• 0

Geen akkoord van Belastingdienst voor het openen van een G-rekening

Ik sta, als enige, op de loonlijst van mijn Holding.

Voor mijn Holding heb ik daarom een G-rekening geprobeerd te openen.

Dit is door de Belastingdienst niet gehonoreerd.

 

Als meewerkend DGA van de werk-BV, gaat er een deel van de door de werk-BV uitgeschreven facturen naar de G-rekening van de werk-BV. Vanaf de G-rekening wordt de loonheffing betaald van het personeel van de werk-BV. Aangezien je van G-rekening naar G-rekening kunt overboeken, was het mijn bedoeling om voor mijn Holding ook een G-rekening te openen om vervolgens mijn deel aan loonheffing over te boeken van de werk-BV naar mijn Holding en vervolgens weer naar de Belastingdienst.

 

Omdat ik meewerkend ben, gaat er van de door mij verrichtte arbeid dus altijd een deel naar de G-rekening van de werk-BV. Hierdoor komt er dus minder op de lopende rekening binnen. Voor de werk-BV is het daarom weleens moeilijk om het volledige DGA-loon (in perioden) over te maken vanaf de L-rekening.

 

Ik heb in het verleden contact gehad met de Belastingdienst en zij opperden om een G-rekening voor de Holding te openen, maar hier gaan ze dus nu niet mee akkoord.

 

In de begeleidende brief staat dat ik gebruik kan maken van het loonheffingsdepot. Een voor mijn onbekende term.

 

Is iemand bekend met bovenstaande gang van zaken van de Belastingdienst?

Wat houdt loonheffingsdepot in?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Misschien denk ik weel veel te simpel hoor, maar je mag van de werk bv G-rekening overmaken naar de belastingdienst,

 

Je kunt dan toch gewoon het bedrag van de loonheffing die voor de holding (deels) storten vanuit de werk bv G naar de belastingdienst. dan heb je dat cashflow probleem (grotendeels) opgelost.

 

Edit;

wat info van antwoordvoorbedrijven

momenteel geld nog het G rekening stelsel,

het depot stelsel word ingevoerd (op zijn vroegst 1 jan 2014) en het G rekening stelsel word gestopt per 2015, maar het definitieve besluit door de kamer(s) is nog niet genomen.

 

Het lijkt me dus wat vroeg als de belastingdienst om die verwachte invoering nu al G-rekeningen gaat wijzigen. Wel is het zo dat al een aantal jaar geleden de uitgifte van G-rekeningen beperkt is, of weer aan strengere criteria is gebonden omdat het soms oneigenlijk werd gebruikt.

 

Maar de kern van het depotstelsel is dus dat je rechtstreeks gaat storten naar de belastingdienst ten gunste van de onderaannemer ipv naar een G-rekening. van de onderaannemer.

 

Ook in het huidige stelsel is het al toegestaan rechtstreeks te storten. Hiervoor is wel een apart rekeningnummer en specifieke betaalinstructies nodig. maar dat lees je in de link, dat lijkt me dan praktisch gezien een oplossing, je hoeft namelijk in de werk bv geen deblokkeringsverzoek te doen voor overschotten en je kunt (een deel van) de belasting te betalen door de holding rechtstreeks vanuit de werkmaatschappij storten.

 

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad te kort door de bocht om te zeggen dat de te betalen loonheffing van de holding betaald kan worden vanaf de G-rekening van de werk-bv. Ik heb dit namelijk al eens geprobeerd, maar het bedrag werd direct weer terug gestort, omdat de G-rekening gekoppeld is aan het loonheffingsnr. van de werk-bv.

Link naar reactie
  • 0

het is inderdaad al weer minstens 8 jaar geleden dat ik g rekeningen regelmatig gebruikte.. wist niet meer of er een dergelijke link bestond.

 

laat ik verder advies maar overlaten aan degenen met recentere ervaring met deze regeling.

 

________________

misschien nog wel 1 mogelijk tip het cashflow probleem (voldoende geld op de verkeerde plek als je het nodig hebt) te verlichten zolang dit probleem niet structureel is opgelost.

Maakt je werk bv of holding ook gebruik van de verleggingsrekening voor de btw? als dat zo is en je krijgt regelmatig btw terug dan kun je voor de vervaldatum van zowel de loonheffingsaanslag als de omzetbelastingteruggave een verreken verzoek indienen. Op die manier krijg je een formeel betalingsuitstel voor de loonbelasting en word die aanslag met de btw verrekend. Als je maandaangifte doet kun je dat elke maand doen, als je kwartaal aangifte doet alleen per kwartaal en kun je dus maar 1 loonheffing verrekenen met de btw teruggaaf (eventueel hoger tegoed aan btw word uitbetaald)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.