• 0

Hoe lang tussen idee en start bedrijf?

Nu ik regelmatig berichten lees op Higherlevel vraag ik me af hoe lang de mensen die niet bij het idee gebleven zijn, maar het bedrijf echt gestart hebben, daarover gedaan hebben.

 

Dus: hoe lang van het eerste vage plan om voor jezelf te beginnen en de daadwerkelijke start van je bedrijf (lees: je eerste opdracht of verkoop). En had je toen alles op een rijtje of kwam je er gaandeweg achter wat je allemaal moest weten en doen?

 

In mijn geval had ik al opdrachten voordat ik een bedrijf had, dus ben ik toen alsnog als een haas naar de belastingdienst en de KvK gegaan.

Ik was niet van plan ondernemer te worden maar toen de directeur / eigenaar ermee wilde ophouden had ik de keus tussen werkeloosheid of bedrijfsovername.

Ik ontving mijn BTW-nummer twee maanden na de start van het eerste project. Ik werkte toen dus ook al twee maanden fulltime voor mijn bedrijf.

Een half jaar nadat ik fulltime voor mijn eigen bedrijf ging werken heb ik (voor de lol) een ondernemingsplan heb geschreven. Ongebruikelijk of zijn er meer die zo begonnen zijn?

 

Mira

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
Dus: hoe lang van het eerste vage plan om voor jezelf te beginnen en de daadwerkelijke start van je bedrijf (lees: je eerste opdracht of verkoop). En had je toen alles op een rijtje of kwam je er gaandeweg achter wat je allemaal moest weten en doen?

 

ik liep al langer rond met de wens ooit voor mezelf te beginnen, zoals zovelen vermoed ik, maar pas eind vorig jaar besloten door te zetten en met welke activiteiten. in april bedrijf opgericht, in juni eerste contacten, eind juli eerste opdracht, en een paar weken terug fulltime begonnen. had zeker niet alles op een rijtje, maar wel de grote lijnen en de details kwamen en komen al doende.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn er vast veel meer die er als het ware 'inrollen'.

 

Tussen het 'vage' idee en de start heeft bij mij wel wat tijd gezeten (toch wel een paar jaar).. je weet dat je het 'ooit' wilt gaan doen.

 

Op een gegeven moment het idee gaan uitwerken, veel uitgezocht, wat bijgepraat bij de kvk etc. en een ondernemingsplan geschreven. Tussen dat concrete idee en de start heeft denk ik een maand of 2 a 3 gezeten... al heb ik die periode al wel het nodige gedaan (software geschreven, website in elkaar gezet etc.). Waarschijnlijk heeft het maken van het plan me wel geholpen de stap redelijk snel te zetten, je wilt tenslotte eerst weten of iets haalbaar is ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb pas in 2k mijn bedrijf opgericht, na twee jaar "freelance" werkzaamheden te hebben verricht zodat er genoeg cash achter de hand was om minimaal 2 jaar rond te kunnen komen. (lees : minimum loon)

 

Mijn achterliggende gedachte was dat ik niet tot de grote groep zou gaan behoren die het nog geen 5 jaar volhouden.

 

Veel van de bedrijven waar ik destijds freelance werkzaam ben geweest kon ik direct tot mijn klanten rekenen, iets wat ik niet verwacht had.

 

Omdat er steeds meer huuraanvragen binnenkomen ben ik nu van plan om een tweede bedrijf op te richten.

 

Ik werk zelf nog steeds met mijn oude businessplan, welliswaar met een aantekening her en der en wat aanpassingen.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

1e vage notie begin feb 1995

1e vage plan eind feb 1995

partners en investeerders rond eind mei 1995

kvk, contracten en tijdelijk kantoor rond half april 1995

1 mailing eruit mei1995

"in business" juni 1995

half jaar i.o. status en business development

dec 1995 BV rond, definitief kantoor betrokken en "point of no return" gepasseerd (we habben wél "returns" natuurlijk, maar committerden onszelf voor onbepaalde periode aan het bedrijf)

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 161 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.