• 0

VOF beeindigen; verdelen klanten

Hallo

 

In 2007 ben ik als vennoot ingestapt in het bedrijf van mijn compagnon.

We hebben geen VOF contract maar investeren en verdelen alles (aantoonbaar) 50 /50.

Toen ik instapte had zijn bedrijf een leuke klantenlijst. Onze strategie was om niet actief aan new business te doen, maar vooral eerst meer omzet uit de huidige klanten te halen.

Dat is gelukt; de omzet uit bestaande klanten is ruim verdubbeld. Daarnaast hebben we zonder aan actieve new business te doen een aantal nieuwe klanten erbij gekregen.

 

Nu we qua visie niet meer op 1 lijn liggen willen we onze samenwerking beëindigen en de activiteiten splitsen. De redenatie van mijn compagnon is dat hij al 'zijn oude klanten' meeneemt en dat we de nieuwe klanten verdelen. Hij denkt nu al niet meer over wat van 'ons samen' is maar claimt al dat wat volgens hem 'zijn klanten' zijn.

Dat is voor mij niet acceptabel aangezien we al onze energie gezet hebben op het vergroten van het rendement uit deze 'oude klanten'. Bij splitsing wil ik daar natuurlijk ook van profiteren. Mijn stelling is dat uit alles blijkt dat ik 50% eigenaar ben, en dus ook 50% eigenaar van de inventaris maar ook van alle klanten.

Ongeacht of dit zijn vroegere klanten betreft of de nieuwe klanten.

 

Hoe ik daar juridisch in sta weet ik niet.

 

Hoe kijken jullie daar tegenaan?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Allereerst: daar heb je nou precies VOF overeenkomsten voor. Zodat dit soort zaken vooraf op schrift staan.

 

Maar dat heb je niet en kennelijk zijn er geen afspraken (of tenminste zijn er twee visies op de afspraken).

Wie er gelijk heeft? Valt natuurlijk nooit zo te zeggen.

Persoonlijk (maar ik ben geen jurist) denk ik dat jij sterker staat bij de rechter, want de VOF moet normaal gesproken verdeeld worden als die ontbonden wordt.

 

Link naar reactie
  • 0

Los van de juridische kant van het verhaal vraag ik me altijd af in hoeverren klanten zijn te verdelen.

 

Volgens mij is het ook zeer afhankelijk van de branche en wat voor product/dienst je levert. En als er dan een verdeling heeft plaatsgevonden en een klant wil zelf liever de ander ? Alsof de klant daar zelf geen zeggenschap in heeft. Altijd lastige materie.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

ach ja zonder specifieke overeenkomst zie ik het altijd maar als een echtscheiding, er was een soort gemeenschap van goederen als tijdens de looptijd alles 50/50 verdeeld word dan is het redelijk dat bij ontbinding ook alles 50/50 gaat. Er moet natuurlijk ook wel rekening gehouden worden met eventuele ongelijke inbreng van de vennoten of bij een hele scheve kapitaalsverhouding (de een heeft zijn winstaandeel opgenomen en uitgegeven en de ander heeft veel winst er in laten zitten)

 

Als jou partner zijn bestaande klanten had willen behouden dan had hij dat beter in 2007 kunnen bedenken en regelen in een vennotenovereenkomst. Verder is vind ik het raar dat als het bewust beleid was om meer uit bestaande klanten te halen en niet om veel meer klanten binnen te halen dat je dan op het eind als het gelukt is toch roept. "Ja maar het zijn wel mijn klanten" zonder jou had hij waarschijnlijk nooit zoveel meer omzet uit die klanten kunnen halen. Maar goed net als bij echtscheidingen kunnen mensen ineens heel principeel en bezitterig worden en kan het buitengewoon lastig zijn om eruit te komen.

 

Voor mijzelf zou ik kijken, welke klanten wil ik graag behouden omdat je daar de beste klantrelatie mee hebt en je ook zeker bent dat je ze kan blijven bedienen zoals je dat deed. Als de klanten die voor jou belangrijk zijn om te doorstarten voor jezelf dan zou ik niet teveel naar een "eerlijke" 50/50 verdeling kijken. liever 20% van de goede klanten als 50% door een mager compromis.

En hou vooral in het achterhoofd, dat je je waarschijnlijk niet kan veroorloven er lang over te bakkeleien want dan word het verhaal van die 3 honden en dat been.. dan zijn jullie gewoon je klanten kwijt en zitten ze al lang en breed bij een ander..

Zakelijke loyaliteit is heel vaak voor zo lang als alles goed loopt, maar een enkele klant voelt ook persoonlijke loyaliteit en zal wat langer blijven. maar de meeste zullen als het even niet meer bevalt gewoon weg zijn.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.