LittleBit Geplaatst: 17 januari 2013 LittleBit 476 41 Geplaatst: 17 januari 2013 Er is hier al eerder gesproken inzake de nieuwe Wet Incassokosten. Toch heb ik nog vraagtekens daaromtrent. Ik wil dan ook hier wat dieper ingaan op de Wet Incassokosten en dan het OB aspect erbij pakken. Daarbij ga ik uit van een B2B-situatie, zodat consumentenrecht niet van toepassing is. Graag doe ik eea aan de hand van een voorbeeld uitwerken: Op 01-11-2012 verstuur je een factuur, groot E 1000,00 excl. BTW, dus is de vordering E 1210,00. Betalingstermijn 30 dagen. Op 01-12-2012 zou de betaling binnen moeten zijn maar dat is niet zo. Op 08-12-2012 stuur je een notaherinnering (*1) waarbij je aangeeft wat de consequenties zijn als er niet voor 14-12-2012 betaald word, want dan komen er extra kosten bij, bestaande uit: - incassokosten 15% - rente 7,75% (rente handelstransacties want we doen B2B) *2) Op 15-12-2012 is nog steeds niet betaald en de wettelijke 14-dagen periode is dan voorbij en stuur je een aanmaning met daarin de extra kosten, dus zoiets als: Openstaande nota xyz, zijnde E 1210,00 Incassokosten zijnde E 181,50 Rentekosten zijnde E 3,63 *3) Op 15-01-2013 wordt er uiteindelijk betaald, maar slechts alleen de hoofdsom (E 1210,00) Je hebt dan dus nog recht op de volgende kostenvergoedingen Incassokosten zijnde E 181,50 Rentekosten zijnde E 11,72 (rente 1,5 maand te laat betaald) Totaal zijnde E 193,22 *4) *5) Een kanttekening: *1) volgens mij ben je alleen voor consumenten verplicht een notaherinnering te sturen maar het lijkt me wel zo netjes om dat ook aan zakelijke relaties te doen. En mijn vragen: *2) In de wet staat dat je specifiek moet attenderen op de consequenties van te laat betalen. Het is mij niet duidelijk of je dan kunt volstaan met de omschrijving zoals hierboven in de notaherinnering gedaan is of dat er verwacht wordt dat je eea in euro's uitwerkt (zoals hierboven in de aanmaning). *3) Je specificeert de rente in de aanmaning maar het bedrag staat feitelijk nog niet vast omdat er nog niet betaald is en eea dus nog oploopt. Moet je die dan toch in je aanmaning zo opnemen ? *4) Je hebt dus wettelijk recht op die E 193,22 maar a) hoe zit dat bedrag nu eigenlijk in elkaar ? Is dat Incassokosten E 150,- excl. BTW; BTW 31,50, totaal E 181,50 ? en die rentekosten zijn dan BTW vrij ? b) Hoe ga je dat innen ? - ga je een nieuwe factuur maken waarin je incassokosten en rentekosten specificeert - of geef je de dossier info zo aan een incassoburo (maar eigenlijk heb je dus geen document van je vordering van E 193,22) *5) Inzake de omzetbelasting: - Bij de OB-aangifte inzake nov., doe je de nota opgegeven en de BTW afdragen. - Wat doe je met de incassokosten en rentekosten welke in dec. zijn ontstaan ? Ga je die in de dec.-aangifte opgeven of geheel niet opgeven ? PS, ik snap dat je ook kent bellen/emailen en het anders kunt oplossen onderling maar ik wil dat aspect even buiten beschouwing laten en het onderwerp focussen op de formele/administratieve aspecten. Wie schiet ? Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/39922-wet-incassokosten-en-ob/ Delen op andere sites More sharing options...
2 Lucien Ridderbroek Geplaatst: 18 januari 2013 Lucien Ridderbroek 197 27 Geplaatst: 18 januari 2013 En nog een aanvulling: als er betaald wordt, wordt die betaling eerst afgeboekt op de rente en incassokosten, pas daarna op de hoofdsom. Wordt niet het hele bedrag betaald, dan resteert derhalve een deel van de hoofdsom, niet van de rente of kosten. Dat wordt wel vaker gedacht, maar dat is niet zo. Zie bijvoorbeeld de uitspraak van de (oude) rechtbank Den Bosch, LJN BU2154, waarin het navolgende is bepaald: b.1. Artikel 44 van boek 6 BW (in de afdeling 'nakoming van verbintenissen') schrijft voor, dat een betaling eerst wordt toegerekend aan de kosten, dan aan de rente en dan aan de hoofdsom. Kennelijk zijn in dit geval betalingen aan de buitengerechtelijke incassokosten toegerekend. Daarvoor biedt de aangehaalde bepaling echter geen grondslag, want de buitengerechtelijke incassokosten zijn geen kosten van nakoming maar van niet-nakoming. b.2. Zou de verplichting tot vergoeding van de buitengerechtelijke incassokosten voortkomen uit de voorwaarden van de overeenkomst, dus hoofdverplichting zijn, dan mag toerekening evenmin op die manier, want voor dat geval geldt artikel 43. Het eerste lid van dat artikel verbiedt die toerekening voor het geval bij de betaling de verbintenis wordt aangewezen; als de betaling precies de hoogte van een termijn of van een factuur heeft, zit daarin al een impliciete aanwijzing van die factuur of die termijn. Zou een deelbetaling zijn gedaan waardoor die factuur of die termijn niet herkenbaar is, dan geldt lid 2 van dat artikel: de factuur of de termijn is meer bezwarend en ouder dan de verplichting om de incassokosten te vergoeden. c. Als een eindafrekening wordt betaald is aan het bedrag reeds te zien dat de schuldenaar die eindafrekening wil betalen en dat geldt als impliciete aanwijzing in de zin van BW 6:43 lid 1. (Veelal zal het nummer van de acceptgiro de expliciete aanwijzing zijn). In beide gevallen is het niet toegestaan een deel van zo'n betaling aan een andere schuld toe te rekenen, aldus dat wetsartikel. d. Behalve dat de hier beschreven toerekeningsmanieren door de wet niet zijn toegestaan, brengen ze de debiteur in verwarring; dat hij dan niet betaalt kan dus niet meer als reden worden gezien de proceskosten als door hem veroorzaakt te zijnen laste te brengen. Of de uitspraak van de (oude) rechtbank Alkmaar. LJN BO7931: Sternlease vordert betaling van drie facturen. Nadat betaling uitbleef, heeft Sternlease haar vordering ter incasso uit handen gegeven. Na aanmaning zijn een aantal betalingen verricht, hetgeen door Sternlease eerst is afgeboekt op de buitengerechtelijke kosten, vervolgens op de rente en daarna op de hoofdsom. De kantonrechter overweegt dat uit artikel 6:44 BW niet blijkt dat de betalingen eerst in mindering worden gebracht op de buitengerechtelijke kosten. Uit de parlementaire geschiedenis kan worden afgeleid dat de wetgever heeft bedoeld dat onder ‘kosten’ in de zin van artikel 6:44 BW niet zijn begrepen de buitengerechtelijke kosten. Buitengerechtelijke kosten zijn immers te beschouwen als een zelfstandige (schadevergoedings)verbintenis. Sternlease is dus ten onrechte ervan uitgegaan dat de betalingen eerst moesten worden afgeboekt op de buitengerechtelijke kosten. Incassobureau of incasso advocaat? - Incasso - Beslaglegging - Faillissement aanvragen Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/39922-wet-incassokosten-en-ob/#findComment-413486 Delen op andere sites More sharing options...
0 Lucien Ridderbroek Geplaatst: 18 januari 2013 Lucien Ridderbroek 197 27 Geplaatst: 18 januari 2013 Beste LittlBit, Dat zijn nogal wat vragen. Gelukkig heb je ze genummerd ;) 1. Uitgaande van een b2b incasso situatie ben je niet verplicht een voorafgaande waarschuwing te zenden waarin het precieze bedrag aan incassokosten staat vermeld. Dit is sinds 1-7-2012 namelijk enkel verplicht bij incasso's op niet-zakelijke partijen, zoals particulieren. Let hierbij ook op het overgangsrecht. Voor vorderingen die al opeisbaar waren voor de bovenvermelde datum, geldt de nieuwe wettelijke regeling niet. 2. Het is hierboven al opgemerkt. Het precieze bedrag aan incassokosten dient te worden vermeld. Het berekenen van de hoogte van de incassokosten kan eenvoudig via deze incassokostencalculator. Let op: bij b2b vorderingen hoeft dit dus niet! 3. De rente is vanaf datum verzuim altijd verschuldigd. Gebruikelijk is om de rente uit te rekenen tot de dag waarop je de sommatiebrief verzendt. Echter, het is ook mogelijk deze uit te rekenen tot de laatste dag van de gegunde betalingstermijn uit de sommatiebrief. De eerste optie is doorgaans praktischer, want bij de meeste vorderingen is het verschil van die paar dagen rente niet echt de moeite. Bij hogere vorderingen is het natuurlijk wel de moeite waard. 4. a. BTW in rekening brengen over de incassokosten is slechts mogelijk als de schuldeiser de BTW niet kan verrekenen, zoals bij schuldeisers die BTW-vrijgestelde prestaties verrichten. In dat geval levert de BTW namelijk een niet verrekenbare schadepost op. Over rente is geen btw verschuldigd, want de rentevergoeding is een vorm van schadevergoeding. 4. b. Je stuurt geen factuur voor de incassokosten. Dat is behalve niet nodig, ook niet correct. Het betreft immers geen levering van een dienst of product, maar een vorm van schadevergoeding. Je stuurt de facturen naar een incassobureau of advocaat ;) en die zal de vordering in het kader van de sommaties vermeerderen met de verschuldigde rente en incassokosten. 5. Dit betreft meer een boekhoudkundige vraag. Wellicht dat een ander daarop een antwoord kan geven. Ieder zijn vak! Ik hoop dat je hiermee uit de voeten kunt. Succes in ieder geval! Laat het gerust weten als je nog meer vragen hebt. Incassobureau of incasso advocaat? - Incasso - Beslaglegging - Faillissement aanvragen Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/39922-wet-incassokosten-en-ob/#findComment-413446 Delen op andere sites More sharing options...
0 StevenK Raad van Advies Geplaatst: 18 januari 2013 StevenK Raad van Advies 4,8k 8 679 Geplaatst: 18 januari 2013 En nog een aanvulling: als er betaald wordt, wordt die betaling eerst afgeboekt op de rente en incassokosten, pas daarna op de hoofdsom. Wordt niet het hele bedrag betaald, dan resteert derhalve een deel van de hoofdsom, niet van de rente of kosten. #ICT #Legal #manufacturing #sustainability Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/39922-wet-incassokosten-en-ob/#findComment-413476 Delen op andere sites More sharing options...
0 LittleBit Geplaatst: 18 januari 2013 Auteur LittleBit 476 41 Geplaatst: 18 januari 2013 @Lucien en @StevenK Tnx voor jullie reactie. *1) Ja, het is duidelijk dat de wet alleen voor B2C is, echter.... om in een organisatie een 2-sporenbeleid inzake incasso te voorkomen wil ik zelf de nieuwe wet ook als leidraad in B2B gaan gebruiken. En dat laatste gaan wellicht meer bedrijven doen in de toekomst. lijkt me. Je kunt natuurlijk anders afspreken in je Alg. Voorwaarden maar elk incasso-traject begint dan met een reactie van gedaagde in de trant van "Volgens mij zijn uw Alg.Voorw. niet van toepassing" en dat voorkom ik hopelijk zo. Of zou je B2B bedrijven anders adviseren inzake hun incasso-strategie ? Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/39922-wet-incassokosten-en-ob/#findComment-413487 Delen op andere sites More sharing options...
0 Lucien Ridderbroek Geplaatst: 18 januari 2013 Lucien Ridderbroek 197 27 Geplaatst: 18 januari 2013 *1) Ja, het is duidelijk dat de wet alleen voor B2C is, echter.... om in een organisatie een 2-sporenbeleid inzake incasso te voorkomen wil ik zelf de nieuwe wet ook als leidraad in B2B gaan gebruiken. En dat laatste gaan wellicht meer bedrijven doen in de toekomst. lijkt me. Je kunt natuurlijk anders afspreken in je Alg. Voorwaarden maar elk incasso-traject begint dan met een reactie van gedaagde in de trant van "Volgens mij zijn uw Alg.Voorw. niet van toepassing" en dat voorkom ik hopelijk zo. Of zou je B2B bedrijven anders adviseren inzake hun incasso-strategie ? Dat lijkt mij eerlijk gezegd zeer onverstandig en dat kost ondernemingen ook onnodig veel geld. Incassobureau of incasso advocaat? - Incasso - Beslaglegging - Faillissement aanvragen Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/39922-wet-incassokosten-en-ob/#findComment-413488 Delen op andere sites More sharing options...
0 Jamie van Soest Geplaatst: 18 januari 2013 Jamie van Soest 585 65 Geplaatst: 18 januari 2013 @Lucien en @StevenK Tnx voor jullie reactie. *1) Ja, het is duidelijk dat de wet alleen voor B2C is, echter.... om in een organisatie een 2-sporenbeleid inzake incasso te voorkomen wil ik zelf de nieuwe wet ook als leidraad in B2B gaan gebruiken. En dat laatste gaan wellicht meer bedrijven doen in de toekomst. lijkt me. Je kunt natuurlijk anders afspreken in je Alg. Voorwaarden maar elk incasso-traject begint dan met een reactie van gedaagde in de trant van "Volgens mij zijn uw Alg.Voorw. niet van toepassing" en dat voorkom ik hopelijk zo. Of zou je B2B bedrijven anders adviseren inzake hun incasso-strategie ? Wat bedoel je precies met je reactie? Ik heb de afgelopen tien jaar nog nooit het argument over de AV gehoord.. Eenduidigheid is makkelijk, minder foutgevoelig en het goedkoopst tenzij dit ondersteund wordt door je software. Ook zijn er weinig bedrijven die een factuur sturen en na het uitblijven van betalen de factuur direct ter incasso overdragen. Daarnaast is het gebruikelijk en effectief om een debiteurenbeleid te voeren. Stuur een herinnering, een belletje, een aanmaning, een belletje en dan formeel in gebreke stellen. Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014! Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/39922-wet-incassokosten-en-ob/#findComment-413492 Delen op andere sites More sharing options...
0 LittleBit Geplaatst: 18 januari 2013 Auteur LittleBit 476 41 Geplaatst: 18 januari 2013 @Lucien > Dat lijkt mij eerlijk gezegd zeer onverstandig en dat kost ondernemingen ook onnodig veel geld. En ter voorkoming van misverstanden: "Dat" betekent hier "Voor B2B een andere incasso-strategie volgen dan voor B2C". En dus is eigenlijk je advies: Pas je Alg.Voorw. inzake incasso aan en ga de WIK-wet universeel (B2C _EN_ B2B) hanteren. Duidelijk ! Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/39922-wet-incassokosten-en-ob/#findComment-413495 Delen op andere sites More sharing options...
0 LittleBit Geplaatst: 18 januari 2013 Auteur LittleBit 476 41 Geplaatst: 18 januari 2013 @Jamie > Ik heb de afgelopen tien jaar nog nooit het argument over de AV gehoord.. Als een aanmaning kosten bevat die gebaseerd zijn op de A.V. van de eiser en als de gedaagde een advocaat heeft, dan zal die advocaat vast adviseren om te beginnen met de toepasselijkheid/geldigheid van de A.V. ter discussie te stellen. Als het anders is, horen we dat vast wel van Lucien. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/39922-wet-incassokosten-en-ob/#findComment-413497 Delen op andere sites More sharing options...
0 Jamie van Soest Geplaatst: 18 januari 2013 Jamie van Soest 585 65 Geplaatst: 18 januari 2013 @Jamie > Ik heb de afgelopen tien jaar nog nooit het argument over de AV gehoord.. Als een aanmaning kosten bevat die gebaseerd zijn op de A.V. van de eiser en als de gedaagde een advocaat heeft, dan zal die advocaat vast adviseren om te beginnen met de toepasselijkheid/geldigheid van de A.V. ter discussie te stellen. Als het anders is, horen we dat vast wel van Lucien. De incassokosten dienen "redelijk" te zijn. Tijdens de gesprekken over de WIK heeft de minister gezegd dat 15% incassokosten in de praktijk niet ongebruikelijk is. Zolang je daar niet boven zit dan ben je "veilig". Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014! Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/39922-wet-incassokosten-en-ob/#findComment-413500 Delen op andere sites More sharing options...
0 Lucien Ridderbroek Geplaatst: 18 januari 2013 Lucien Ridderbroek 197 27 Geplaatst: 18 januari 2013 De incassokosten dienen "redelijk" te zijn. Tijdens de gesprekken over de WIK heeft de minister gezegd dat 15% incassokosten in de praktijk niet ongebruikelijk is. Zolang je daar niet boven zit dan ben je "veilig". Correct. Bij niet-zakelijke vorderingen dient de wettelijke staffel te worden gevolgd. Bij zakelijke vorderingen mag er contractueel worden afgeweken, bijvoorbeeld in het kader van algemene voorwaarden. Incassobureau of incasso advocaat? - Incasso - Beslaglegging - Faillissement aanvragen Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/39922-wet-incassokosten-en-ob/#findComment-413519 Delen op andere sites More sharing options...
0 LittleBit Geplaatst: 18 januari 2013 Auteur LittleBit 476 41 Geplaatst: 18 januari 2013 En dan resteert dus nog Vraag *5) Inzake de omzetbelasting: Wie schiet ? Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/39922-wet-incassokosten-en-ob/#findComment-413530 Delen op andere sites More sharing options...
LittleBit
LittleBit
Er is hier al eerder gesproken inzake de nieuwe Wet Incassokosten.
Toch heb ik nog vraagtekens daaromtrent.
Ik wil dan ook hier wat dieper ingaan op de Wet Incassokosten
en dan het OB aspect erbij pakken.
Daarbij ga ik uit van een B2B-situatie,
zodat consumentenrecht niet van toepassing is.
Graag doe ik eea aan de hand van een voorbeeld uitwerken:
Op 01-11-2012 verstuur je een factuur, groot E 1000,00 excl. BTW,
dus is de vordering E 1210,00. Betalingstermijn 30 dagen.
Op 01-12-2012 zou de betaling binnen moeten zijn maar dat is niet zo.
Op 08-12-2012 stuur je een notaherinnering (*1)
waarbij je aangeeft wat de consequenties zijn als er niet voor 14-12-2012 betaald word,
want dan komen er extra kosten bij, bestaande uit:
- incassokosten 15%
- rente 7,75% (rente handelstransacties want we doen B2B)
*2)
Op 15-12-2012 is nog steeds niet betaald
en de wettelijke 14-dagen periode is dan voorbij
en stuur je een aanmaning
met daarin de extra kosten, dus zoiets als:
Openstaande nota xyz, zijnde E 1210,00
Incassokosten zijnde E 181,50
Rentekosten zijnde E 3,63 *3)
Op 15-01-2013 wordt er uiteindelijk betaald,
maar slechts alleen de hoofdsom (E 1210,00)
Je hebt dan dus nog recht op de volgende kostenvergoedingen
Incassokosten zijnde E 181,50
Rentekosten zijnde E 11,72 (rente 1,5 maand te laat betaald)
Totaal zijnde E 193,22
*4) *5)
Een kanttekening:
*1) volgens mij ben je alleen voor consumenten
verplicht een notaherinnering te sturen
maar het lijkt me wel zo netjes om dat ook aan zakelijke relaties te doen.
En mijn vragen:
*2) In de wet staat dat je specifiek moet attenderen
op de consequenties van te laat betalen.
Het is mij niet duidelijk of je dan kunt volstaan
met de omschrijving zoals hierboven in de notaherinnering gedaan is
of dat er verwacht wordt dat je eea in euro's uitwerkt (zoals hierboven
in de aanmaning).
*3) Je specificeert de rente in de aanmaning
maar het bedrag staat feitelijk nog niet vast omdat er nog niet betaald is en eea dus nog oploopt.
Moet je die dan toch in je aanmaning zo opnemen ?
*4) Je hebt dus wettelijk recht op die E 193,22
maar
a) hoe zit dat bedrag nu eigenlijk in elkaar ?
Is dat
Incassokosten E 150,- excl. BTW; BTW 31,50, totaal E 181,50 ?
en die rentekosten zijn dan BTW vrij ?
b) Hoe ga je dat innen ?
- ga je een nieuwe factuur maken waarin je incassokosten en rentekosten specificeert
- of geef je de dossier info zo aan een incassoburo (maar eigenlijk
heb je dus geen document van je vordering van E 193,22)
*5) Inzake de omzetbelasting:
- Bij de OB-aangifte inzake nov.,
doe je de nota opgegeven en de BTW afdragen.
- Wat doe je met de incassokosten en rentekosten welke in
dec. zijn ontstaan ?
Ga je die in de dec.-aangifte opgeven of geheel niet opgeven ?
PS, ik snap dat je ook kent bellen/emailen en het anders kunt oplossen onderling
maar ik wil dat aspect even buiten beschouwing laten
en het onderwerp focussen op de formele/administratieve aspecten.
Wie schiet ?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/39922-wet-incassokosten-en-ob/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
11 antwoorden op deze vraag