• 0

Bankspaarhypotheek binnen eigen BV

Als ondernemer is een hypotheek krijgen moeilijk en daarom onderzoek wil ik (als dga) mijn eigen BV de hypotheek laten verstrekken. Daar is al heel wat over geschreven op dit forum, maar volgens mij niet over het onderstaande.

 

Vraag: Als ik een bankspaarhypotheek afsluit bij mij eigen BV, mag die BV dan ook die bankspaarrekening beheren? En valt de rente op die bankspaarrekening onder winst die met vennootschapsbelasting belast wordt. Bedenk dat die rente vaak een fictieve rente is die gelijk is aan de hypotheekrente van bijvoorbeeld 6.3%. Ik verwacht dat de BV de bankspaarrekening mag beheren en dat de BV deze spaarrekening fictief een rente van 6.3% mag geven en dat deze rente buiten de vpb valt, klopt dit alles?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag circulatie

 

Het is niet zo dat wat de bank beslist als maatgevend gehouden moet worden voor lenen van je BV. Als de BV over overschotten beschikt en denkt door uitlenen aan de DGA meer rendement te halen dan elders, is dat een prima afdoende zakelijk argument. Het gaat erom hoe je het daarna inkleedt. Dus aflossing, zekerheden, overeenkomst en rente zijn belangrijk.

 

Als je een spaarhypotheek bij je BV onderbrengt dan moet je wel opletten:

 

As jij gaat sparen bij je BV dan stel je geld ter beschikking aan de BV en valt de (fictieve) rentevergoeding mijns inziens onder de terbeschikkingstellingsregeling in box 1 IB (dus progressief belast).

 

De BV behaalt 'omzet' door de rentebaten en heeft kosten in het toegekend spaarrendement. Voor de VPB zal er dus niets te belasten zijn.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Dank voor je reactie.

 

Ik begrijp wat je stelt echter hoe werkt dit dan bij banksparen bij een bank? Want dan wordt het toch niet belast in box1? Is de situatie voor een eigen BV hier dan verschillende van die van een externe bank? Of is er een andere manier om toch te kunnen hypotheekbanksparen bij een Eigen BV?

 

Is het voor een stamrecht BV dan ook zo dat toegekende rendement (via de stamrechtovereenkomst) in mindering op het behaalde rendement dient te worden gebracht en dat alleen over het verschil vpb is verschuldigd.

 

Voorbeeld:

stamrechtbedrag 100.000 Euro

Afgesproken oprenting 2.5% = 2.500 Euro

Rendement van 100.000 Euro bijvoorbeeld 3.500 Euro

Winst: 3500 - 2500 = 1000 Euro (belast met Vpb)

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.