• 0

Wat is geschikt voor ons?

Hoi,

 

Begin september hebben 2 collega's en ik besloten om een eigen bedrijf te starten in een markt waar wij al jaren werkzaam zijn.

 

Nu vragen wij ons sterk af wat het beste is voor ons.

 

Wij gaan een technisch service gerichte onderneming starten, onze hoofd inkomsten halen wij uit onderhouds contracten die je bij voornamelijk andere bedrijven en soms particulier afsluit. Dit houd in dat we 24/7 alle dagen in het jaar beschikbaar moeten zijn. (We gaan storingsdiensten lopen om de beurt). Ook halen wij inkomsten door klussen aan technische installaties.

 

Onze verwachting is dat wij in het eerste jaar rond de 1,5 ton aan omzet zullen hebben, en dat dit daarna verder op zal lopen, ook is de kans groot dat we na het eerste jaar personeel gaan aannemen. Zodra wij daar aan toe zijn zullen wij een bedrijfsruimte gaan huren.

 

Wat is handig voor ons?

-BV

-LTD

-Cooperatie

-VOF

of andere vormen....

 

zelf zat ik te denken aan een BV, we gaan nog voor advies naar de KVK maar dat kan pas over ongv. 2 weken.

Graag advies.

 

Alvast bedankt!

mvg,

Dennis

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kun je vertellen waarom je aan een BV zat te denken?

 

Ik zie in je verhaal namelijk geen hele grote risico's (maar misschien lees ik er overheen). Een BV is vooral handig om privé en zakelijk te scheiden, zodat een hele domme fout er niet toe kan leiden dat je in privé geplukt wordt. Overigens kun je een hoop aansprakelijkheidsrisico's ook verzekeren, maar daar moet je Norbert voor hebben.

 

Een VOF zorgt ervoor dat jullie een sloot belasting besparen, maar wel persoonlijk aansprakelijk zijn voor de schulden. Dat betekent ook dat een schuldeiser bij één van jullie zijn volledige vordering kan komen innen, maar ik zie in je verhaal nog geen hele grote vorderingen.

 

Zodra er personeel en bedrijfsruimte bij komt, nemen risico's en vorderingen toe, en kan een VOF wat minder comfortabel worden.

 

Het hangt m.i. ook heel erg samen met vertrouwen. Als je alle drie de mede-vennoten helemaal vertrouwt, kun je het met de VOF wel rooien wellicht, MAAR STEL WEL EEN HEEL GOED VENNOOTSCHAPSCONTRACT OP!!!!111. Als daar mensen tussen zitten die je nog niet helemaal volledig vertrouwt, is een BV wellicht een veiliger optie.

 

limited (ltd) en cooperatie: ben ik niet zo in thuis, dus ga ik niks over zeggen

 

 

Helpt dit in je zoektocht?

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0
Ik zie in je verhaal namelijk geen hele grote risico's (maar misschien lees ik er overheen). Een BV is vooral handig om privé en zakelijk te scheiden, zodat een hele domme fout er niet toe kan leiden dat je in privé geplukt wordt. Overigens kun je een hoop aansprakelijkheidsrisico's ook verzekeren, maar daar moet je Norbert voor hebben.

 

Dank Marcel.

 

Het risicoprofiel van storingsdiensten is divers: hangt vooral af van van wat je exact beloofd te zullen doen (voorwaarden) en wat de directe en indirecte gevolgen kunnen zijn als je dat niet, niet geheel, niet tijdig of verkeerd doet. Gaat het om particulieren en kleine bedrijven waar de gevolgen van verkeerde of niet tijdige opvolging beperkt blijven tot een paar ontdooide vrieskisten en een dag omzetverlies, dan is dat risico gewoon goed verzekerbaar tegen goede condities (geen gekke uitsluitingen) en fatsoenlijke premies. Een rechtspersoon als een BV is dan niet per sé noodzakelijk.

 

Zijn je klanten daarentegen ook grote (bijv. industriële) ondernemingen dan ligt dat HEEL anders. De condities zijn meestal ongunstiger (inkoopvoorwaarden, terzijde stellen van jouw aansprakelijkheidsbeperkende bedingen), de financiële impact is veel groter en er kan ook sprake zijn van (onverzekerbare) boetebedingen bij het niet voldoen aan de overeenkomst. Klanten van mij werkten o.a. voor Prorail en hoogovens, en daar waren die boetebedingen niet mals.

En ik herinner mij een schade van een oud-klant bij een snackfabrikant waar de niet-tijdige opvolging van een storingsmelding aan een koelcel leidde tot een claim van EUR 180.000,-. De procedure van die schade (uit 2006) loopt voor zover mij bekend nog steeds.

 

Lang verhaal kort makend: niet alleen wat je doet maar ook voor wie is bepalend voor het risicoprofiel en de keuze wel of geen BV. Ongeacht de keuze voor de rechtsvorm is de aansprakelijkheid verzekeren sowieso noodzakelijk. Sterker nog: grote klanten verlangen gewoon dat jij de polis kunt laten zien.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.