Ga naar inhoud
  • 0

Waardering webwinkels

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
Senior     88 8

De waardering van een webwinkel gaat juist exact hetzelfde als een stenen winkel (going-concern, geen liquidatiewaarde). Bereken de toekomstige kasstromen, verdisconteer deze met het risico, en voilá, dat is de waarde van je webwinkel voor jou.

 

Let wel, waarde en prijs zijn 2 verschillende dingen.

 

De prijs die je kunt ontvangen, is ook afhankelijk van wat de koper met de webwinkel gaat doen. Als verkoper moet je niet in de valkuil trappen je tegen een break-even van je waarde te onderhandelen. Wanneer je als verkoper weet dat de waarde die de koper heeft voor de webwinkel substantieel hoger ligt dan jouw waarde (bv. omdat hij er meer kasstromen mee zal genereren of tegen een lager risico zal opereren), dan mag je best een premium boven je waarde onderhandelen. Zolang jouw waarde plus de overeengekomen premium lager ligt dan de waarde van de koper creëren zowel jij als de koper waarde met de deal.

 

Lees je in op verschillende bedrijfswaarderingmethoden als bv. DCF (discounted cash flow) of APV (Adjusted present value).

Link naar reactie
  • 0
Senior     88 8

 

Wat mij opvalt is dat de 1 zegt dat je webwinkels anders kunt waarderen dan stenen winkels en de ander zegt dat voor beide dezelfde waardering van toepassing is.

 

 

Verschillende meningen treden wel vaker op. Ik vind dat de waarderingsmethode van een webwinkel gelijk is aan de waardering van een stenen winkel. Beiden kunnen gewaardeerd worden met bijvoorbeeld een Discounted cash flow. Uiteraard zijn groeiperspectieven, rendement op geïnvesteerd vermogen en vermogenskostenvoet van webwinkels en stenen winkels totaal verschillend. De waarde verschilt derhalve, maar de methode blijft gelijk.

 

Zoek anders op internet wat waarderingsrapporten op van Amazon (ticker AMZN, voornamelijk een webwinkel, al zijn er inmiddels vele nevenactiveiten) en JC Penney (ticker JCP, voornamelijk een stenen winkel). Dan kan je zelf een oordeel vellen of de waardering gelijk geschiedt. ‘Equity valuation reports’ van deze bedrijven zijn alom beschikbaar, vandaar dat ik deze als voorbeeld geef.

 

Wat je ook juist vindt qua waarde, vergeet niet dat als je tevreden bent met een geboden prijs, je niets in de weg staat hiervoor te verkopen.

 

Link naar reactie
  • 0
Legend     1,3k 178

In de basis waardeer je ieder bedrijf op dezelfde manier uitgaande van de theorie. De waarde van een bedrijf zit namelijk in het geld wat je er vanaf nu in de toekomst aan over kunt houden. Dan gaat het om geld wat écht over is. Dus alle kosten eraf, ook de beloning voor de ondernemer eraf, alle investeringen die je moet doen om de winkel te laten draaien eraf en ook rekening houden met geld wat je nodig hebt voor eventuele voorraad.

 

Bij een stenen winkel heb je natuurlijk andere kosten dan bij een online winkel, maar de soort kosten maakt voor de waarde niet uit.

 

Je kunt dan uitrekenen hoeveel geld je jaarlijks overhoudt aan de activiteiten.

 

Om de waarde te bepalen, ga je deze bedragen (vrije geldstromen = free cash flow) contant maken tegen een bepaald percentage. Simpel gezegd: ik kan jou nu 100 euro geven over de komende 10 jaar een tientje. Wat heb je liever? Liever nu die 100 euro want die tientjes zijn onderworpen aan allerlei soorten risico's. Het percentage waartegen je contact maakt, noemt men de vermogenskostenvoet.

 

Die vermogenskostenvoet is voor iedere partij anders. Voor de ene koper is het risico groter dan voor de andere koper. Voor een koper kan het risico groter/kleiner zijn dan voor jou. Waarde is heel subjectief, door wiens bril je kijkt, kan veel invloed hebben. Ook kan de vermogenskostenvoet per type bedrijf verschillen waardoor de waarde anders kan zijn bij dezelfde geldstromen.

 

Een koper die bijvoorbeeld zijn producten ook aan jouw klanten kan gaan verkopen en vice versa, zal een hogere waarde toekennen aan jouw bedrijf (want hij kan grotere geldstromen bewerkstelligen tegen een lager risico) dan een starter in die markt bijvoorbeeld.

 

Dan even praktisch: je schrijft niet waarom je de waarde wilt bepalen. Voor wat extra toelichting is het wel handig om dat te weten. Stel even dat je het wilt weten omdat je overweegt te verkopen, dan kun je voor jezelf een redelijk beeld scheppen door na te denken over welk bedrag je jaarlijks echt overhoudt (vrije geldstroom, hou dus rekening met alles, ook belasting, het gaat echt om geld wat 100% over is, wat je niet nodig hebt om de winkel te laten groeien etc) en dan eens te kijken hoeveel dat in bijvoorbeeld 3 jaar is. Als iemand dat bedrag betaalt, dan betekent dat, dat die persoon er minimaal drie jaar over doet om zijn geld terug te verdienen, zelfde kun je voor andere aantallen jaren doen.. Afhankelijk van hoe stabiel en winstgevend jouw bedrijf is, kan dat prima zijn, of kort of lang. Je hebt daar vaak zelf wel een gevoel bij qua redelijkheid. Je bent dan niet aan het waarderen in officiële zin, maar je bent voor jezelf dan wel een beeld aan het scheppen bij wat je kunt verwachten.

 

Als laatste: er zijn in verschillende branches verschillende maatstaven om te praten over redelijke prijzen voor een bedrijf. Die maatstaven hebben vaak een duidelijke binding met de waarde, soms wat minder (bij stenen winkels bijvoorbeeld kijkt men naar m2 omdat het aantal m2 invloed heeft op je omzet, op je kosten etc). Je bent dan opnieuw niet aan het waarderen, maar meer aan het praten over prijzen die in een bepaalde branche vaak betaald worden. Denk ook dat Wouter daarop doelt.

 

Iemand mailde me afgelopen week, weet niet of jij dat was, mocht dat niet zo zijn, misschien kun je hier wat meer info neerzetten of even een priveberichtje sturen als het te vertrouwelijk is, dan denk ik graag even mee.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Verberg sidebar
  • Wie is er online?
    2 leden, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.