• 0

Bedrijf op naam partner

Naast mijn normale werkzaamheden voor een bedrijf waar ik in vaste dienst ben, ben ik bezig met het bouwen van een website waarop diverse adminstratieve zullen worden aangeboden. Ik wil het concept helemaal zelf uitwerken maar de uiteindelijke werkzaamheden uitbesteden zodat ik me op mijn gewone baan kan focussen. Ik zie dit dus meer als een investering dan een tweede baan.

 

Nu wil ik mijzelf spoedig bij KvK inschrijven maar loop tegen het volgende probleem aan: In mijn contract staat dat ik geen activiteiten hetzij betaald of niet mag uitvoeren naast mijn normale werk zonder schriftelijke toestemming van de directeur. Ook al heeft de website niets met mijn baan te maken en is er dus geen sprake van belangenverstrengeling, wil ik deze toestemming voorlopig niet vragen omdat ik bang ben dat dit mijn relatie met de werkgever toch zou kunnen schaden.

 

Nu dacht ik dat ik de activiteit van de website op naam van mijn vrouw zou kunnen zetten en dat de inkomsten ook naar haar kunnen worden uitbetaald. Ook zij heeft echter een clausule in haar contract dat ze schriftelijke toestemming moet hebben voor uitvoering van neven werkzaamheden. Het verschil met mij is dat de clausule minder streng is dan die in mijn contract, zij in de praktijk geen werkzaamheden voor deze activiteit zou uitvoeren en ze in tegenstelling tot mij niet van plan is lang bij haar huidige werkgever te blijven.

 

Ik heb nu dus de volgende vragen:

- is het in deze situatie toegestaan de website in te schrijven op naam van mijn vrouw?

- is het in deze situatie toegestaan de inkomsten uit de website aan mijn vrouw uit te laten betalen?

- worden inkomsten uit een website juridisch gezien als inkomsten uit werk (normaal salaris) of inkomsten uit een investering?

- zou deze constructie juridisch gezien gelden als nevenwerkzaamheden voor mijn vrouw?

 

Graag zou ik van iemand die ervaring heeft met dergelijke situatie advies willen krijgen zodat ik de website kan lanceren zonder dat dit de relatie met onze werkgevers schaadt.

 

Bijvoorbaat hartelijk bedankt!

 

Met vriendelijke groet,

LV

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedemiddag VNIS,

 

Bedankt voor uw reactie. Weet u ook uit uw ervaring of hier enige vorm van controle op is wat de eventuele consequenties zijn (dit even vanuit nieuwsgierigheid, uiteraard wil ik niet iets doen wat niet is toegestaan)? Het is in dit geval nl. de bedoeling dat uiteindelijk voornamelijk de website het werk gaat doen.

 

Wat is naar uw mening de meest slimme (en verstandige) manier om met de genoemde situatie om te gaan?

 

Met vriendelijke groet,

LV

Link naar reactie
  • 1

Eens met Iwan, in dit soort gevallen is open kaart spelen vaak de beste weg. Ik zou sowieso niet het gevoel willen hebben iets achter te houden voor m'n werkgever. Daarbij, als je er serieus werk van wil maken, moet je het vroeg of laat toch vertellen. Ik weet niet waar je werkt, maar het zou maar zo kunnen zijn dat jouw werkgever / directeur je juist goed op weg kan helpen met zijn of haar kennis, ervaring en netwerk!

De omgeving van de mens is de medemens.

 

(J. Deelder)

Link naar reactie
  • 0

Nu wil ik mijzelf spoedig bij KvK inschrijven maar loop tegen het volgende probleem aan: In mijn contract staat dat ik geen activiteiten hetzij betaald of niet mag uitvoeren naast mijn normale werk zonder schriftelijke toestemming van de directeur.

 

Toen jij deze arbeidsovereenkomst aanging met jouw werkgever ben jij willens en wetens akkoord gegaan met deze voorwaarde. Het enkele feit dat jij je toentertijd niet kon voorstellen dat jij als ondernemer actief zou zijn of de toestemming niet zou willen vragen, anders zou je deze clausule wel aangepast/verwijderd hebben, lijkt mij geen reden om hiervan af te wijken. Dat is vragen om problemen, al was het alleen maar omdat je het vertrouwen in de relatie werknemer-werkgever ondermijnt.

 

Een werkgever moet goede reden hebben om de benodigde toestemming niet te geven, anders voldoet een besluit niet aan de eisen van redelijkheid en billijkheid en kun je toestemming afdwingen via de rechter - hier zit natuurlijk niemand op te wachten. Naast het treden in directe concurrentie met de werkgever zou een goede reden om te weigeren zijn het voorbeeld van de buschauffeur die buiten werktijd in zijn privé-auto pakjes wil gaan bezorgen. De werkgever en het publiek heeft er groot belang bij dat de chauffeur fit en uitgerust aan zijn werkzaamheden begint en dat kan lastig worden met deze nevenactiviteit. Dat is een goede reden om de toestemming niet te geven. Op het moment dat de chauffeur vraagt om begeleider te worden bij de Zonnebloem tijdens zijn verlofdagen (de activiteit om niet die ook in jouw clausule staat) zal de afweging waarschijnlijk heel anders uitvallen.

 

Ook voor jou geldt dus dat je moet afwegen of een werkgever een goede reden heeft om de toestemming te wijgeren. Ook de werkgever heeft belang in een goede relatie met jou en zal die niet zomaar op het spel zetten. Je moet er samen uitkomen,

 

- is het in deze situatie toegestaan de website in te schrijven op naam van mijn vrouw?

 

Ik neem aan dat je bedoelt dat jouw vrouw zich inschrijft bij de KvK en jij niet (het enkel op naam zetten van een website zal imho niet leiden tot een botsing met de clausule, het exploiteren van de website wel). Er wordt dan gehandeld tegen de letter en de geest van de handelsregisterwet en is dus niet toegestaan. Feitelijk maak je zo jouw vrouw een soort katvanger.

 

- is het in deze situatie toegestaan de inkomsten uit de website aan mijn vrouw uit te laten betalen?

 

Je bedoelt denk ik dat je de inkomsten van jouw vrouw wilt laten toevallen bij de aangifte IB. Als het al zou mogen dan zou ik daar nooit aan beginnen. Al was het alleen maar om bij een eventueel conflict te voorkomen dat zij er met de kip met de gouden eieren vandoor gaat (ik weet het, je kunt het je niet voorstellen maar je zou ze de kost moeten geven...).

 

- worden inkomsten uit een website juridisch gezien als inkomsten uit werk (normaal salaris) of inkomsten uit een investering?

 

Dit antwoord wordt bepaald door de daadwerkelijke feiten en omstandigheden en kan zo niet gegeven worden. Je kunt hooguit een inschatting maken en daar zijn heel wat meer gegevens voor nodig dan de summiere opsmming die jij nu geeft.

 

- zou deze constructie juridisch gezien gelden als nevenwerkzaamheden voor mijn vrouw?

 

Als jouw vrouw feitelijk niets doet voor deze onderneming handelt zij in mijn optiek niet tegen de clausule in haar arbeidsovereenkomst.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.