• 0

Auto en excessief privégebruik

Ik ben van plan om een nieuwe auto (14% bijtelling) te kopen en deze op de zaak te zetten. Dit lijkt de meest gunstige oplossing, maar nu lees ik bij de belastingdienst over excessief privégebruik. Hierover heb ik wat vragen:

 

[*]Waar ligt de grens?

[*]De auto heeft 14% bijtelling. Hoe bereken je de eventueel hogere bijtelling?

[*]Hoe kan de belastingdienst excessief privégebruik bewijzen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Piet

 

Daar is niet echt een grens voor te noemen en veelal zal het ook niet komen tot een hogere heffing. Sprekende voorbeelden zijn natuurlijk een auto van de zaak, terwijl er in de zaak niets gebeurt.

 

Heel letterlijk dien je zelf meer bijtelling te berekenen als de auto voor meer dan 25% privé gebruikt wordt. Ik schrijf bewust 25% omdat dat de standaard is. Jouw 14% bevat een aftrek van 11% omdat de auto schoner is, dat wil dus niet zeggen dat je de auto dan ook 11% minder privé mag gebruiken.

 

De eventueel hogere bijtelling bereken je door het werkelijk privégebruik te verminderen met 14% van de catalogusprijs.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De eventueel hogere bijtelling bereken je door het werkelijk privégebruik te verminderen met 14% van de catalogusprijs.

Ik neem aan dat je een vermindering van 11% bedoelt?

Als ik het goed begrijp rekent de wet op een bijtelling wegens het privé gebruik van ten minste 25% die vervolgens voor deze auto's weer met 11% verminderd wordt. Als je een bijtelling verzint van 38%, verminder je die weer met 11% van de catalogusprijs en hatsikidee.

 

Maar voor dat je daar aan toekomt, Piet, wat verwacht je ongeveer aan privé en zakelijk gebruik? Ik vermoed namelijk dat je het wel erg bont moet maken voor er gesproken wordt van excessief privégebruik.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Ik dacht dat de grens sneller bereikt was met een 14% bijtelling auto, gelukkig is dat niet het geval ;D

 

Verwacht zo'n 50-75% zakelijk gebruik, maar dat is lastig in te schatten van te voren. Vraag me wel af hoe dit wordt gecontroleerd. Er gebeurd genoeg in de zaak, dus daar zal het niet aan liggen ;D

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.