• 0

Leveranciers ''sorteren''

Hallo allemaal,

 

Ik zit met het volgende kleine probleem. Ik heb de beschikking over 10 a 20 leveranciers voor mijn nieuwe webwinkel en de meeste (niet allemaal) bieden 90% hetzelfde aan qua assortiment en dan bedoel ik ook exact hetzelfde. Hoe kan ik het beste de leveranciers sorteren op prijs/kwaliteit? Doen we dit simpel met Word of iets dergelijks? Hoe hebben jullie dit ooit gedaan?

 

Ik wil namelijk de juiste keuze gaan maken tussen leveranciers, hierbij wil ik kijken naar de wekelijkse beschikbaarheid van de voorraad (heeft de leverancier vaak spullen op voorraad en kan hij snel naleveren), kwaliteit, productfoto's en franco levering ja of nee.

 

Mocht het topic verkeerd staan, mijn excuses.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb het nooit voor leveranciers gedaan, maar vergelijkingen doe je met meer dingen.

 

Je kan tabellen maken (spreadsheet) met leveringsvoorwaarden en betalingsvoorwaarden en nazorg voorwaarden.

Zet de 10 kandidaten in kolommen.

Probeer gelijksoortige artikelen van alle voorwaarden te vergelijken (rijen).

Maak zwaartepunten bij elke. Wat vind je belangrijk? ++ of +++++

Bereken wie de meeste plussen ++++ totaal heeft.

 

Maar ja misschien valt er bij sommigen over elk artikel te onderhandelen. Geen makkelijke klus.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou eerst kijken naar wat je zelf wil. Veel kleine leveringen, of juist een paar grote (uitgaande van eigen voorraad, geen dropshipping). Vaak krijg je bij grotere afname namelijk meer korting. Maar zit je met grotere voorraad (kosten en risico).

Ook is het belangrijk of je produkten retour mag sturen en of dat kosten met zich mee brengt.

 

Daarnaast kan die afwijkende 10% bepalend zijn dat je met ze wil werken, maar heb je de rest nodig om franco geleverd te krijgen.

 

Vaak zijn deze randvoorwaarden belangrijken dan de prijs (laagste prijs, maar alleen per container te bestellen en levertijd een maand is meestal niet de beste oplossing).

 

Zelf werk ik met meerdere leveranciers die gedeeltelijk hetzelfde kunnen leveren. De prijzen heb ik in excel staan, maar afhankelijk van wanneer ik het nodig heb bepaal ik wie het levert. Leverancier hier in Delft is niet altijd de goedkoopste, maar morgen kunnen leveren aan een klant en af te halen per fles geeft regelmatig de doorslag.

 

Link naar reactie
  • 2

Leuk, doen ze met aanbestedingen ook om een leverancier te selecteren

 

Zoals brood zegt: Maak een exceltabel met in de kolommen bovenaan de namen van de leveranciers

Vervolgens ga je naar beneden toe alle, maar dan ook alle relevante beoordelingspunten opnoemen (uitgezonderd de prijs).

 

hierbij kun je denken aan:

 

Omvang assortiment

kwaliteit assortiment

Leveringsvoorwaarden

Leveringsbetrouwebaarheid

Minimale afnamehoeveelheid

Bereikbaarheid

Reactiesnelheid

Telefonische bereikbaarheid

Retourrecht

Garantievoorwaarden

Milieuzorg

Milieucertificaten

Levertijden

Voorraadniveau

Spreken ze nederlands of niet

Refenties

etc. etc.

 

Per item bepaal je hoe belangrijk je het vindt. Dat is je wegingsfactor.

 

Bijvoorbeeld: Leverbetrouwbaarheid is belangrijk, dus wegingsfactor 10 en Referenties minder belangrijk dus wegingsfactor 2.

 

Je geeft iedere leverancier tussen de 0 en 100 punten voor een item dat jij belangrijk vind

 

Vervolgens vermenigvuldig je de gehaalde punten met de wegingsfactor en tel je alle afzonderlijke scores per leverancier op. Degene met de hoogtste score is je voorkeursleverancier qua niet-prijsgebonden-eisen

 

Opzetje in debijlage als Exceldocument, vrij te gebruiken , uit te breiden en aantal passen

 

Prijs

 

Om prijzen te vergelijken zou ik een winkelmandje samenstellen gebaseerd op de door jou op jaarbasis geschatte afname.

De kosten van dat winkelmandje kun je bij alle leveranciers opvragen en die prijzen vergelijken.

 

Dan heb je dus een rangorde op basis van prijs en een rangorde op basis van overige kenmerken.

 

Die twee kun je middels een gewogen gemiddelde weer prima tot één score omrekenen en daar de winnaar uit kiezen.

 

Mocht je vragen hebben, laat maar weten

Opzet_leveranciersvergelijking.xlsx

Link naar reactie
  • 0

Je doet een marktonderzoek en hebt maar liefst 100 serieuze reacties, en nu vraag je je af of de resultaten überhaupt interessant zijn om (voor slechts 28 euro?) nog eens inhoudelijk te bekijken? Waarom heb je anders 100 mensen tijd gekost met je vragen?! :)

 

Verkeerde vraagstelling (sorry het is laat :D ). Ik bedoelde te zeggen is dat gek veel geld 28 euro op 100 ingevulde enquetes (10 antwoorden p.p)?

Link naar reactie
  • 0

Als die 100 mensen je vertellen welke miljoenenopportunity zij hopen dat je gaat leveren.. Dan is 28 euro niet echt veel ;)

 

M.a.w: géén idee, en niemand kan je dat vertellen. Als het rotzooi is, dan is het zonde van je 28 euro en had je beter naar de film kijken gaan voor dat geld. Maar het is ook weer niet zo'n bedrag dat het je de kop gaat kosten.. Dus eh.. Nee, het is iet teveel geld, ik zou het doen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.