Piet Rol

Senior
  • Aantal berichten

    83
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

Bedrijfsinfo

Piet Rol's trofeeën

  1. De e-mail service en mijn betaalmoraal uit het verleden Ik zag in mijn mail dat het in kwartaal 2 ook bijna mis was gegaan. Heb toen direct een mail gestuurd naar het betreffende e-mail adres (kwam aan) en de juiste knop ingedrukt in de online omgeving. De foutmelding verdween en de aanname was dus dat het nu in orde was. Mijn redenatie is ongeveer zo: De belastingdienst biedt een e-mail service aan en stuurt een herinneringsbericht als het zo ver is. Ik vertrouw daarop. Weer heeft belastingdienst probleem met e-mail adres, maar meldt dat alleen in de online omgeving. Mijn sterkste punt uit mijn betoog: 'Als laatste punt draag ik aan dat de belastingdienst intern wel registreert dat er een technisch probleem is met het e-mail adres, maar verzuimd een herinnering of een aanmaning te sturen per post.' Wat mij betreft mag deze op slot, ik wacht het oordeel van de inspecteur af.
  2. Helaas, te laat Heb net aangifte gedaan, wel bezwaar gemaakt tegen de boetes.
  3. Ik herinner me dat ik die e-mail melding de vorige keer ook had; toen ook getest en de mail opnieuw opgegeven in de online omgeving. Enfin, vandaag aangifte doen.
  4. Kijk net in de online omgeving en zie ineens dit bericht staan: Dat maakt het toch interessanter; Mijn mailbox is niet vol. Sterker nog, ik test net het e-mail adres en het werkt uitstekend. Heeft de belastingdienst wel voldaan aan haar plichten om me te waarschuwen? Of is dit inderdaad grond voor een bezwaar?
  5. Kreeg net een brief van de belastingdienst over een niet gedane aangifte omzetbelasting over Q3 van 2023. Heb het net gecontroleerd, maar ben hem echt vergeten. Voorheen kreeg je volgens mij per kwartaal een herinnering, dat is er nu blijkbaar niet meer. Mijn vragen: Die 'boete voor niet betalen' en 'boete voor niet doen van aangifte', heeft het zin daar bezwaar tegen te maken? Komt me wat krom over; geen waarschuwing of herinnering, gewoon een boete.
  6. Heb het drie keer gelezen, maar het is toch een feitelijke weergave van de werkelijkheid? Bedoel je het woordje 'onterechte'? Ben het overigens wel met je eens dat er veel ondernemers niet thuis horen in het vak en beter beschermd zouden zijn als werknemer. Dank voor je antwoord, jammer dat het niet kan. Dat zou zo maar eens kunnen. Kan een los topic geweest zijn of wellicht die over dat zakelijke huurrecht. Lol, hier moest ik wel om lachen Roel. Maar het gaat toch wel om wat meer dan alleen koffie ; ik moet ook denken aan mijn dubbelgevouwen dubbellaags toiletpapier :-) Zoals ik het zie, we kiezen voor het ondernemerschap met de daarbij behorende kosten en baten. Zo zag ik altijd (wellicht onterrecht) de zelfstandigenaftrek als een compensatie voor het gemis aan alle collectieve regelingen die een werknemer heeft. En die "lelijke deuken" in ons "fiscaal vehikel", dat hoeft van mij ook niet.
  7. Er zit veel emotie in je betoog, maar dit vind ik zeker niet vaag. Maar goed, we mogen er allebei wat van vinden Wat betreft die TOZO, besef je ook dat het niet zo eenvoudig voor iedereen was? Persoonlijk kreeg ik op vrijdagavond te horen dat de maandag erop mijn kind voor onbekende tijd thuis kwam te zitten. Succes ermee! Dat betekende dat ik nog maar twee dagen per week kon werken. En als je geplande opdracht dan ook nog uitgesteld wordt... Stoor me al jaren aan het idee dat ondernemers teveel voordeel hebben en dat we het zoveel beter hebben dan werknemers. Laten we wel wezen: Een werknemer stopt met werken als hij/zij de deur uitgaat, krijgt altijd betaald, krijgt betaald bij ziekte, krijgt betaald na ontslag, heeft een 13de maand, vakantiegeld, auto van de zaak, aow, wao én koffie van de zaak! En onderhandelen wordt voor ze gedaan door hun werknemerorganisaties. Zet dat nou eens tegenover een zelfstandigenaftrek (die wordt afgebouwd), mkb-winstvrijstelling en verschillende (onterechte) kostenbeperkingen. Als ik niet meer kan werken dan eet ik mijn vermogen op en mag ik in de bijstand. Kijk, zielig ben ik allesbehalve. Maar die, naar mijn idee, verdraaide perceptie van ongelijkheid trek ik slecht. Dus als ik zo'n kans zie, benut ik die. Zal wel te maken hebben met ondernemerschap Heb er nu nog te weinig tijd voor en zou wederom mijn juridische kennis op peil moeten brengen, maar voel er wel wat voor om hiermee een proefproces uit te lokken en te kijken waar we staan met het gelijkheidsbeginsel. Maar voor nu, aan het werk!
  8. Dat klopt. Het ging mij om het 'inzicht' dat de overheid nu heeft dat hier toch daadwerkelijk kosten aan verbonden zijn. In elk geval voor zijn eigen ambtenaren. Dat zou ook kloppen, maar de motivatie voor dit bedrag is anders. Even een quote uit het artikel: https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5186735/cao-rijksoverheid-thuiswerkvergoeding-extra-loon ... Wie zes kopjes koffie of thee per dag drinkt, is daar volgens het Nibud 70 cent voor kwijt. Onze werkplek warm stoken op koude dagen kost nog eens 1,20 euro aan gas. Voor electriciteitsverbruik wordt 0,04 cent gerekend, voor water 0,02 cent, toiletpapier kost 0,025 euro en afschrijving aan je stoel en bureau doet 0,01 eurocent per dag. ... Dat is wat kort door de bocht. Betaal inmiddels flink belastingen en dat betekent dat het zakelijk goed gaat :-) . Dat neemt niet weg dat er hier daadwerkelijk kosten zijn die niet aftrekbaar zijn volgens de huidige regels. Het zijn echter allemaal zaken die me daadwerkelijk geld kosten. En allemaal zaken die met wetgeving om zeep geholpen zijn in 2005 en weer even mogelijk waren met het ondeelbare zakelijke huurrecht (2015,2016 als ik me goed heug). Ik vind de ondernemersvrijheid een groot goed, maar ben ook van het eerlijk zaken doen. En deze significante kostenpost op slot zetten heeft me nooit lekker gezeten. Bedankt voor jullie input tot zo ver, zal er nog eens op broeden.
  9. Sinds de corona crisis heeft de overheid ingezien dat werken aan huis kosten met zich meebrengt ( Thuiswerkvergoeding rijksoverheid ). Een rijksambtenaar krijgt straks volgens zijn/haar CAO € 43,30 euro bij een 40-urige als compensatie voor thuiswerken. En toen bedacht ik me, dat kunnen wij als thuiswerkende ondernemers toch ook? Als we dan het urencriterium erbij pakken (1225 uur), moet elke ondernemer die kantoor aan huis heeft of thuiswerkt toch minimaal 1300 euro per jaar kunnen opvoeren. Wat vinden jullie van dit idee? Is het een haalbare kaart of verwacht je een fiscaal of juridische uitdaging? Of zitten we toch vast aan de Beperkte kostenaftrek voor de werkruimte thuis ?
  10. We eten allen, een feit. Dus samengevat: Als ik samen met een zakelijke relatie eet óf ben onderweg voor de zaak en moet wat eten: in de horeca , 80% aftrekbaar van totaalbedrag (geen btw aftrek) broodje uit de supermarkt op een bankje in het park, 80% (+ btw als ik me goed heug) Ben aan het werk op kantoor (aan huis): niets
  11. Standaard trek ik 80% van de kosten af die ik maak in de horeca met zakelijke relaties, zoals toegestaan in de wet. En voor de BTW trek ik geen kosten af, ik trek simpelweg 80% van het totaalbedrag af. Een gedachte die ik net kreeg: Op mijn kantoor (aan huis, niet zakelijk volgens de meest recente wetgeving) eet en drink ik tijdens het werken. Mag ik over deze kosten ook 80% aftrekken? En hoe zit het met de BTW hierover?
  12. Goed nieuws! Alle nieuwe ondernemers hebben zo geen verplichtige afgifte meer van hun BSN nummer. Zou zelf daarnaast graag een nieuw BSN nummer willen hebben, heb de mijne verplicht moeten verspreiden de afgelopen jaren. En dat geldt neem ik aan voor alle bestaande ondernemers .
  13. Ik kan er mee leven, bedankt voor de informatie en het laten repareren @Mikky Vrolijk
  14. Ik zie de poll nu wel. Kan overigens ook stemmen (wat niet de bedoeling is denk ik).
  15. Dat is logisch inderdaad, Cosara. Maar ik zou wel graag de uitslag willen zien 😊
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.