• 0

Ondernemer voor de BTW

Er schieten mij vandaag nogal wat vragen te binnen, dus sorry voor alle topics ;)

 

Zoals ik in vorige topics heb aangegeven wil ik naast een fulltime baan (40 uren) kleinschalig beginnen met het opzetten van een eigen webshop. Om in te kunnen kopen bij verschillende leveranciers / groothandels heb ik een KvK-inschrijving / nummer nodig. Ik ga er eerst vanuit dat ik op zich wel een KvK-nummer moet kunnen verkrijgen, ook al vermeldt de KvK een vage vermelding over een gemiddeld minimum aantal te besteden uren van 15. Dit zal ik in beginsel niet halen.

 

Wat ik echter nog niet volledig begrijp is het volgende...

als ik producten inkoop bij de groothandel kan ik de btw terugvorderen en bij het verkopen van deze producten aan de klant, moet ik btw afdragen.

Nu dien ik hiervoor wel door de belastingdienst aangemerkt te worden als 'ondernemer voor de btw'. Eerder krijg ik geen btw-nummer en mag ik ook geen btw in rekening brengen c.q. terugvorderen.

 

Op deze link ondernemer voor de btw staan de algemene voorwaarden vermeldt om door de Belastingdienst aangemerkt te worden als ondernemer voor de btw.

 

vraag 1) Heeft de urennorm van 1225 te bestede uren op jaarbasis ook nog invloed op het besluit of je wordt gekenmerkt als ondernemer voor de btw. En aangezien ik kleinschalig begin - weinig uren - : wat is daardoor de kans dat ik een btw-nummer verkrijg?

 

vraag 2) Als ik geen ondernemer ben voor de btw, maar wel een kvk-nummer heb, dan kan ik dus geen btw terugvorderen, maar hoef ik ook geen btw af te dragen over de producten die ik verkoop? Klopt dit?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.