• 0

Wat te doen met een verpande woekerpolis?

10 jaar geleden kocht ik een bedrijfspand in prive aan. Mijn hypotheekverstrekker (Nationale Nederlanden) vereiste dat ik mijn lopende beleggingsverzekering (vermogensplan van Aegon) zou verpanden om de financiering rond te kunnen krijgen. Hier heb ik destijds in toegestemd.

 

Inmiddels is gebleken dat het rendement op deze beleggingsverzekering de afgelopen jaren steeds negatief uitvalt. (Hij valt ook onder de zgn. woekerpolissen.) Aegon biedt mij de kans om (naar aanleiding van gesprekken met onder andere consumentenorganisaties en het advies van de Minister van Financien) mijn inleg te verlagen tot het einde van de looptijd (2016) of om mijn polis om te zetten in een gegarandeerd bankproduct.

 

Hiervoor heb ik echter de toestemming nodig van Nationale Nederlanden. Ik heb ze gebeld en schriftelijk uitleg gegeven over mijn situatie, maar tot nu toe weigeren ze om hun toestemming te verlenen zodat ik niets aan mijn polis van Aegon kan veranderen. Ik kan hem nu zelfs niet omzetten naar een minder risicovolle spaar of beleggingsvorm. En dat terwijl Aegon, de partij met wie ik een spaarregeling heb getroffen, me hier alle mogelijkheid toe biedt.

 

Is er iemand binnen dit forum met een soortgelijke ervaring of zelfs met een oplossing voor een dergelijke situatie?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Geen ervaring mee, wel iets soortgelijks, maar dat was volledig privé.

 

Allereerst zou ik je adviseren eens met de mensen van NN te gaan praten, in levende lijve, zeg maar.

Zij hebben redenen waarom ze de huidige hypotheekvorm niet willen wijzigen. Wat zijn die redenen? Wellicht kun jij redenen aanvoeren waarmee ze te overtuigen zijn.

Welke schuld zit er op het pand? Wat is het pand nu waard? Wellicht is het te overwegen om de hypotheek over te sluiten naar een andere financier of zelfs af te lossen, kun je ook gelijk van die beleggingsverzekering af.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 1

Vanuit mijn ervaring bij mijn vorige werkgever (verzekeringsmaatschappij) werkte het als volgt.

 

Ervaring leert dat de intermediar van toen niet thuis is en dat heeft alles te maken met de hoeveelheid werk dat zit aan de aanpassing in een hypotheekakte die gedaan moet worden. Dit zijn kosten die ze niet vergoed krijgen van de verzekeringsmaatschappij.

Dus zelf aan het werk!

 

1. Schrijf NN aan met de vraag aan welke voorwaarden de nieuw af te sluiten verzekering moet voldoen t.a.v de verpanding die erop zit en welke kosten er aan de aanpassing in de hypotheekakte zitten en of ze zelf een product bezitten welke aan die voorwaarden voldoet.

2. Zoek een passend verzekeringproduct, maakt volgens mij niet uit waar, volgens mij moeten alle verzekeringsmaatschappijen in het kader van de woekerpolisregeling kostenvrij aan elkaar overdragen.

3. Het verzekeringproduct aanbieden ter verpanding met een overdrachtverplichting van de oude verzekering.

4. Aegon zal u hierin moeten begeleiden, al zitten ze hier niet op te wachten....volhouder wint!

 

Je kunt dit zelf regelen maar moet er echt bovenop zitten, lang traject!

 

Let op de kosten van de aanpassing in de hypotheekakte.

 

Succes!

 

 

 

Ontzorgd al uw Multichannel klantcontact MKB en ZZP op flexibele abonnements basis.

www.hetloyaliteitscentrum.nl

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie adviezen! De intermediair gaf inderdaad zoals Corien al vermoedde "niet thuis" en zei weinig te kunnen betekenen. Van Aegon krijg ik alle medewerking (andere polissen heb ik wel inlegvrij kunnen maken) maar ze kunnen niets doen met deze betreffende polis zonder toestemming van Nationale Nederlanden (of beter gezegd Westland Utrecht Bank omdat die de financiering heeft overgenomen van NN). Bij NN heb ik overigens ook een beleggingsverzekering lopen die bij de Hypotheek hoort, en de beleggingsverzekering bij Aegon die ik bedoelde in mijn verhaal hebben ze als extra verpanding gevraagd destijds.

 

Het pand heb ik gekocht voor € 150.000,- in 1998. De beleggingsverzekering van NN is momenteel € 19.000,- waard en de beleggingsverzekering (Vermogensplan) van Aegon is momenteel € 37.000,- waard. Aangezien deze laatste over de afgelopen jaren meer in waarde is verminderd dan toegenomen (ondanks de verplichtte inleg van € 2268,- p.j zou ik de inleg op deze polis alleen maar willen verlagen of hem willen switchen naar een veiliger vorm met een enigzins gegarandeerde uitkering (in 2016).

Maar eigenlijk verplicht NN mij (als 3e partij) om voor de meest risicovolle optie te gaan. Waarin ik wellicht aan het einde van de looptijd heel veel van de opgebouwde waarde kwijt ben. Ik begrijp het standpunt van WUB indeze niet omdat ik nu uiteindelijk meer risico neem met mijn verpanding.....

 

Wellicht is het inderdaad zinvol om dit nog eens mondeling te bespreken bij WUB. Heeft iemand nog een idee (ik ben maar een leek) of het juridisch juist is dat WUB mij kan weerhouden om te switchen naar een veiliger product terwijl ik voor dit product een overeenkomst ben aangegaan met Aegon? Iedereen met een woekerpolis heeft zo'n aanbod gekregen van zijn maatschappij, en ik mag er geen gebruik van maken in dit geval.......

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 122 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.