Het is de droom van iedere ondernemer: met je eigen product als eerste een onontgonnen markt betreden en die markt vervolgens glansrijk veroveren. Al eens aan een ontwikkelingsland gedacht?
Ontwikkelingslanden bieden namelijk bij uitstek zulke markten. Helaas zijn er ook keerzijden. Want ondernemen in een land als Burkina Faso is natuurlijk wel wat gecompliceerder dan een bedrijf opzetten in, zeg, België. Om kort te gaan: ondernemen in ontwikkelingslanden vergt niet alleen een gezonde portie durf, ambitie en idealisme, maar vooral ook betrouwbare lokale partners met kennis van de betreffende markt en zakencultuur. En als het even kan wat financiële ondersteuning.
Hier vind je een overzicht van de diverse programma’s gericht op ontwikkelingssamenwerking.
Private sector ontwikkeling richt zich op bevordering van een goed ondernemingsklimaat en stimulering van bedrijvigheid in ontwikkelingslanden. Dit vindt plaats door samenwerking met het (internationale) bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en kennisinstellingen. Daarbij wordt ingezet op maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). De behoefte en vraag van ontwikkelingslanden staat voorop. Het doel is duurzame economische ontwikkeling in ontwikkelingslanden. Dit draagt bij aan de zelfredzaamheid van deze landen.
Veel van het werk in ontwikkelingssamenwerking wordt met name ook door non-gouvernementele organisaties (ngo’s) als Oxfam Novib, ICCO, en Hivos gedaan. Zij werken vaak samen met lokale partnerorganisaties die goed op de hoogte zijn van de behoeften van de bevolking.
Ook zijn er programma’s van ambassades en van multilaterale organisaties zoals de Wereldbank en de IFC die met de algemene bijdrage van Nederland mogelijk worden gemaakt.
In de praktijk blijkt dat ondernemers in ontwikkelingslanden tegen allerlei regels en beperkingen oplopen die het ondernemen minder makkelijk maken of zelfs onmogelijk. Maar er zijn ook uitdagingen, oplossingen, verbeteringen én mogelijkheden!
Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Mikky Vrolijk
Mikky Vrolijk
Het is de droom van iedere ondernemer: met je eigen product als eerste een onontgonnen markt betreden en die markt vervolgens glansrijk veroveren. Al eens aan een ontwikkelingsland gedacht?
Ontwikkelingslanden bieden namelijk bij uitstek zulke markten. Helaas zijn er ook keerzijden. Want ondernemen in een land als Burkina Faso is natuurlijk wel wat gecompliceerder dan een bedrijf opzetten in, zeg, België. Om kort te gaan: ondernemen in ontwikkelingslanden vergt niet alleen een gezonde portie durf, ambitie en idealisme, maar vooral ook betrouwbare lokale partners met kennis van de betreffende markt en zakencultuur. En als het even kan wat financiële ondersteuning.
Hier vind je een overzicht van de diverse programma’s gericht op ontwikkelingssamenwerking.
Private sector ontwikkeling richt zich op bevordering van een goed ondernemingsklimaat en stimulering van bedrijvigheid in ontwikkelingslanden. Dit vindt plaats door samenwerking met het (internationale) bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en kennisinstellingen. Daarbij wordt ingezet op maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). De behoefte en vraag van ontwikkelingslanden staat voorop. Het doel is duurzame economische ontwikkeling in ontwikkelingslanden. Dit draagt bij aan de zelfredzaamheid van deze landen.
Veel van het werk in ontwikkelingssamenwerking wordt met name ook door non-gouvernementele organisaties (ngo’s) als Oxfam Novib, ICCO, en Hivos gedaan. Zij werken vaak samen met lokale partnerorganisaties die goed op de hoogte zijn van de behoeften van de bevolking.
Ook zijn er programma’s van ambassades en van multilaterale organisaties zoals de Wereldbank en de IFC die met de algemene bijdrage van Nederland mogelijk worden gemaakt.
In de praktijk blijkt dat ondernemers in ontwikkelingslanden tegen allerlei regels en beperkingen oplopen die het ondernemen minder makkelijk maken of zelfs onmogelijk. Maar er zijn ook uitdagingen, oplossingen, verbeteringen én mogelijkheden!
Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
9 antwoorden op deze vraag