• 0

Reservering Arbeidsongeschiktheid in eigen beheer aftrekbaar voor belastingen?

 

Ik neem aan dat gedane betalingen voor een AOV verzekering je privevermogen beperken.

Echter om hoge kosten te beperken heb ik geen arbeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten (te duur). Om inkomensrisico bij arbeidsongeschiktheid of werkeloosheid af te dekken spaar ik hiervoor zelf op een (spaar)rekening van mijn V.o.f.

 

Wat ik me afvraag is of het mogelijk is dit bedrag (en zo ja tot welke hoogte) in mindering te brengen op het privevermogen voor wat betreft de vermogens rendementsheffing in box 3 ? En onder welke kosten benoem je dan deze reservering?

 

Benieuwd naar eventuele mogelijkheden

vriendelijke groeten,

Cornee

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0
Wat ik me afvraag is of het mogelijk is dit bedrag (en zo ja tot welke hoogte) in mindering te brengen op het privevermogen voor wat betreft de vermogens rendementsheffing in box 3 ? En onder welke kosten benoem je dan deze reservering?

 

Nee, helaas,

de Reserve Assurantie Eigen Risico (R.A.E.R.) is sinds 2000 afgeschaft, bestaande reserves zijn in 10 jaar - uiterlijk 2010 dus, vrijgevallen.

 

Echter om hoge kosten te beperken heb ik geen arbeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten (te duur).

Wat is duur? Een AOV is in 9 van de 10x goedkoper dan de kosten van de regelingen die werkgever en werknemer betalen voor het ziekte- en arbeidsongeschiktheidsrisico's van werknemers. Die kosten liggen gemiddeld op 10% van het bruto salaris van de werknemer. De AOV premie voor de ondernemer ligt gemiddeld lager dan 10% van het verzekerde bedrag

 

Om inkomensrisico bij arbeidsongeschiktheid of werkeloosheid af te dekken spaar ik hiervoor zelf op een (spaar)rekening van mijn V.o.f.

Dat kan helaas niet in de vorm van een balansreserve. Sparen moet privé,. in box 3. Los daarvan: sparen heeft alleen zin voor het risico van kortdurende arbeidsongeschiktheid (duur arbeidsongeschiktheid tot 1 - 2 jaar ).

 

Het risico van zeer lange tot permanente arbeidsongeschiktheid is voor de meeste ondernemers geen spaarrisico: daarvoor is de impact te groot (gemiddelde ordegrootte al snel € 300.000,- of meer) en duurt het te lang voordat je dat saldo hebt bereikt, als je het al bereikt...

 

1 op de 50 ondernemers raakt zeer langdurig tot permanent arbeidsongeschikt.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.