Jump to content

Pianist

Senior
  • Content Count

    43
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2

Personal info

  • You are:
    ondernemer in spe
  • Gender
    Male
  • First name
    Peter
  • Last name
    van den Berg
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    25-30
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa
  1. Grappig dat deze hier voorbij komt! Ik woon in Harderwijk en maak af en toe gebruik van PuurDichtbij. Het concept en de uitvoering spreekt me erg aan, kakelverse producten van lokale boeren. Het brengt met zich mee dat het groente en fruit soms niet zo perfect is qua vorm etc. als in de supermarkt, maar dat hoort er juist bij. Wel ervaar ik een belangrijk aandachtspunt in het distributiemodel: afhalen kan alleen op vaststaande tijden en plaatsen. Zo is het bij mij in de buurt alleen mogelijk om de producten op donderdagmiddag tussen 17:00 en 18:00 op te halen. Agendatechnisch is dat voor mij lang niet altijd mogelijk, wat tot gevolg heeft dat we nog maar af en toe spullen bestellen bij PuurDichtbij. Ik begreep van een van de medewerkers dat ze bezig zijn met een bezorgservice (met bakfietsen oid), dat maakt het businessmodel interessanter, maar de prijs ook (fors) hoger gok ik. Al met al een leuk initiatief (zoals er meer zijn inderdaad) dat ik met belangstelling volg, maar nog wel finetuning behoeft. Ook ben ik benieuwd in hoeverre het in de huidige vorm rendabel is.
  2. De wwb wordt geregeld door de gemeente, en elke gemeente heeft de vrijheid om te bepalen hoe ze hier mee om gaan. Algemene richtlijnen zul je dus ook niet zo gauw vinden. De WW is overal hetzelfde, maar de specifieke regelingen rondom wwb niet. Als de wwb wordt toegekend krijg je als het goed is een contactpersoon / begeleider toegewezen. Met hem/haar zou ik deze zaken bespreken.
  3. Als je snel gas wil geven, zou ik zeggen: huur een paar meter bedrijfsruimte in jouw nabijheid (er staat best wat te huur in Emmen vanaf 16m2), beding een gunstige huurprijs en flexibele voorwaarden, kvk inschrijven en volgas! Dan kun je je bedrijf opzetten, professionaliseren en ondertussen de mogelijkheden qua vastgoed in de gaten blijven houden. De ideale situatie (genoeg ruimte in eigen woning met benodigde vergunningen) lijkt me op dit moment bijna niet haalbaar, dan maar voor het meest optimale plan B gaan lijkt me. Succes in ieder geval!
  4. Ik ken deze constructie ook, onder de naam Nobelisme. Er is een werving- en selectiebureau dat personeel bemiddelt, de opdrachtgever betaalt wat hij vindt dat de dienstverlening waard is Website w&s bureau. De ervaringen van deze ondernemer zijn ook dat de inkomsten gemiddeld hoger zijn dan wanneer hij een vast (marktconform) tarief zou vragen. Maar volledig eens met John, het is maar net wat voor product / dienst en waar je gevestigd bent. Hoe complexer de dienstverlening, hoe groter de betrokkenheid van de klant, hoe meer bereidheid om een 'normale' prijs te betalen lijkt me. Een glas wijn of een tent lijkt me (meestal) niet het juiste product om deze vorm van vergoeding toe te passen.
  5. Ik ken zo'n kerk, met locale chapters en al. Hun motto: 'Geven loont' ;D. Maar ook hier geldt: of het is niets voor je, of je krijgt er veel energie van.
  6. Toch even een kritische noot, waarom wil je starten als energieverkoper zonder te weten hoe het proces in z'n werk gaat? Dat lijkt me namelijk juist een vereiste om te kunnen beoordelen of er kansen zijn, en dus om te beoordelen of het interessant is om te starten in die markt. Als je de markt niet kent, waarom wil je dan juist graag in die markt actief zijn? Zomaar even wat dingen om over na te denken, wellicht kunnen anderen je meer inhoudelijk adviseren :). Succes in ieder geval!
  7. Bijverdiensten tijdens ww-periode moeten worden gemeld aan het UWV en worden over het algemeen gekort op de uitkering. Zorg dat dit duidelijk is voor alle partijen! Ik ken gevallen waar mensen graag bij willen klussen tijdens ww, maar zodra ze horen dat dat gekort gaat worden op de uitkering, is de bereidwilligheid opeens een stuk minder groot... ;) Wellicht niet van toepassing op jouw vrienden, maar zorg er voor dat je alles netjes regelt en dat het voor alle partijen van tevoren duidelijk is.
  8. Ben het eens met de opmerking van Iwan, dat zou jij toch juist moeten weten? Jij bent juist degene die de toegevoegde waarde en het belang van teamontwikkeling moet kunnen verkopen aan potentiële klanten. Als je dit niet weet te onderbouwen vrees ik dat je weinig tot geen prospects over de streep zult trekken, er vanuit gaande dat jij degene bent die jouw diensten moet verkopen.
  9. Voor die 'vrijwillige' uren die je hebt gemaakt in die jaren, is daar geen contract voor opgesteld met daarin iets vermeld wat hierop betrekking heeft? Ben geen deskundige op dit gebied, maar mijn eerste indruk is dat je volledig in je recht staat. Het lijkt me van betreffende vennoot meer een reactie uit angst. Nogmaals, ben geen expert, maar vind het een interessante casus. Succes met je onderneming! edit: Ik zie nu dat er 'nooit iets ondertekend is', wat dus een antwoord is op mijn vraag.
  10. Pianist

    Selecteren

    Dat vind ik een goede, iedereen heeft z'n blinde vlekken, dode hoeken, bedrijfsblindheid en weet ik wat niet meer. Door meerdere mensen binnen het bedrijf bij de procedure in te zetten, wordt het risico verkleind.
  11. Pianist

    Selecteren

    Mijn ervaring is ook dat de keuze voor een nieuw personeelslid vaak op gevoel of 'de klik' gemaakt wordt, zelfs voor cruciale posities. Onbegrijpelijk eigenlijk, als je bekijkt om welke belangen en bedragen het uiteindelijke gaat. Zelf heb ik jarenlang in de werving en selectie gezeten, ik ben benieuwd welke rol jij ziet voor externe partijen in dit proces.
  12. Wat Dennis zegt inderdaad, ik ben vrijgesteld, dus krijg het niet terug, dus moet het gewoon meerekenen. Ah, vandaar, ik miste dus inderdaad iets... ;D Verder zou ik naast sec de kosten ook de risico's (ziekte etc.) goed in kaart brengen. Plus de tijd die je aan administratieve zaken etc. kwijt bent als je het zelf doet. Mijn ervaring is dat de marges van payroll bedrijven niet heel hoog zijn, ze moeten het echt van de massa hebben, dus het grote verschil zou (naast BTW) verklaarbaar moeten zijn... Wellicht kan Dennis eind van de dag helderheid verschaffen.
  13. Misschien mis ik iets, maar de BTW meerekenen lijkt me niet de juiste manier... Die krijg je toch terug? Niet zo gek dat je veel duurder uitkomt, lijkt me. ;)
  14. Een kleinigheidje: Als ik naar de shop ga, staat er in de titel: "Maak van je arm een graagmachine". Moet een f-je zijn denk ik... ;)
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept