• 0

KIA en product kapot/retour

Beste,

 

Eind vorig jaar heb ik geïnvesteerd in een apparaat a 1900 euro ex. BTW. Samen met een andere investering kom ik over de KIA (Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek) grens heen kom ik dus in aanmerking voor aftrek.

 

Afgelopen week is gebleken dat dit apparaat niet dusdanig functioneert dat ik het kan gebruiken (ondanks een poging tot reparatie door de fabrikant) . De leverancier is niet erg welwillend om het product retour te nemen (tot mijn grote ergernis, maar dat is een ander verhaal). In het slechtste geval zit ik dus met een voor mij onbruikbaar apparaat dat op de balans staat. Met een beetje geluk krijg ik mijn geld terug.

 

Mag ik toch KIA toepassen in 2012? Nu kan ik me voorstellen dat het terugnemen van de fabrikant wordt gezien als een verkoop door mij en ik dus in principe desinvesteringsbijtelling moet toepassen in 2013 (behalve dat het bedrag (1900) niet boven het drempelbedrag (2300) uit komt). En hoe zit dat als de fabrikant het niet wil terugnemen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Joost,

 

Ik ben zeker van niet plan om het er zo bij te laten zitten. Op het moment ben ik nog in gesprek met de leverancier, vandaar dat ik nog geen details heb vermeld. Mocht het op niks uit draaien dan gaan we maar eens kijken wat we kunnen doen.

 

Helaas heb ik geen (zakelijke) rechtsbijstandsverzekering.

 

Groeten,

Tim

Link naar reactie
  • 0

Even een update:

Het is gelukt om de leverancier zo ver te krijgen om het totaal bedrag terug te betalen. Ik heb hiervoor ook netjes een credit factuur ontvangen.

 

Als ik de site van de belastingdienst goed begrijp kan ik het dus gewoon als afgevoerd boeken met als waarde in het economisch verkeer de nieuw waarde. Dit heeft echter een aantal gevolgen:

[*]Ik pas in 2012 KIA toe en hoef in 2013 geen desinvesteringsbijtelling te rekenen omdat de nieuwsprijs niet boven het drempelbedrag uit komt. Dit lijkt mij een beetje raar, maar ik zie niet in waar het fout gaat.

[*]Ik maak een klein beetje winst, het apparaat is namelijk voor een klein deel afgeschreven in 2012 en januari 2013.

[*]Ik moet de BTW die ik heb teruggevraagd weer afdragen. Op het internet (ook hier op het forum https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=16;action=display;threadid=45806) beweert men dat ik dan een suppletie BTW moet indienen. Dit lijkt me echter onjuist. Suppletie BTW lijkt mij bedoelt voor onjuiste aangiften, niet voor een simpele credit factuur. Met mijn aangifte BTW laatste kwartaal 2012 is namelijk niks mis.

 

Klopt dit allemaal?

Link naar reactie
  • 0

Beneden de € 2200 (2011) totale desinvesteringsbijdrage hoef je niets daarvoor op te geven.

 

Je boekt de credit factuur in en er is volgens mij een opbrengst te noteren die gelijk is aan de totale afschrijving die je hebt gedaan t/m januari 2013. De Btw van de credit factuur moet je afdragen.

 

Bij ontvangst van het bedrag boek je dat aan de "crediteuren-vordering".

 

Link naar reactie
  • 0

Geen desinvesteringsbijtelling klopt inderdaad.

 

Suppletie is niet nodig als de factuurdatum in 2013 valt, valt ie in 2012 dan mag je de BTW gewoon in 2013 bij je aangifte op drukken (bij bedragen onder de 1.000).

 

Dat laatste vraag ik me dus af. In dit geval klopt het zeker omdat er minder dan 1.000 euro aan BTW af te dragen is. Maar stel het was 1.500 euro aan BTW. Volgens mij is de creditering dan nog steeds een aparte transactie en draag je dus gewoon de BTW af in het tijdvak waarin de transactie (de creditering) heeft plaatsgevonden.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is de creditering dan nog steeds een aparte transactie en draag je dus gewoon de BTW af in het tijdvak waarin de transactie (de creditering) heeft plaatsgevonden.

 

Klopt. Creditfactuur in 2013, dan BTW ook in 2013 (1e kwartaal) . Zonder limiet van 1000.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 83 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.