnde.

 

Stel dat de verkoper in dit geval de optie wel oppert, maar op de volgende manier: "ja ehm, mevrouw, wat we anders wel, ehm. Nee, weet u wat, ja, u kunt het anders gewoon kopen, en als het niet past, dan uhm, dan brengt u het terug...".

Dat zal niet het beoogde effect hebben, maar dat weet je zelf waarschijnlijk al lang :)

 

BAMeffect.nl - Sociale webspecialist uit Rotterdam

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij was het gewoon een verkapte uitnodiging van mevrouw om bij haar een bakkie koffie te komen drinken. Je had sjans, man. :)

 

Vat um niet maar dat zal ongetwijfeld aan mij liggen...

Ja sorry, beetje flauw van mij. Je schreef dat mevrouw zei dat jij hem dan mocht meebrengen als het zou passen.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Meedenken met de klant wordt vaak als fijn ervaren, en in mijn ogen ontbreekt het de verkoper daar nog wel eens aan :)

 

In jouw situatie heb je volgens mij prima gehandeld. Ze twijfelt of het past (ik ga even uit qua maat) in haar woonkamer, dan heb je volgens mij de volgende opties:

 

[*] Niet handelen, en het de klant laten uitzoeken (minst gewenst)

[*] Aanbieden dat ze nog even gaat nameten, en wanneer gewenst ze het alsnog koopt (middenweg)

[*] Aanbieden dat ze het altijd mag retourneren om deze reden (beste optie vanuit de klant gezien)

 

De beste optie is wellicht nog wel om de opties aan te dragen aan de klant, en haar te laten kiezen. Vaak is de keuze dat ze iets willen al gemaakt, maar blijft het steken bij de randvoorwaarden (past het wel, hoe krijg ik het naar huis, etc). Op het moment dat je die vraag al kunt wegnemen door oplossingen aan te dragen, dan geleid je de klant ook al in het denken van oplossingen. In mijn ogen zal de klant het dan al positiever inzien, en niet tegen een 'drempel' opkijken waar ze overheen moet bij wijze van spreken.

 

Naast bovenstaande is het natuurlijk ook de manier van vertellen of een optie aandragen. Sommige verkopers krijgen nog zand aan een Arabier verkocht, en anderen hebben het absoluut niet in zich als persoon zijnde.

 

Stel dat de verkoper in dit geval de optie wel oppert, maar op de volgende manier: "ja ehm, mevrouw, wat we anders wel, ehm. Nee, weet u wat, ja, u kunt het anders gewoon kopen, en als het niet past, dan uhm, dan brengt u het terug...".

Dat zal niet het beoogde effect hebben, maar dat weet je zelf waarschijnlijk al lang :)

 

Thnx! Ik ben altijd een beetje bang nederig te worden.. Kunnen jullie dat gevoel? Dat wil je dan ook weer niet. Dat vind ik overigens een beetje een nadeel van het ondernemersschap. Klanten die beloven te betalen maar niet over de brug komen. Klanten die beloven terug te komen maar dat niet doen etc. Dat vind ik erg jammer. Temeer dat je de goede erg waardeert.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij was het gewoon een verkapte uitnodiging van mevrouw om bij haar een bakkie koffie te komen drinken. Je had sjans, man. :)

 

Vat um niet maar dat zal ongetwijfeld aan mij liggen...

Ja sorry, beetje flauw van mij. Je schreef dat mevrouw zei dat jij hem dan mocht meebrengen als het zou passen.

 

Het enige wat ik me nu kan bedenken is dat ik denk dat jij denkt dat ik een man ben? En dat ben ik toch écht niet, haha.

Dus ik heb niets wat haar zou kunnen passen, om in jouw woordtermen te blijven....

Link naar reactie
  • 0

Misschien had je haar woonkamer kunnen 'nabootsen' met optie tot ruilen. Misschien was het van haar een excuus! Als je hier over twijfelt bij jezelf, schrijf dit dan direct op in heldere taal en evalueer eens in de 2/4 weken!

 

Huh? Ik ben een ondernemer die graag normaal onderneemt. Dus er wordt niets nagebootst.

 

Huh? Ze twijfelde toch over de maten. Dan had je proactief kunnen handelen. Door bijvoorbeeld een ruimte van de vloeroppervlakte te zien als haar woonkamer. Snap je :-\?

Link naar reactie
  • 0

Overigens snap ik de link 'kledingzaak' en 'passen in haar huiskamer' niet zo. Dus waar gaat het nou om?

 

Ik heb een kledingzaak en zoals ik schreef met ook andere spullen. Zij had haar oog laten vallen op een kandelaar waarvan zij niet wist of die op een bepaalde plek in haar huis zou passen. Zij wilde nl perse die kandelaar op een bepaalde plek hebben. Het ging dus om de omvang van die kandelaar.

 

Als je iets niet begrijpt uit mijn verhaal kun je het ook gewoon vragen. Voor mij was het duidelijk en voor jou blijkbaar niet. Dan leg ik het uit en weet jij waar het over gaat.

Link naar reactie
  • 0

Misschien had je haar woonkamer kunnen 'nabootsen' met optie tot ruilen. Misschien was het van haar een excuus! Als je hier over twijfelt bij jezelf, schrijf dit dan direct op in heldere taal en evalueer eens in de 2/4 weken!

 

Huh? Ik ben een ondernemer die graag normaal onderneemt. Dus er wordt niets nagebootst.

 

Huh? Ze twijfelde toch over de maten. Dan had je proactief kunnen handelen. Door bijvoorbeeld een ruimte van de vloeroppervlakte te zien als haar woonkamer. Snap je :-\?

 

Ik snap het, maar jij blijkbaar niet. Ze wist niet zeker of de kandelaar op de plek die zij in gedachten had zou passen. Dat kon zij niet inschatten. Het heeft geen enkele zin om mijn vloeroppervlakte te gebruiken als je niet weet hoeveel ruimte ZIJ heeft.

Link naar reactie
  • 0

 

Ik wil bij deze zeggen dat ik het beste antwoord vind. Hier kan ik mee verde. Ik voel me gehoord , begrepen én serieus genomen! .

Thnx Bammer.

 

 

 

Meedenken met de klant wordt vaak als fijn ervaren, en in mijn ogen ontbreekt het de verkoper daar nog wel eens aan :)

 

In jouw situatie heb je volgens mij prima gehandeld. Ze twijfelt of het past (ik ga even uit qua maat) in haar woonkamer, dan heb je volgens mij de volgende opties:

 

[*] Niet handelen, en het de klant laten uitzoeken (minst gewenst)

[*] Aanbieden dat ze nog even gaat nameten, en wanneer gewenst ze het alsnog koopt (middenweg)

[*] Aanbieden dat ze het altijd mag retourneren om deze reden (beste optie vanuit de klant gezien)

 

De beste optie is wellicht nog wel om de opties aan te dragen aan de klant, en haar te laten kiezen. Vaak is de keuze dat ze iets willen al gemaakt, maar blijft het steken bij de randvoorwaarden (past het wel, hoe krijg ik het naar huis, etc). Op het moment dat je die vraag al kunt wegnemen door oplossingen aan te dragen, dan geleid je de klant ook al in het denken van oplossingen. In mijn ogen zal de klant het dan al positiever inzien, en niet tegen een 'drempel' opkijken waar ze overheen moet bij wijze van spreken.

 

Naast bovenstaande is het natuurlijk ook de manier van vertellen of een optie aandragen. Sommige verkopers krijgen nog zand aan een Arabier verkocht, en anderen hebben het absoluut niet in zich als persoon zijnde.

 

Stel dat de verkoper in dit geval de optie wel oppert, maar op de volgende manier: "ja ehm, mevrouw, wat we anders wel, ehm. Nee, weet u wat, ja, u kunt het anders gewoon kopen, en als het niet past, dan uhm, dan brengt u het terug...".

Dat zal niet het beoogde effect hebben, maar dat weet je zelf waarschijnlijk al lang :)

Link naar reactie
  • 0

Ik denk niet dat je op deze vraag het juiste antwoord krijgt, het ligt aan de klant, het ligt aan jou en aan de klik tussen jullie.

 

Je wil graag verkopen maar ook niet te brutaal of te opdringerig zijn, dat is je eigenschap, niks op aan te merken.

Je klant was ook niet erg duidelijk, heeft zich er eigenlijk vanaf gemaakt door te zeggen, "als hij past, mag je hem brengen."

 

Net als de reclame die vorig jaar op tv was, van die grote elektronica keten, waarbij elke klant wel een smoesje had om niet op dat moment iets te kopen.

 

Deze kandelaar zou je niet verkocht hebben aan deze klant.

 

Kun je je alleen afvragen, hoe vaak dit gebeurt, als het te vaak gebeurt dan zou je iets aan je verkooptechnieken kunnen doen.

 

Jammer dat je niet op het HL The Next Event aanwezig was, daar is een zeer leuke en leerzame lezing geweest over acquisitie.

 

Misschien volgende keer bij een avond HL of het HL The Next Event, dan sta je "face to face" met ondernemers, en ze geven je graag tips. :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 188 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.