• 0

Volledig DGA of DGA/loondienst

Ik ben bezig met de overname van de aandelen van 2 bestaande BV's.

Hiervoor wordt er een nieuwe bv opgericht die eigenaar wordt. Persoonlijk kom ik in dienst van deze BV en verhuur ik mij naar beide BV's.

 

Van 1 BV worden gelijk alle aandelen overgedragen, de andere BV in de toekomst.

Op dit moment ben ik werkzaam bij de BV die op een later tijdstip wordt overgenomen.

 

Van een kennis kreeg ik de tip om te kijken of het verstandig is om in loondienst te blijven en "deel" DGA te worden.

 

Ik weet niet hoe dit fiscaal zit en wat de voors en tegens zijn.

 

Iemand tips?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag JM

 

Als je minstens 5% van de aandelen (direct of indirect) in een BV bezit dan ben je fiscaal gezien aanmerkelijk belanghouder. In de volksmond DGA. Verricht je vervolgens arbeid voor die BV('s) dan ben je veroordeeld tot het DGA loon.

 

Ik begrijp dat je deels als DGA voor je holding gaat werken en daarnaast overweegt om deels in loondienst te blijven bij de BV die nu nog niet onder jouw BV hangt.

 

Kun je aangeven in hoeverre er bijv. al opties gesloten zijn tot de overname van de aandelen in die laatste BV?

 

groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Joost

 

Bedankt voor je reactie.

 

Met de aandeelhouders van de BV waar ik nu werkzaam ben is de afspraak gemaakt dat ik op een door mij te bepalen moment de aandelen kan overnemen.

 

De financiële middelen ontbreken mij op dit moment om alles gelijk over te nemen.

 

Het is een optie om mijzelf aan beide BV's zeg maar 50/50 te gaan verhuren.

 

Ik vraag me af hoe de fiscus er mee om gaat als ik 50% in loondienst blijf en 50% als DGA werkzaam ben.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag JM

 

Nu werk je toe naar een eigen holding BV en daaronder 1 100% dochter BV. Klopt?

 

En daarnaast is er dus een optie om de aandelen van een tweede dochter BV over te nemen. In de toekomst ben jij dus 100% aandeelhouder van jouw holding BV met daaronder twee 100% werkmaatschappijen. Correct?

 

Of zijn er nog andere aandeelhouders straks?

 

 

Strikt genomen: ook een optie op te verwerven aandelen maakt een aanmerkelijk belang en dan zou dus ook op jouw dienstbetrekking bij de BV die nog niet jouw eigendom is, het DGA loon van toepassing zijn.

 

Twee dienstbetrekkingen als DGA is ook twee maal het DGA loon. Alsdan zou je moeten vragen om per BV een lager loon op te mogen nemen omdat je in elke BV parttime werkt.

 

Indien er geen optie zou zijn dan is het goed mogelijk om voor je eigen BV 50% te werken (en dus te verzoeken om een lager DGA loon) en in de andere BV gewoon als 'regulier' personeel de andere 50% te werken. Houdt er wel rekening mee dat je voor je DGA loon niet sociaal verzekerd bent!

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Joost

 

De overname van de aandelen van de BV waar ik nu werkzaam ben is een mondelinge afspraak.

 

Het is inderdaad de bedoeling dat de ik 100% eigenaar ben van de holding, daaronder komen dan 2 bv's waarvan de holding 100% eigenaar is.

 

Het is dan de bedoeling dat ik 100% DGA ben van de holding en er een management fee door beide werkmaatschappijen wordt betaald.

Link naar reactie
  • 0

akkoord, ik gaf al aan dat strikt genomen (ja, ook mondeling) een optie zoals in jouw geval leidt tot het DGA loon.

Indien daar verder geen ruchtbaarheid aan gegeven wordt, kun je jouw opzet best uitvoeren en kom je dus hierop uit:

Indien er geen optie zou zijn dan is het goed mogelijk om voor je eigen BV 50% te werken (en dus te verzoeken om een lager DGA loon) en in de andere BV gewoon als 'regulier' personeel de andere 50% te werken. Houdt er wel rekening mee dat je voor je DGA loon niet sociaal verzekerd bent!

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.