• 0

hoe aankoop certificaten in boekhouding verwerken

Ik voer mijn facturen in een boekhoudprogramma in. Ik ben een relatieve leek, heb wel veel gezocht op internet en contact met notaris en accountant gehad.

 

Er is holding en werkBV. Aandelen van werkBV zijn gecertificeerd met stichting administratiekantoor. Via notaris heeft holding een aantal certificaten van werkBV gekocht van een derde persoon. Hoe moet ik de betaalde koopprijs voor de certificaten in de administratie van de holding boekhoudkundig verwerken ?

Het lijkt mij dat de betaalde koopprijs als deelneming verwerkt moet worden, dus dat de koopprijs van de certificaten op activa-balanspost "deelneming werkBV" geboekt moet worden ?

Is dit goed ? Zijn er ook andere mogelijkheden ?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit lijkt me kort door de bocht, want je gaat er hierbij van uit dat de deelneming op verkrijgingsprijs wordt gewaardeerd. Wanneer de holding zogeheten ''invloed van betekenis'' uitoefent op het beleid van de deelneming is waardering tegen netto vermogenswaarde verplicht. De aanwezigheid van een stichting administratiekantoor sluit niet uit dat deze invloed wordt uitgeoefend, maar om dat te bepalen is meer inzicht nodig in de feiten en omstandigheden van het geval.

 

Meer over de netto vermogenswaarde onder https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=16;action=display;threadid=45252, echter deze uitleg zal in jouw geval niet toereikend zijn wanneer daadwerkelijk sprake is van invloed van betekenis.

 

Met vriendelijke groet,

Erik van de Weerdhof

Link naar reactie
  • 0

Dit lijkt me kort door de bocht, want je gaat er hierbij van uit dat de deelneming op verkrijgingsprijs wordt gewaardeerd.

 

Klopt, want de vraag was ook kort door de bocht ;)