• 0

Aansprakelijk voor belastingschuld gemaakt na uittreden VOF?

Beste leden,

 

Ik ben mei j.l. uit een VOF gestapt. Daarbij heb ik me dezelfde dag uitgeschreven bij de KvK. Ook hebben we een contract opgesteld waarin staat wat ik nog aan geld tegoed had (geen schulden) en dat ik niet meer aansprakelijk zou zijn voor eventuele verdere kosten, schulden en andere fuck-ups.

 

Nu hoor ik vandaag ineens dat er een mannetje van de belastingdienst bij hun kantoor aan de deur stond en begint me het gevoel te bekruipen dat het flink mis gaat daar. Ik maak me zorgen over mijn hoofdelijke aansprakelijkheid. Terecht?

 

Bedankt,

 

Baws

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat kan je zelf het beste beantwoorden denk ik. Als je al het gevoel krijgt dat het flink misgaat daar dan zal je ook de achterliggende redenen daarvoor kennen neem ik aan.

 

En je ex vennoten hebben je wel gevrijwaard maar als bij hun niets te halen valt denk ik dat ze voor zaken uit de periode dat jij nog vennoot was wel bij je aan zullen kloppen.

 

heb je dat contract zelf opgesteld of via een advocaat?

 

Link naar reactie
  • 0

Als dat mannetje voor een IB-aangelegenheid van een (of meer) van de vennoten komt, dan heb je niets met hoofdelijke aansprakelijkheid van doen. Dat is immers geen VOF-aangelegenheid maar een privé-aangelegenheid. Als jullie allemaal hetzelfde hebben gedaan, dan kun je je natuurlijk afvragen of er dan bij jou ook iets te corrigeren valt.

 

Gaat het om btw uit de periode dat je vennoot was, dan zou je inderdaad met aansprakelijkheid te maken kunnen krijgen. Als dat gebeurt, kun je met die vrijwaring in de hand proberen de naheffing op de andere vennoten te verhalen (maar op=op).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Dat kan je zelf het beste beantwoorden denk ik. Als je al het gevoel krijgt dat het flink misgaat daar dan zal je ook de achterliggende redenen daarvoor kennen neem ik aan.

Natuurlijk, ik ben niet voor niets vertrokken.

 

En je ex vennoten hebben je wel gevrijwaard maar als bij hun niets te halen valt denk ik dat ze voor zaken uit de periode dat jij nog vennoot was wel bij je aan zullen kloppen.

Dus die vrijwaring is niks waard?

 

heb je dat contract zelf opgesteld of via een advocaat?

Zelf, met ieders handtekening eronder.

 

Verder begrijp ik zojuist dat er naar twee namen gevraagd werd. Ik zat er niet tussen:)

Link naar reactie
  • 0

Gaat het om btw uit de periode dat je vennoot was, dan zou je inderdaad met aansprakelijkheid te maken kunnen krijgen.

Ook als ik in de eindafrekening rekening heb gehouden met een op handen zijnde belastingaanslag? Die vervolgens niet voldaan is?

Link naar reactie
  • 0

Ronaldinho heeft het al helemaal uitgelegd:

- Je bent voor de periode dat je vennoot was (hoofdelijk) aansprakelijk. Dus als de belastingdienst geld wil zien over deze periode, dan kan men ook bij jou terecht.

- Het feit dat je een papiertje met je ex-vennoten hebt ondertekend, is een zaak tussen jou en de ex-vennoten. Daar heeft de BD geen boodschap aan.

- Dus als je voor VOF-dingetjes nog ‘aangeslagen’ zou worden, dan kan je eventueel proberen om dat op je ex-vennoten te verhalen (omdat jullie kennelijk een papiertje ondertekend hebben).

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    7 leden, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.