• 0

BTW bij verkoop auto eenmanszaak

In 2004 heb ik een bestelauto (Peugeot Partner) gekocht voor mijn eenmanszaak. De tenaamstelling kon destijds alleen op mijn privenaam omdat een eenmanszaak geen rechtpersoon is. De BTW factuur staat wel netje op de eenmanszaak. Nu heb ik de auto ingeruild maar de garage zegt nu een probleem te hebben met de doorverkoop van deze auto. Volgens hun is de auto geen BTW auto. Hierdoor is de inruilwaarde nu lager dan afgesproken. Iemand een idee of dit klopt en wat de regels hiervoor zijn?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

ik begrijp dat de auto destijds met btw is aangekocht. Dan moet je die ook met btw weer verkopen/inruilen. Je moet dan een btw factuur opmaken en de btw afdragen op de btw aangifte. Als de garage hieraan twijfelt kun je hen ook de aankoopfactuur wellicht tonen met evt. je kvk inschrijving.

 

Wat je niet moet doen is de verklaring tekenen, die de garage je misschien wil laten tekenen, waarin je verklaart dat je destijds bij de aanschaf van deze auto geen btw aftrek hebt genoten. Want dat heb je dus wel.

 

Let wel: je moet sowieso de btw over de inruilwaarde van de auto afdragen.

 

Link naar reactie
  • 0

Voor een auto die in de boeken staat van een onderneming, ook eenmanszaak, moet altijd een factuur met BTW opgemaakt worden. Het is daarbij niet van belang of de aankoop incl. of excl. BTW is geweest.

 

De garage gebruikt hier, volgens mij, een argument wat niet correct is.

 

Men zal enkel deze auto niet als marge auto mogen behandelen.

Link naar reactie
  • 0

Nog een aanvulling: de garage vindt dat het geen BTW auto is omdat de eerste registratie op naam is van mij in persoon....

 

??? Het wordt steeds meer bizar...

 

Alle gegeven antwoorden zijn juist. De garage kan en mag dit fiscaal gezien niet behandelen als een marge-auto.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Voor een auto die in de boeken staat van een onderneming, ook eenmanszaak, moet altijd een factuur met BTW opgemaakt worden. Het is daarbij niet van belang of de aankoop incl. of excl. BTW is geweest.

 

Een beetje off topic want in dit verhaal niet aan de orde want de auto is met BTW aangeschaft, maar is het niet zo dat als een auto (of ander bedrijfsmiddel) zonder BTW is aangeschaft (van een particulier of margeregeling) dat er bij verkoop geen BTW in rekening gebracht hoeft te worden? (Wél over eventuele accessoires en onderdelen waarop na initiële aanschaf BTW in vooraftrek is gebracht).

 

EDIT: ik ben er al uit, er moet moet wél BTW in rekening gebracht worden bij verkoop aan een derde. Als de auto overgebracht wordt naar privé niet...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.