• 0

eerste omzetbelasting eenmanszaak

Hoi allemaal,

 

allereerst sorry dat ik jullie lastigval. Sinds kort heb ik een eenmanszaak, nu moet ik omzetbelasting aangifte doen en ik kom er niet goed uit. Ik heb online op de site van de belastingdienst gezocht naar antwoorden en telefonisch contact gehad met de belastingdienst. Ook heb ik bij een kennis die ondernemer is e.e.a. gevraagd maar deze persoon ontweek waar het in mijn ogen om ging. (bedragen zijn fictief)

 

vraag 1: verzendkosten van briefpost (aan klant doorgerekend) heb ik opgenomen onder totaal incl. btw en daaruit btw en totaal excl. btw berekend, is dit juist?

 

Totale verkopen incl BTW €100,-

Bij 1a vul ik in, kolom 1: € 82,65 kolom 2: € 17,35

vraag 2: moet ik dit gewoon afronden naar 83 en 17?

 

Ik heb goederen ingekocht buiten de EU in dit tijdvak voor € 500,- (incl. verzendkosten)

invoerrechten € 0,-

door transportbedrijf in rekening gebrachte btw bij aflevering: € 115,-

vraag 3: hoe om te gaan met totaalprijs en onderscheid tussen goederenkosten en transportkosten?

vraag 4: het omrekenen vanuit andere valuta gebeurd volgens de wisselkoers van die dag nietwaar?

vraag 5: wat te doen met het verschil in koers doordat de bank een andere koers hanteerd?

vraag 6: hoe kan ik de btw terugvorderen die ik aan het transportbedrijf

Bij 4a vul ik in, kolom 1: € 500,-? kolom 2: € 105,-? (=0.21 x €500,-)

 

vraag 7: hoe vorder ik de €115,- terug die ik betaald heb? Nu voer ik ze namelijk in alsof ik ze (de € 105,-?) nog moet betalen en haal dit later bij de voorbelasting af met als resultaat dat ik niks terugkrijg??

 

Goederen ingekocht binnen de EU in dit tijdvak voor € 250,-

vraag 8: hier hetzelfde verhaal verzendkosten zitten in het totaalbedrag, moet ik dit splitsen of niet?

Heb geen specifieke factuur ontvangen voor levering naar andere ondernemer, dus btw betalen?

Bij 4b vul ik in, kolom 1: € 250? kolom 2: €52,50 (afronding €53,-)?

 

Bij 5a vul ik nu in: 17 + 115? + 53 = € 185,-

 

totaal voorbelasting bij 5b: 115? + 53 = € 168,-

 

te betalen 185 - 168 = €17,-

 

Ik hoop dat jullie deze beginneling kunnen helpen, bij voorbaat dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

allereerst sorry dat ik jullie lastigval.

Excuses geaccepteerd, maar niet te vaak doen hoor, vragen stellen op een ondernemersforum ::) Welkom op HigherLevel!

 

 

vraag 1: verzendkosten van briefpost (aan klant doorgerekend) heb ik opgenomen onder totaal incl. btw en daaruit btw en totaal excl. btw berekend, is dit juist?

Dat is afhankelijk van hoe je het berekend hebt, maar als ik je goed begrijp is je vraag of je over doorberekende verzendkosten óók btw moet afdragen, het antwoord daarop is JA.

 

 

 

Totale verkopen incl BTW €100,-

Bij 1a vul ik in, kolom 1: € 82,65 kolom 2: € 17,35

vraag 2: moet ik dit gewoon afronden naar 83 en 17?

JA

 

 

 

Ik heb goederen ingekocht buiten de EU in dit tijdvak voor € 500,- (incl. verzendkosten)

invoerrechten € 0,-

door transportbedrijf in rekening gebrachte btw bij aflevering: € 115,-

Kun je vertellen over welk bedrag het transportbedrijf die btw berekende? Is dat 115,- btw over 500,- euro leveringswaarde, een tarief van 23% ?

 

 

 

vraag 3: hoe om te gaan met totaalprijs en onderscheid tussen goederenkosten en transportkosten?

Dat mag je helemaal zelf weten. Sommige ondernemers vinden het belangrijk om die kosten te splitsen, anderen gooien het op een hoop, want dat is wat het gekost heeft om de goederen hier te krijgen.

 

 

 

vraag 4: het omrekenen vanuit andere valuta gebeurd volgens de wisselkoers van die dag nietwaar?

vraag 5: wat te doen met het verschil in koers doordat de bank een andere koers hanteerd?

ik ken de exacte regels niet hieromtrent, maar ik ben geneigd om gewoon met de koers van de bank te rekenen, op die manier weet je exact wat je er echt in euro's voor opgeofferd hebt.

 

 

 

vraag 6: hoe kan ik de btw terugvorderen die ik aan het transportbedrijf

Bij 4a vul ik in, kolom 1: € 500,-? kolom 2: € 105,-? (=0.21 x €500,-)

 

vraag 7: hoe vorder ik de €115,- terug die ik betaald heb? Nu voer ik ze namelijk in alsof ik ze (de € 105,-?) nog moet betalen en haal dit later bij de voorbelasting af met als resultaat dat ik niks terugkrijg??

Op het gevaar af dat ik vraag 6 niet snap: Als je importeur voor jou btw afdraagt (en die weer bij jou in rekening brengt) dan hoef je volgens mij de btw niet nogmaals aan te geven in rubriek 4a. De btw die de importeur in rekening brengt vraag je terug bij vraag 5b.

 

 

 

Goederen ingekocht binnen de EU in dit tijdvak voor € 250,-

vraag 8: hier hetzelfde verhaal verzendkosten zitten in het totaalbedrag, moet ik dit splitsen of niet?

Zelfde antwoord, wat lijkt jou nuttig?

 

 

 

Heb geen specifieke factuur ontvangen voor levering naar andere ondernemer, dus btw betalen?

Bij 4b vul ik in, kolom 1: € 250? kolom 2: €52,50 (afronding €53,-)?

Ik vermoed dat waar je 'naar andere ondernemer' schrijft, je 'door andere ondernemer' bedoelt, stop de tijd.

Je suggestie voor de aangifte klopt, maar je mag naar beneden afronden.

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

allereerst sorry dat ik jullie lastigval.

Excuses geaccepteerd, maar niet te vaak doen hoor, vragen stellen op een ondernemersforum ::) Welkom op HigherLevel!

Bedankt voor de reactie!

 

vraag 1: verzendkosten van briefpost (aan klant doorgerekend) heb ik opgenomen onder totaal incl. btw en daaruit btw en totaal excl. btw berekend, is dit juist?

Dat is afhankelijk van hoe je het berekend hebt, maar als ik je goed begrijp is je vraag of je over doorberekende verzendkosten óók btw moet afdragen, het antwoord daarop is JA.

Oke, over het totale bedrag dat je de klant in rekening brengt moet volgens mij btw worden berekend.

Hier is het zeker ook weer mogelijk om verzendkosten buiten de btw berekening op de factuur te houden en deze later als onkosten aan te geven?

 

Totale verkopen incl BTW €100,-

Bij 1a vul ik in, kolom 1: € 82,65 kolom 2: € 17,35

vraag 2: moet ik dit gewoon afronden naar 83 en 17?

JA

oke

 

Ik heb goederen ingekocht buiten de EU in dit tijdvak voor € 500,- (incl. verzendkosten)

invoerrechten € 0,-

door transportbedrijf in rekening gebrachte btw bij aflevering: € 115,-

Kun je vertellen over welk bedrag het transportbedrijf die btw berekende? Is dat 115,- btw over 500,- euro leveringswaarde, een tarief van 23% ?

Ik heb geen idee over welk bedrag het transportbedrijf (DHL in dit geval) de btw berekende. De verzender had op het pakket de verzekerde waarde op $100,- aangegeven. De invoerrechten waren €0,- De omschreven btw op de kwitantie van het transportbedrijf komt inderdaad op zo'n 23%. Ik heb geen idee hoe ze er aan komen maar zou het graag terugvorderen.

 

vraag 3: hoe om te gaan met totaalprijs en onderscheid tussen goederenkosten en transportkosten?

Dat mag je helemaal zelf weten. Sommige ondernemers vinden het belangrijk om die kosten te splitsen, anderen gooien het op een hoop, want dat is wat het gekost heeft om de goederen hier te krijgen.

Oke dan gooi ik het voor deze keer op een hoop, pluis in het vervolg wel uit hoe dit anders aan te geven.

 

vraag 4: het omrekenen vanuit andere valuta gebeurd volgens de wisselkoers van die dag nietwaar?

vraag 5: wat te doen met het verschil in koers doordat de bank een andere koers hanteerd?

ik ken de exacte regels niet hieromtrent, maar ik ben geneigd om gewoon met de koers van de bank te rekenen, op die manier weet je exact wat je er echt in euro's voor opgeofferd hebt.

De belastingdienst wist mij te melden de dagkoers aan te houden van de site van de Nederlandse bank (de dagkoers van de factuurdatum waarschijnlijk). De kennis (tevens ondernemer) gaf aan altijd de koers van de bank te hanteren (omdat dit het werkelijk betaalde bedrag is) en heeft daar schijnbaar nooit problemen mee gehad??

 

 

vraag 6: hoe kan ik de btw terugvorderen die ik aan het transportbedrijf

Bij 4a vul ik in, kolom 1: € 500,-? kolom 2: € 105,-? (=0.21 x €500,-)

 

vraag 7: hoe vorder ik de €115,- terug die ik betaald heb? Nu voer ik ze namelijk in alsof ik ze (de € 105,-?) nog moet betalen en haal dit later bij de voorbelasting af met als resultaat dat ik niks terugkrijg??

Op het gevaar af dat ik vraag 6 niet snap: Als je importeur voor jou btw afdraagt (en die weer bij jou in rekening brengt) dan hoef je volgens mij de btw niet nogmaals aan te geven in rubriek 4a. De btw die de importeur in rekening brengt vraag je terug bij vraag 5b.

Ok volgt hieruit dan dat ik bij 4a kolom 2 €0,- kan invullen?

 

 

Goederen ingekocht binnen de EU in dit tijdvak voor € 250,-

vraag 8: hier hetzelfde verhaal verzendkosten zitten in het totaalbedrag, moet ik dit splitsen of niet?

Zelfde antwoord, wat lijkt jou nuttig?

Ok.

 

 

Heb geen specifieke factuur ontvangen voor levering naar andere ondernemer, dus btw betalen?

Bij 4b vul ik in, kolom 1: € 250? kolom 2: €52,50 (afronding €53,-)?

Ik vermoed dat waar je 'naar andere ondernemer' schrijft, je 'door andere ondernemer' bedoelt, stop de tijd.

Je suggestie voor de aangifte klopt, maar je mag naar beneden afronden.

Ik bedoel inderdaad "door". Dien ik €52,504 bijvoorbeeld ook naar beneden af te ronden?

4b kolom 2 kan ik ook weer gewoon bij de voorbelasting 5b terugvorderen toch?

Nogmaals bedankt. Wat zijn de sancties overigens als de aangifte net niet klopt?

 

Is het overigens nodig dat ik een jaarverslag inlever. Of volstaat het bijhouden van de aankopen, verkopen en bijhouden van voorraad?

Link naar reactie
  • 0

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/personeel/handboek_ondernemen

En dan ga ik nu nog wat van je vragen beantwoorden, maar niet te veel want het is al laat.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

vraag 1: verzendkosten van briefpost (aan klant doorgerekend) heb ik opgenomen onder totaal incl. btw en daaruit btw en totaal excl. btw berekend, is dit juist?

Dat is afhankelijk van hoe je het berekend hebt, maar als ik je goed begrijp is je vraag of je over doorberekende verzendkosten óók btw moet afdragen, het antwoord daarop is JA.

Oke, over het totale bedrag dat je de klant in rekening brengt moet volgens mij btw worden berekend.

Hier is het zeker ook weer mogelijk om verzendkosten buiten de btw berekening op de factuur te houden en deze later als onkosten aan te geven?

 

a. NEE het is niet mogelijk om verzendkosten buiten de btw-berekening op de factuur te houden. Ook al doet ongeveer 50% van de ondernemers dat wel, het is onjuist.

b. voor het bepalen van je winst mag je kosten die je aannemelijk kan maken aftrekken. Als het goed is heb je bonnetjes van pakketverzendingen en misschien zelfs bankafschriften waar de betalingen op te zien zijn. Dat is afdoende bewijs om de kosten van de verzending af te kunnen trekken. Maar dat heeft dus niets met je btw-aangifte te maken.

 

 

 

vraag 3: hoe om te gaan met totaalprijs en onderscheid tussen goederenkosten en transportkosten?
Dat mag je helemaal zelf weten. Sommige ondernemers vinden het belangrijk om die kosten te splitsen, anderen gooien het op een hoop, want dat is wat het gekost heeft om de goederen hier te krijgen.
Oke dan gooi ik het voor deze keer op een hoop, pluis in het vervolg wel uit hoe dit anders aan te geven.

Eeeh, je hoeft dit niet aan te geven, althans niet in je btw-aangifte. In je aangifte inkomstenbelasting zul je moeten aangeven wat de inkoopprijs van je verkopen was, en dan kun je een goede discussie voeren of daar nu wel of niet de verzendkosten bijhoren, mijns inziens wel, maar wellicht zie ik dat fout.

 

 

 

De belastingdienst wist mij te melden de dagkoers aan te houden van de site van de Nederlandse bank (de dagkoers van de factuurdatum waarschijnlijk). De kennis (tevens ondernemer) gaf aan altijd de koers van de bank te hanteren (omdat dit het werkelijk betaalde bedrag is) en heeft daar schijnbaar nooit problemen mee gehad??

Begrijp ik nu goed dat de Belastingdienst je heeft verteld dat je waarschijnlijk de dagkoers volgens DNB op factuurdatum moet aanhouden? Volstaan ze tegenwoordig ook met waarschijnlijke aangiftes?

 

 

 

vraag 6: hoe kan ik de btw terugvorderen die ik aan het transportbedrijf

Bij 4a vul ik in, kolom 1: € 500,-? kolom 2: € 105,-? (=0.21 x €500,-)

Ok volgt hieruit dan dat ik bij 4a kolom 2 €0,- kan invullen?

Ja, en in kolom 1 bij vraag 4a vul je eveneens niets in.

 

 

 

 

Dien ik €52,504 bijvoorbeeld ook naar beneden af te ronden?

Afronden op het dichtstbijzijnde gehele getal.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/brochures_en_publicaties/toelichting_bij_de_digitale_aangifte_omzetbelasting

 

 

 

4b kolom 2 kan ik ook weer gewoon bij de voorbelasting 5b terugvorderen toch?

JA, mits je de inkopen ook voor belaste prestaties gebruikt. Wat doe je, als ondernemer?

 

 

 

 

Nogmaals bedankt. Wat zijn de sancties overigens als de aangifte net niet klopt?

Als de aangifte 'niet niet' klopt zijn er geen sancties. Je wordt geacht dat 'zodra je je ervan bewust bent' door te geven middels een suppletie-aangifte, maar correcties voor kleine bedragen (minder dan € 1.000) mogen ook in de eerstvolgende btw-aangifte verwerkt worden.

 

 

 

 

Is het overigens nodig dat ik een jaarverslag inlever. Of volstaat het bijhouden van de aankopen, verkopen en bijhouden van voorraad?

Bij het invullen van de aangifte wordt gevraagd naar een balans en een resultatenrekening. Je zult dus een boekhouding moeten bijhouden, of in elk geval iets waarmee per 31 december balans en resultatenrekening gefabriceerd kunnen worden.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Wederom reuze bedankt voor je antwoorden.

 

Maar waarom zou ik bij 4a kolom 1 niets invullen, ik heb immers toch spullen geïmporteerd die ik aan wil geven?

 

Ontvang ik een verzoek om de inkomstenbelasting op te geven of moet ik dit zelf doen?

Bij afronding vermelden ze dat dit in mijn voordeel mag, m.a.w. gewoon decimalen afkappen dus...

Link naar reactie
  • 0

 

Maar waarom zou ik bij 4a kolom 1 niets invullen, ik heb immers toch spullen geïmporteerd die ik aan wil geven?

 

 

omdat de vervoerder al aangifte heeft gedaan, vandaar dat je de btw ook aan hem betaald hebt. De belastingdienst vind 1x aangeven enbetalen gelukkig genoeg :)

 

Ontvang ik een verzoek om de inkomstenbelasting op te geven of moet ik dit zelf doen?

Bij afronding vermelden ze dat dit in mijn voordeel mag, m.a.w. gewoon decimalen afkappen dus...

 

Bij starters zeg ik altijd bel even de belastingtelefoon, dan weet je binnen 5 minuten welke aangifte ze verwachten en als ze jou nog als particulier hebben staan kun je gelijk vragen of je een ondernemersaangifte mag ontvangen.

 

Maar los van of je wel of geen uitnodiging krijgt. als jij weet dat je aangifte moet doen ben je altijd verplicht dat (ongevraagd) te doen.

 

 

En voor afronding geld inderdaad dat je alle bedragen mag afkappen en dus niet rekenkundig hoeft af te ronden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.