• 0

Factureren vanuit bestaande V.O.F. of nieuwe eenmanszaak oprichten?

Hi iedereen,

 

Ik heb hier de afgelopen tijd regelmatig goede info gevonden, waarvoor dank! Ik loop momenteel tegen een punt aan waar ik even niet uit kom. Wie weet dat één van jullie hier z'n mening over zou kunnen geven?

 

De situatie is als volgt: Ik zit al zo'n 4 jaar lang met 4 anderen in een V.O.F. en dat loopt prima. Nu is het zo dat een aantal vennoten (waaronder ik) steeds meer freelance klussen factureren via de V.O.F., die alleen betrekking hebben op een individuele vennoot. Deze factureringen gaan steeds wel 100% op naam van de bewuste vennoot, dus dit heeft volgens mij geen invloed op de inkomstenbelasting van de andere vennoten.

 

Ik vroeg me af, wat zou financieel- en belastingtechnisch beter werken: deze freelance klussen via de V.O.F. laten lopen, of dit bij iedereen via een eigen eenmanszaak doen?

 

Alvast hartelijk dank!

 

Groeten,

RVL

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
Nu is het zo dat een aantal vennoten (waaronder ik) steeds meer freelance klussen factureren via de V.O.F., die alleen betrekking hebben op een individuele vennoot.

Het lijkt me risicotechnisch onwenselijk: door de freelance klus via de VOF te factureren zijn de overige vennoten hoofdelijk aanpsprakelijk voor beroepsfouten in de freelance werkzaamheden terwijl ze - kennelijk - geen recht hebben op een winstaandeel. Het is of het een of het ander: ofwel volledig binnen de VOF opereren en dan is iedereen willens en wetens verantwoordelijk en hoofdelijk aansprakelijk en heeft iedereen recht op de winst (kosten en baten), of er volledig buiten.

 

Deze factureringen gaan steeds wel 100% op naam van de bewuste vennoot, dus dit heeft volgens mij geen invloed op de inkomstenbelasting van de andere vennoten
Formeel wel, het draagt bij aan de winst van de VOF. Maar uiteraard kun je dit weer onderling verrekenen/verdelen.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Dank Norbert!

 

Je hebt absoluut een goed punt wat betreft aansprakelijkheid. Zal ik zeker over nadenken.

 

ZIjn er, met betrekking tot factureren binnen een bestaande VOF of een nieuw op te richten eenmanszaak, verder nog overwegingen op het gebied van belasting, financiën of andere kosten?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.