Ik heb al veel gezocht en gelezen op deze site. Hier heb ik veel van geleerd, dank hiervoor.
Graag zou ik advies willen hebben over het volgende:
Mijn compagnon en ik hebben een VOF in webshops. We zitten er 50/50 in en hebben het standaard KvK VOF contract getekend.
Als geestelijk vader van het idee en het bedrijf steek er echt al mijn ziel en zaligheid in. Mijn compagnon niet; is gewoon geen ondernemer en doet ook minder dan 50%. Dit is lastig juridisch te bewijzen. We hebben hierover de laatste jaren al een aantal gesprekken gehad, maar dit heeft weinig geholpen. Gister een gesprek gehad dat ik klaar ben van de manier van ondernemen en dat ik er klaar mee ben. Of ik koop haar uit, of zij koopt mij uit. Hierna hebben we geen contact meer gehad en zij zou gaan nadenken.
Dan nu wat getallen.
We bestaan sinds 2010 waarbij we in 2011 pas echt gingen draaien
2011: 150k omzet winst 30k
2012 140k omzet winst 10k (verwacht)
De outlook is wat somberder; meer concurrentie, economisch gaat het niet goed. De winst volgens jaar zal wel wat hoger zijn dan dit jaar (ivm wat grote investeringen zonder afschrijving) en is dan denk ik 15-20k.
We hebben er beide 15k ingeinvesteerd.
Voorraad + bank gelden etc is op dit moment 70k. In mijn optiek is dit de fysieke waarde van het bedrijf.
Waar ik erg benieuwd naar ben is wat een normale prijs volgens jullie is;
- is dat de helft van de voorraad enzo: 35k
- is dat de rekening courant 15k inleg + 15k winst 2011 en 5k winst 2012
- 3x de gemiddelde winst als bedrijfswaarde gedeeld door 2= 35k
Ik weet dat alles op 35k uitkomt.
Wat zouden jullie logisch vinden?
Omdat het mijn idee is, wil ik me eigenlijk niet laten uitkopen. Tevens vind ik dat zij niet eens recht heeft op alle winsten omdat ik echt meer heb gedaan.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
simon22
simon22
Dag allen,
Ik heb al veel gezocht en gelezen op deze site. Hier heb ik veel van geleerd, dank hiervoor.
Graag zou ik advies willen hebben over het volgende:
Mijn compagnon en ik hebben een VOF in webshops. We zitten er 50/50 in en hebben het standaard KvK VOF contract getekend.
Als geestelijk vader van het idee en het bedrijf steek er echt al mijn ziel en zaligheid in. Mijn compagnon niet; is gewoon geen ondernemer en doet ook minder dan 50%. Dit is lastig juridisch te bewijzen. We hebben hierover de laatste jaren al een aantal gesprekken gehad, maar dit heeft weinig geholpen. Gister een gesprek gehad dat ik klaar ben van de manier van ondernemen en dat ik er klaar mee ben. Of ik koop haar uit, of zij koopt mij uit. Hierna hebben we geen contact meer gehad en zij zou gaan nadenken.
Dan nu wat getallen.
We bestaan sinds 2010 waarbij we in 2011 pas echt gingen draaien
2011: 150k omzet winst 30k
2012 140k omzet winst 10k (verwacht)
De outlook is wat somberder; meer concurrentie, economisch gaat het niet goed. De winst volgens jaar zal wel wat hoger zijn dan dit jaar (ivm wat grote investeringen zonder afschrijving) en is dan denk ik 15-20k.
We hebben er beide 15k ingeinvesteerd.
Voorraad + bank gelden etc is op dit moment 70k. In mijn optiek is dit de fysieke waarde van het bedrijf.
Waar ik erg benieuwd naar ben is wat een normale prijs volgens jullie is;
- is dat de helft van de voorraad enzo: 35k
- is dat de rekening courant 15k inleg + 15k winst 2011 en 5k winst 2012
- 3x de gemiddelde winst als bedrijfswaarde gedeeld door 2= 35k
Ik weet dat alles op 35k uitkomt.
Wat zouden jullie logisch vinden?
Omdat het mijn idee is, wil ik me eigenlijk niet laten uitkopen. Tevens vind ik dat zij niet eens recht heeft op alle winsten omdat ik echt meer heb gedaan.
Dank je!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/38974-vennoot-uitkopen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
10 antwoorden op deze vraag