• 0

Bedrijfsovername belastingen

Beste mensen,

 

Ik(zoon 22 jaar) ben momenteel bezig met het schrijven van een bedrijfsovernameplan voor de bedrijfsovername van de werkmaatschappij van vader(54 jaar) op zoon. De rechtsvorm is een werkmaatschappij BV met een holding BV, in de holding zit het pensioen en het bedrijfspand van mijn vader. Bij de overname is er de mogelijkheid om gebruik te maken van de bedrijfsovernamefaciliteit. Hier is momenteel veel commotie om en wij zijn bang dat deze in de toekomst komt te vervallen. Mijn vader heeft nog 7 jaar inkomsten uit het bedrijf nodig.

 

Stel de BoF komt binnen 3 jaar tijd te vervallen en we doen binnen die tijd de bedrijfsovername, dan kan mijn vader nog 4 jaar in dienst bij mij om inkomsten te krijgen. Over deze 4 jaren betaalt hij gewoon inkomstenbelasting.

 

Stel hij verkoopt een gedeelte van de aandelen ter hoogte van de waarde van 4 jaren salaris en de rest schenkt hij, dan krijgt hij als aflossing als het ware zijn salaris in de holding. Hoeveel belasting moet hij in totaal over de inkomsten van de aflossing betalen indien hij dit uitkeert naar prive? Is dit alleen 25% belasting ab claim, of komt daar nog belasting bovenop?

 

Als laatste zou ik nog willen weten hoe het bedrijfspand bij de bedrijfsovername van de werkmaatschappij gevoegd kan worden. Moet het bedrijfspand van de holding naar de werkmaatschappij geschoven worden bij overname met de BoF? Zitten hier fiscale of juridische consequenties aan?

 

Ik hoop hiermee mijn vraag duidelijk beschreven te hebben. Een antwoord zou mij gigantisch helpen. Eventuele andere tips voor mijn bedrijfsovernameplan zijn altijd welkom :)

 

Groeten,

 

Robin

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom koop je niet enkel de werkmaatschappij? Je vader houdt dan de holding incl. zijn pensioen & het onroerend goed.

 

Je koopt vervolgens via de overgekochte bv het onroerend goed. Bv. via een hypothecaire lening die je vader vanuit zijn holding verstrekt.

CNOOP Corporate Finance | M&A | Financiering | Due diligence | Bedrijfswaardering

Boec | Menselijk kapitaal

Link naar reactie
  • 0

Bedoel je met kopen van de werkmaatschappij het schenken van de werkmaatschappij? Schenken met de BoF is 0% schenkingsbelasting. En vervolgens koop ik het onroerend goed en betaal ik daarmee zijn salaris?

 

Impliceer je hiermee dat kopen en salaris geven aan mijn vader goedkoper is dan in dienst nemen, dus dat het slechts bij een 25% ab claim blijft als het het vermogen naar prive gaat?

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet om welke bedragen het gaat, maar zeker omdat er sprake is van een pensioenvoorziening en onroerende zaken in de holding, zou ik hiervoor een ter zake kundige fiscalist raadplegen. Er zijn immers veel opties mogelijk, waarbij een klein foutje snel is gemaakt en vaak ontzettend duur is (bijvoorbeeld het 'los' kopen van het vastgoed kan zomaar leiden tot 6% overdrachtsbelasting, terwijl dat helemaal niet nodig is).

 

Ben je nu al 3 jaar werkzaam bij de onderneming? Dat is namelijk ook van belang voor de te kiezen route, naast de vraag of je vader überhaupt wil schenken en of de onderneming voldoende groot is/wordt om jullie beiden van inkomsten te voorzien.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0
Bedoel je met kopen van de werkmaatschappij het schenken van de werkmaatschappij? Schenken met de BoF is 0% schenkingsbelasting. En vervolgens koop ik het onroerend goed en betaal ik daarmee zijn salaris?

 

Ik ben er een tijdje alweer uit, maar volgens mij is BOF niet van toepassing als de Holding de Werkmij om niet overdraagt en krijg je wellicht te maken met allerlei ongewenste gevolgen.

 

Ik sluit me aan bij ronaldinho, zoek een adviseur. Dit vraag om maatwerk. Je casus werpt bij mij in eerste instantie meer vragen op dan antwoorden. Waarom moet er geschonken worden ? Zijn er andere kinderen waarmee rekening gehouden moet worden ?

 

Is een overdracht nu echt noodzakelijk, gezien je leeftijd is er nog voldoende tijd om te plannen. In jullie situatie zou ik niet omwille van een mogelijke wijziging in de schenkbelasting nu te overhaast te werk gaan als dit niet echt noodzakelijk is.

 

Link naar reactie
  • 0

Dit bedrijfsovernameplan schrijf ik als afstudeeropdracht, daarom wacht ik nog met het inhuren van adviseurs. Het is misschien iets te vroeg voor een bedrijfsovernameplan, maar het geeft al weer hoe het worden gaat en de foutjes in dit plan kunnen, als het moment aangekomen is, door experts eruit gehaald worden. Momenteel ben ik nog niet in dienst, ik probeer eerst uit te zoeken of de BoF in mijn situatie wel de beste manier van overname is. Ik ben naast mijn studie van kinds af aan werkzaam in het bedrijf, dus ik ben al aardig in het bedrijf gegroeid.

 

Stel dat de ondernemingswaarde 350.000 euro waard is en mijn vader verdient een salaris van 50.000 per jaar.

In geval van koop zou er voor mijn vader een ab claim van 25% komen en gedurende 7 jaar heeft hij een "salaris" van 50.000 euro tegen een belastingtarief van 25%. In geval van schenken met de BoF dan zou er over 7 dienstjaren(350.000 euro) IB betaald moeten worden, wat uiteraard hoger is.

 

Stel dat de BoF na 5 jaar verdwijnt en er wordt daarvoor nog een bedrijfsovername gedaan, dan moet mijn vader nog 2 jaren in dienst voor een inkomen. In dat geval is het voordeliger om 250.000 te schenken via de BoF en voor 100.000 euro te kopen, om dit vervolgens af te lossen als salaris.

 

Het verhaal is in werkelijkheid iets gecompliceerder. De inkomensafhankelijkheid van mijn vader is in de realiteit een variabele factor. Hij heeft een hoop bouwgrond dat verkocht wordt als de grondprijzen weer beter worden. Momenteel is het al genoeg om er mee met pensioen te gaan, maar als de prijzen na deze economische crisis beter worden, dan krijgt hij een aanzienlijk hoger bedrag.

Mijn vader wil alles schenken, op voorwaarde dat hij genoeg salaris(zeg 50.000) krijgt totdat hij met pensioen gaat of totdat deze grond verkocht wordt.

 

Er mag vanuit gegaan worden dat het bedrijf genoeg inkomsten genereerd om ons beiden van inkomen te voorzien.

 

Het is een interessante case, maar te moeilijk voor mij om de juistheid van mijn stellingen te onderbouwen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 148 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.