• 0

btw 4e kwartaal vorig boekjaar

Beste,

 

sinds 2012 ben ik begonnen met een eenmanszaak en doe ook zelf de boekhouding in een online-pakket (Acumulus). Dat pakket vertelt mij netjes dat ik de BTW van het 4e kwartaal van 2012 als passiva op de balans van 2013 moet zetten. Zo ver ben ik al.

 

Dus nu staat er op de balans een post (passiva) van te ontvangen BTW à €91. Als ik daadwerkelijk de BTW gestort krijg, moet ik deze invoeren als BTW teruggaaf. Deze teruggaaf komt dan als activa op de balans te staan. Kan ik dan de andere balanspost weg halen?

 

Zoals je merkt, heb ik niet veel ervaring met boekhouden;)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Oeps! als het als Passiva op je balans staat, is het een Schuld. In dat geval zou je dus €93 aan de BD moeten afdragen.

Ik vrees dat je even opnieuw door je boekingen heen moet lopen. Wellicht iemand in je omgeving die de basisregels van boekhouden kent?

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Boekhoudtechnisch is het het handigste om in de administratie 2013 te beginnen met één grootboekrekening voor de BTW over de vorige jaren. Wanneer je de BTW over het vierde kwartaal 2012 ontvangt (of betaalt), dan boek je de betaling op die rekening af. Op die manier is een en ander overzichtelijk en verklein je de kans op foutjes.

 

Voorbeeld, in je adminstratie 2012 heb je geboekt:

Af te dragen BTW (over omzet) € 10.000 credit

Voorheffingen € 2.591 debet

Afdracht boekjaar (1e t/m 3e kwartaal) € 7.500 debet

Per saldo € 91 te vorderen.

Het is dan het handigste om de rekeningen Af te dragen BTW, Voorheffingen en Afdracht boekjaar op nul te stellen en de administratie 2013 te beginnen met een aparte grootboekrekening Balanspost BTW ad € 91 debet. Na ontvangst van dit bedrag loopt de balanspost weer glad. En voor je BTW-aangiften in 2013 geven de rekeningen Af te dragen BTW, Voorheffingen en Afdracht boekjaar direct het benodigde inzicht.

Link naar reactie
  • 0

Precies. Maak in ieder geval 5 BTW grootboekrekeningen aan, bijvoorbeeld:

 

BTW af te dragen 21%

BTW af te dragen 6%

BTW te vorderen (voorheffingen)

BTW afdracht lopend boekjaar

BTW afdracht vorige boekjaren

 

Dus het resultaat van het 4e kwartaal komt na plussen en minnen op: BTW afdracht vorige boekjaren.

Integratieve kinder- en jeugdtherapie: www.kindsupport.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.