• 0

afroom regeling bij parttime werk / hobby en/ofm geen werkzaamheden

LS,

 

Ik ben bezig met de oprichting van een aantal BV's. nu raadpleeg ik op korte termijn natuurlijk een expert echter wil ik beslagen ten ijs komen.

 

De situatie is als volgt:

 

ik heb nu een eenmanszaak waarvanuit ik consultancy doe (winst ongeveer 80K) dit doe ik fulltime. ik heb hiernaast een online spel gemaakt in mijn vrije tijd. deze wil ik gaan exploiteren via een BV structuur (holding en werkmij).

 

Op termijn (tussen nu en 6 maanden) wil ik de eenmanszaak ook overzetten in de structuur (nieuwe werkmji onder holding). de verwachtingen zijn dat ik na 1 jaar ook fiscaal voordeel kan halen uit de structuur (prognose winst van online spel + consultancy inkomsten).

 

Ik lees op internet dat als je bijv partime werkt en het DGA salaris minder dan 5K is je dan geen salaris hoeft uit te betalen.

 

De online game daar werk ik ook fulltime aan (savonds en in het weekend).

 

Nu zit ik nog met wat onduidelijkheden/vragen:

 

Als er echte winst komt in de BV moet ik mijzelf dan ook gebruikelijk loon toekennen (terwijl ik nog fulltime werk voor mijn eenmanszaak).

 

zo ja, is dat dan gebaseerd op fulltime werk dus de volle 100% of kan ik ook zeggen 10% bijv omdat ik al fulltime werk.

 

Als de game af is zorgt deze automatisch voor inkomsten. vallen deze inkomsten onder "verrichte arbeid" van de DGA M.A.W heb ik last van de afroomregeling.

 

zo ja, als ik iemand aanneem voor een helpdesk/ondersteunende functie voorkom ik dan de afroomregeling.

 

en als laatste, als mijn holding BV in een jaar tijd bijv 80K betaald aan mijn salaris en er blijft 220K over die ik laat staan voor latere investeringen (dus geen divident uitkering) mag dat of zien ze dat voor de afroomregeling echt als winst.

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Dag kakafoon

 

De afroommethode ziet op een DGA die arbeid verricht voor zijn BV en daarmee 90% van de omzet in de BV behaalt.

 

E.e.a. zal dus afhangen van de feitelijke omvang van je arbeid voor de BV. Daar valt zo moeilijk iets over te zeggen.

 

Als je arbeid verricht en de BV behaalt een winst van 300K waarvan jij maar 80K salaris opneemt, dan kun je wel een vraagje van de fiscus verwachten en dan is het aan jou/je adviseur om te pareren waarom het DGA loon hoger dan die 80K moet zijn. Daar zijn best argumenten voor (tegen) maar dat is zeer specifiek van geval tot geval.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.