• 0

VOF, vragen mbt aftrekposten en winstverdeling

Hallo,

Mijn vriendin en ik zijn begin dit jaar een VOF begonnen en we verwachten een klein beetje winst te maken. Daar heb ik een paar vraagjes over.

 

Feit: we voldoen beide aan het urencriterium.

Belangrijk te weten: ik heb nog inkomsten uit een dienstverband.

 

Vraag 1: Mogen we deze aftrekkosten beide opvoeren, of mag maar 1 vennoot dit opvoeren?

- K.I.A. (wij kunnen 28% van de investering aftrekken). ( ik zeg 1 vennoot )

- Zelfstandigenaftrek. ( ik zeg beide)

- Startersaftrek. ( ik zeg beide, maar eenmalig toe te passen)

- mkb vrijstelling ( ik zeg beide).

 

- Bijtelling prive gebruik auto ( opvoeren bij 1 vennoot?)

 

Heb ik het bovenstaande zo goed?

 

De reden van deze vraag is, zodat ik kan bepalen bij wie de aftrekpost wordt toebedeeld en of het aantrekkelijker is deze in een later jaar toe te passen. Het is namelijk zonde als een aftrekpost vervalt.

 

 

Zoals aangegeven verwachten we een klein beetje winst te maken ( winst voor belasting). Echter door het aftrekken van de aftrekkosten kan het zijn dat we een negatief (winst na belasting) hebben.

 

Vraag 2: Kan je een negatief resultaat winst na belasting krijgen?

 

Vraag 3: En wat zou dit voor mij betekenen? Kan ik het negatieve resultaat dan in mindering brengen op mijn IB?

Vraag 4: En wat betekent dit voor mijn vriendin? Alleen de inkomsten/verliezen uit de zaak zijn van toepassing op haar IB.

 

Ik hoop dat jullie ons hiermee kunnne helpen. Alvast bedankt.

 

Met vriendelijke groet,

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hallo Lika,

 

Welkom op HL! je dacht ik begin gelijk maar met een heel vragenvuur ;) maar het lijkt erop dat je je wel voorbereid hebt, het zijn redelijk gerichte vragen.

 

nou daar gaan we dan maar..

 

Vraag 1. een goede regel is dat bij een VOF zaken verdeeld worden zoals is afgesproken in het VOF contract en/of de winstverdeling volgen, als objectieve maatstaf.

 

De KIA moet dus in principe ook worden opgevoerd naar mate van de winstverdeling (voorbeeld van een recente gerechtelijke uitspraak)

 

De zelfstandigenaftrek, startersaftrek en mkb vrijstelling worden inderdaad door beide vennoten gebruikt, startersaftrek is echter niet een éénmalig iets maar je mag in de eerste 5 jaren van ondernemerschap deze aftrek 3 keer toepassen.

 

De bijtelling van de auto is een leuke, zelfs een beetje schemer gebied, de regelgeving is wat onduidelijk, maar ook hier geld dat een redelijke verdeling van de bijtelling gekozen moet worden, dat kan het volgen van de winstverdeling zijn, maar als er voor 1 partner een aantoonbaar groter prive gebruik is dan kun je ook die verdeling volgen (bijv als jij met de zakelijke auto ook naar je werk gaat en je vrouw alleen zakelijk rijd) Op HL staan hier diverse discussies over en dit draadje is een voorbeeld daarvan.

Kortom ook deze post zou ik verdelen, in principe volgens de winstverdeling, tenzij je een andere verdeling op basis van het feitelijk gebruik goed aantoonbaar kan maken.

 

 

Vraag 2: ja je kunt een negatieve winst na belasting krijgen, dat noemt men ook wel een (verrekenbaar) verlies uit onderneming ;D

 

Vraag 3: Als jij een negatief resultaat hebt na toepassing van de zelfstandigenaftrek én je hebt recht op startersaftrek, dan mag je dit verlies verrekenen met je loondienst inkomsten

 

Vraag 4Aangezien je vriendin geen andere inkomsten heeft valt er niks te verrekenen in dit jaar, maar hier gelden dan de normale regels van verliesverrekening, het kan dus met toekomstige winsten alsnog worden verrekend, die info kun je ook lezen in de link die ik bij vraag 3 gaf.

 

volgens mij heb ik alles zo gehad...

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Roel,

Bedankt voor de verwelkoming. Met veel vragen ben ik al zeker een half jaar bezig. D.m.v. zoeken op de Belastingsite en ik kom ook steeds terecht op HL via Google. Ik haal daar altijd wel wat belangrijke punten uit, maar nooit een specifiek antwoord op mijn vraag.

 

Ik vind het fijn dat je me vragen duidelijk heb kunnen toelichten. Ik heb hier veel aan, bedankt.

 

Eigenlijk heb ik hier geen vragen meer over, ik heb nu een goed beeld over de toepassing van de aftrekkosten en ik ga me nog inlezen in de artikelen die je heb bijgevoegd.

 

Naast deze vragen heb ik ook nog een paar vragen over de privé en zakelijke relatie tussen ons, maar zowel de accountant en verzekeringsadviseur kunnen mij geen bevredigend antwoord geven.

 

Denk je dat het op prijs wordt gesteld als ik deze vragen ook op HL zet?

 

Mvg

 

Link naar reactie
  • 0

@Roel:

Ik denk dat je link niet klopt in:

Vraag 2: ja je kunt een negatieve winst na belasting krijgen, dat noemt men ook wel een (verrekenbaar) verlies uit onderneming

Ik weet niet wat dan jouw laatste antwoord zal zijn, maar maakt het nog uit of vriendin fiscaal partner is of niet. TS is daar niet duidelijk over.

Link naar reactie
  • 0

Lika, je kunt hier altijd vragen stellen, enige tip is het niet te ingewikkeld te maken met het aantal vragen in 1 post,

 

Wij "kunnen" ons wel kenmerken als fiscaal partner vanwege mijn pensioenregeling (uit loondienst) waarbij ze is ingeschreven.

Maar is het dan ook verplicht om een gezamelijke IB-aangifte te doen? Volgens mij staat die keuze vrij.

 

Voor wat betreft bovenstaande vraag over de IB aangifte, de ondernemersaangifte van de belastingdienst kent geen gezamenlijke aangifte, jullie zullen dus beide een aangifte formulier in moeten zenden, maar je mag wel je aftrekposten verdelen, de aftrekposten . Als je zelf aangifte doet in het dus lastiger om de optimale verdeling van aftrekposten zelf vast te stellen.

Er bestaat wel weer professionele software die de verdeling wel kan berekenen, maar dan zul je je aangifte IB moeten laten verzorgen door een fiscalist met die software.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.