• 0

fiscale waarde portefeuille admin kantoor

Beste,

 

Ik heb te maken met volgende situatie:

 

Ik wil mijn klantenportefeuille in EZ overbrengen naar BV. Dat wil ik ruisend doen. Hoe bepaal ik de (fiscale) waarde van de klantenportefeuille in de EZ? Dus eigenlijk de goodwill.

 

Daarnaast kan ik een portefeuille van een ander administratiekantoor overnemen. Hoe bepaal ik daar de waarde van?

 

Ik neem aan dat de fiscale waardering hetzelfde is in beide gevallen. (er ontstaat alleen goodwill op de balans)

 

Wie heeft een handvat voor mij?

 

Alvast dank.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag John,

 

Waardebepaling is natuurlijk van belang voor de fiscus. Na de inbreng activeer je goodwill en die wil je in de BV afschrijven.

De vaststelling van goodwill is altijd arbitrair. Er zijn legio methodes. DCF is de fiscus dol op en ook NCW zal vaak geen probleem geven. Makkelijker kan ook, zoals een veelvoud van de winst of (winst min arbeidsbeloning) x kapitalisatiefactor. Bij losse benaderingen als die laatste twee moet je onderbouwing wel goed zijn.

 

Hou er rekening mee dat persoonlijke goodwill (omdat jij nu de onderneming bent) fiscaal niet afgeschreven mag worden. Dat kan bij een administratiekantoor zeker zo zijn. Wat is jouw bedrijf immers waard zonder jou?

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

als de goodwill inderdaad persoonlijk is, maakt de goodwill geen onderdeel uit van de stakingswinst. Keerzijde, je kunt die goodwill niet activeren in de BV en afschrijven en je kunt de goodwill (als onderdeel van de stakingswinst) niet omzetten in een lijfrente bij de BV.

 

Wellicht nog even nadenken of je niet beter geruisloos om kunt naar de BV.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Joost,

 

Bedankt voor je advies.

 

Dan blijft er inderdaad weinig over voor de stakingswinst. Zoveel heeft een admin kantoor nu ook weer niet op de balans staan. (indien geen eigen pand)

 

Misschien... (maar dan in grijs gebied) eerst portefeuille van ander kantoor kopen in EZ. (tegen gunstige prijs) en dan tegen hogere prijs aan BV verkopen. Maar is ver gezocht en zal niet zoveel opleveren.

 

Met vriendelijke groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Misschien... (maar dan in grijs gebied) eerst portefeuille van ander kantoor kopen in EZ. (tegen gunstige prijs) en dan tegen hogere prijs aan BV verkopen. Maar is ver gezocht en zal niet zoveel opleveren.

 

Dit is naar mijn mening op zijn minst dondergrijs. Zeer twijfelachtig of de fiscus hiermee akkoord zal gaan.

 

Vraag me eigenlijk echter 2 dingen af.

 

Waarom wil je in een BV ?

Waarom wil je ruisend de BV in ?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 99 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.