• 0

Fiscale eenheid alleen voor de VPB

Geachte dames en heren,

 

Heb wat vragen over de fiscale eenheid.

 

Ik wil namelijk 2 bv's oprichten en een fiscale eenheid vormen voor de VPB belasting van beide bv's.

 

Deze b.v.'s mogen geen fiscale eenheid vormen voor de loonheffingen en omzetbelasting. Dat er nog wel tussen de bv's met btw gefactureerd dient te worden. Hoe kan ik zo een verzoek indienen bij de fiscus?

 

En is de moedermaatschappij verantwoordelijk voor de (achterstallige) verschuldigde omzetbelasting en/of loonheffingen van de dochterondernemingen?

 

Gr.

Albert

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Geachte dames en heren,

 

Heb wat vragen over de fiscale eenheid.

 

Ik wil namelijk 2 bv's oprichten en een fiscale eenheid vormen voor de VPB belasting van beide bv's.

 

Deze b.v.'s mogen geen fiscale eenheid vormen voor de loonheffingen en omzetbelasting. Dat er nog wel tussen de bv's met btw gefactureerd dient te worden. Hoe kan ik zo een verzoek indienen bij de fiscus?

 

Op deze bladzijde vind je de informatie m.b.t. de fiscale eenheid voor de VPB en de link naar het formulier dat gebruik moet worden om het verzoek in te dienen.

 

Op deze bladzijde vind je de informatie m.b.t. de fiscale eenheid voor de omzetbelasting. Zoals je kunt lezen kan dit ook voordelen hebben. Het voorkomt bijvoorbeeld geschuif met geld juist bij leveringen en diensten tussen de beide BV's. Wat voor voordeel zie je om onderling met BTW te blijven leveren?

 

En is de moedermaatschappij verantwoordelijk voor de (achterstallige) verschuldigde omzetbelasting en/of loonheffingen van de dochterondernemingen?

 

Hmm, de vennootschap is nog niet eens opgericht en je begint al over achterstanden in de fiscale verplichtingen >;(

 

Maar goed, in privaatrechtelijk zin verandert er niet veel bij een fiscale eenheid. De individuele rechtspersoon die de dochteronderneming is is zelfstandig verantwoordelijk voor het nakomen van haar (fiscale) verplichtingen. Als de vennootschap niet voldoet aan bepaalde spelregels (bijvoorbeeld het melden van betalingsonmacht) dan komt de bestuurdersaansprakelijkheid natuurlijk gewoon bij haar bestuurders te liggen - meestal is dat de moedermaatschappij.

 

Betaal gewoon op tijd, dat voorkomt veel ellende. Ik kan mij voorstellen dat met name het aangaan van een fiscale eenheid voor de OB meer financiële ruimte geeft en dergelijke problemen kan voorkomen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 1

Dag Albert (en Dennis)

 

Indien er een Fiscale Eenheid voor de VPB aangevraagd en verleend wordt, moet je je goed beseffen dat juist niet elke BV zelfstandig verantwoordelijk is voor zijn belastingen. Alle BV's binnen de FE kunnen aangesproken worden door de fiscus voor belastingschulden van de ander. Zo kan een gezonde BV binnen de structuur dus weldegelijk in de fiscale ellende meedraaien van een andere BV in de FE.

 

(@Dennis, art 24 en 39 INV)

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Wat daar nog bij komt, is dat een FE VPB alleen op verzoek van de betrokken vennootschappen tot stand komt en een FE btw ook zelfstandig door de Belastingdienst kan worden gecreëerd als de vennootschappen daarvoor aan de voorwaarden voldoen (welke voorwaarden weer anders zijn dan voor de FE VPB).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.