• 0

financieel plan laten "voorkeuren" door bank ?

ik ben voor wat extra informatie langs mijn bank geweest.

Ze waren erg te spreken over mijn voorbereiding en namen alle tijd om mijn vragen te beantwoorden.

De bankmanager stelde dat ik mijn financieel plan eens langs zou kunnen brengen vóórdat ik het officieel zou indienen zodat hij er naar zou kunnen kijken en eventueel om zo nog wat aanwijzingen te kunnen geven.

Wat vinden jullie hiervan ?

Hebben jullie hier ervaring mee ?

Loop ik dan niet het risico dat ik iets vreseljk "fout" heb opgeschreven en daardoor mijn geloofwaardigheid verlies of bouw ik op deze manier misschien juist een soort vertrouwensband op ?

 

PJ

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kunt je plan ook laten lezen door iemand van een starterscentrum bij je in de buurt. De meeste grote steden hebben wel instanties die starters op weg helpen.

Vaak kun je daar terecht voor (gratis) ADVIES. een beetje adviseur pikt de zwakke punten uit je plan. De meest gemaakte fout is het ontbreken van een onderbouwing van je exploitatiebegroting. Of een exploitatiebegroting met een geschatte omzet van xxx deze omzet wordt vaak niet uitgesprlitst in verschillende omzetgroepen. (en dat kun je beter wel doen)

Een exploitatiebegroting ziet er dan zo uit:

 

omzet groep 1

omzet groep 2

omzet groep 3

etc

 

Kosten omzetgroep 1

Kosten omzetgroep 2

Kosten omzetgroep 3

---------------------------

bruto winst

Algemene kosten

----------------------

netto Winst

belasting

------------

winst na belasting

 

Wat vaak ontbreekt is het verhaal bij de cijfers: de geschatte omzet van groep 1 bedraag xxx euro. Dit is gebaseerd op het feit dat er x-aantal klanten zijn die gemiddeld xxx aan inkopen doen...etc etc.

 

vr gr Peter Bosman

Ondernemer, adviseur, samensteller Prijzen & Tarievengids, ZZP Gids, Handboek Parttime ondernemen.

Link naar reactie
  • 0

tnx Peter,

 

maar is het dan beter om een externe deskundige te laten kijken of is het juist verstandiger om de bank alvast een pre-view te geven ?

In dat laatste geval krijg je natuurlijk wel feed-back van degene die het straks moet beoordelen en kom je er niet achteraf achter dat je iets bent vergeten of onvoldoende hebt uitgewerkt

Link naar reactie
  • 0
In dat laatste geval krijg je natuurlijk wel feed-back van degene die het straks moet beoordelen en kom je er niet achteraf achter dat je iets bent vergeten of onvoldoende hebt uitgewerkt

 

Heb helemaal geen verstand van banken maar mijn gezond verstand zegt dat je beter eerst een derde kunt laten kijken. Je maakt maar 1 keer een eerste indruk met je plan, wanneer dat 'hij is wat (cruciaals) vergeten' is zal die waarschijnlijk niet veranderen als je het later aanvult.

Link naar reactie
  • 0

ja (ben zelf ook ooit getraind als verkoper ......) maar wát valt er dan voor hem te winnen ?

Is het in het voordeel van de bank als ze mijn finacieel plan kunnen voorkeuren ?

 

 

Goede relatie opbouwen met een veelbelovende klant?

 

Gewoon aardig danwel geinteresseerd in je plan?

 

Een preview geeft hem ook het voordeel dat als het niks is, dit onofficieel te kunnen aangeven aan je. Hoeft hij geen interne rapportages te maken over zijn tijdsbesteding. Spaart hem (en jou) tijd.

 

Succes,

ToC

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

ik ben voor wat extra informatie langs mijn bank geweest.

Ze waren erg te spreken over mijn voorbereiding en namen alle tijd om mijn vragen te beantwoorden.

De bankmanager stelde dat ik mijn financieel plan eens langs zou kunnen brengen vóórdat ik het officieel zou indienen zodat hij er naar zou kunnen kijken en eventueel om zo nog wat aanwijzingen te kunnen geven.

Wat vinden jullie hiervan ?

Hebben jullie hier ervaring mee ?

Loop ik dan niet het risico dat ik iets vreseljk "fout" heb opgeschreven en daardoor mijn geloofwaardigheid verlies of bouw ik op deze manier misschien juist een soort vertrouwensband op ?

 

PJ

 

Altijd doen. Bankiers zien heel veel plannen en hebben veel verstand van de financiele kant van de zaak. De meeste bankiers zijn individueel best geïnteresseerd in leuke bedrijfsinitiatieven. Meestal zijn hun handen gebonden (ze mogen geen geld geven zonder zekerheden) maar als een ervaren bankman jouw aanbied naar je plan te kijken zou ik dat aanbod ZEKER aannemen. Ook al krijg je geen geld, je krijgt goede raad en je bouwt een band. Erg waardevol.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.