• 0

hoe aankoop certificaten in boekhouding verwerken

Ik voer mijn facturen in een boekhoudprogramma in. Ik ben een relatieve leek, heb wel veel gezocht op internet en contact met notaris en accountant gehad.

 

Er is holding en werkBV. Aandelen van werkBV zijn gecertificeerd met stichting administratiekantoor. Via notaris heeft holding een aantal certificaten van werkBV gekocht van een derde persoon. Hoe moet ik de betaalde koopprijs voor de certificaten in de administratie van de holding boekhoudkundig verwerken ?

Het lijkt mij dat de betaalde koopprijs als deelneming verwerkt moet worden, dus dat de koopprijs van de certificaten op activa-balanspost "deelneming werkBV" geboekt moet worden ?

Is dit goed ? Zijn er ook andere mogelijkheden ?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit lijkt me kort door de bocht, want je gaat er hierbij van uit dat de deelneming op verkrijgingsprijs wordt gewaardeerd. Wanneer de holding zogeheten ''invloed van betekenis'' uitoefent op het beleid van de deelneming is waardering tegen netto vermogenswaarde verplicht. De aanwezigheid van een stichting administratiekantoor sluit niet uit dat deze invloed wordt uitgeoefend, maar om dat te bepalen is meer inzicht nodig in de feiten en omstandigheden van het geval.

 

Meer over de netto vermogenswaarde onder https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=16;action=display;threadid=45252, echter deze uitleg zal in jouw geval niet toereikend zijn wanneer daadwerkelijk sprake is van invloed van betekenis.

 

Met vriendelijke groet,

Erik van de Weerdhof

Link naar reactie
  • 0

Dit lijkt me kort door de bocht, want je gaat er hierbij van uit dat de deelneming op verkrijgingsprijs wordt gewaardeerd.

 

Klopt, want de vraag was ook kort door de bocht ;)

Relevante informatie om over te gaan tot netto vermogenswaarde waardering leek me dan ook ietwat voorbarig. Vaak laat ik de vraagsteller nog een keer aan het woord zodat we met vraag en antwoord verder komen. Helaas is PeterBosch niet meer wezen kijken in zijn topic.

 

Maar prima aanvulling van je. Welkom op HL.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.