• 0

aftrekposten eenmanszaak

hallo,

ik ben van plan om per november als eenmanszaak aan de slag te gaan. nu weet ik dat je als zelfstandige veel aftrekposten hebt. zoals starters, zelfstandige investerings aftrek en mkb vrijstelling. Ik ben afgelopen jaar in loondienst tot 1 november. Heb je volledig recht op alle aftrekposten ook al start je in november. dit kan namelijk zeer gunstig zijn omdat ik het hele jaar al veel inkomstenbelasting heb betaald omdat ik in loondienst zat. Klopt het dat dit zeer voordelig uit kan pakken voor mij of is er een addertje onder het gras?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Lifty,

 

MKB-winstvrijstelling en investeringsaftrek kun je ook toepassen zonder aan het urencriterium te voldoen. Willekeurige afchrijving is gekoppeld aan de startersaftrek en dus indirect aan het urencriterium. Grote investeringen kun je dus wellicht beter uitstellen tot 1 januari.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Lifty,

 

Leuk dat je van start wilt gaan als ondernemer. Je vraagt of je volledig recht hebt op alle aftrekposten voor (startende) ondernemers. Het antwoord hierop is nee.

 

Je moet voldoen aan het urencriterium. Dit betekent dat je in een jaar 1225 uur moet besteden aan je onderneming. Dit jaar voldoe je niet aan dit criterium omdat je pas in november begint. Kijk op onze website voor meer informatie over de ondernemersaftrek en het urencriterium.

 

Voor de MKB-vrijstelling en de investeringsaftrek hoef je niet te voldoen aan het urencriterium.

 

Je kunt ook een voorlichtingsavond van de KvK en de Belastingdienst bezoeken. Tijdens deze avonden komen allerlei aspecten van het ondernemerschap aan bod, waaronder de fiscale voordelen en regels die er zijn. Je kunt dan ook een afspraak maken met de Belastingdienst voor een startersgesprek. Graag zien we je terug op een van onze voorlichtingsavonden.

 

Pim

Webcareteam Belastingdienst

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 173 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.