• 0

Investeerder wil 70% van de aandelen.

Hallo forumleden. Ik wil graag het volgende aan jullie voorleggen.

 

Het betreft een onderneming met een behoorlijke winstmarge. Er staat een faillisement aan te komen van een bedrijf waar ik alle gegevens van heb. Nu zult u denken...tsja waarom wil je een bedrijf via de curator over gaan nemen wat failliet is. Laat ik het zo zeggen...het moeten stevige benen zijn welke de weelde kunnen dragen. De marge is echt heel hoog en het klantenbestand +/-900. Omzet 2012 is 725K. En mogenlijkheden om dit te verhogen.

 

In oktober 2012 zag ik het omvallen aankomen. Ik heb toen een investeerder gezocht en gevonden het gaat om een investering van 50k (begrijp dat dit een beetje onwaarwschijnlijk overkomt t.o.v. de omzet, maar het is gewoon zo) Investeerder ging na overleg van bewijzen en gesprekken overstag. We zouden de onderneming samen gaan draaien. BV is opgericht december 2012

 

Ik heb niet de financiele middelen en een bank of andere garantie. Daarom zocht ik ook iemand . En gevonden. Ik was ervan uitgegaan dat het 50/50 zou worden dat was in het begin ook duidelijk, Investeerder wordt dus aandeelhouder.

Hij komt nu met een voorstellen"naar mij.

1: een bankgarantie of andere zekerheidsstelling voor 50% van de aandelen.

2: in vaste dienst met onkostenvergoeding en 10% provisie

3: inkoop tot 30% van de aandelen

 

Voel mij een beetje bij de oren genomen.

1. Ik hem niet nodig had gehad

2; Ik zorg voor de omzet, Ik heb alle gegevens / klantenbestanden cijfers ingebracht. Zonder mij was er helemaal geen bedrijf gekomen.

3. Ik word werkneemster in mijn eigen bedrijf daar de verdeling van de aandelen 30/70

 

Het komt er op mijn gevoel op neer, dat ik nu dus een garantstelling moet zoeken voor 50% van de inbreng dus 25K.

De omzet welke gedraaid gaat worden, daar er al een vast klantenbestand is. is 25k pineuts. Dit heb ik in een paar maanden terug verdiend.

 

Hoe kan ik op een andere manier zorgen dat ik mij inkoop voor 50% van de aandelen. Ik heb hem bijna een kant en klaar bedrijf gegeven. Ik mij dadelijk uit de naad ga werken. Wat ik graag doe. Maar alszijnde werkneemster in mijn eigen bedrijf 30/70 toch wel een hele nare smaak ervan krijg en mijn entousiastme een deukje heeft gekregen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er staat een faillisement aan te komen van een bedrijf waar ik alle gegevens van heb.

 

 

 

 

het gaat om een investering van 50k (begrijp dat dit een beetje onwaarwschijnlijk overkomt t.o.v. de omzet, maar het is gewoon zo)

 

Er is nog geen curator en jij weet al dat de verkoopprijs 50k zal zijn? Knap, maar niet realistisch. Niet dat de prijs niet 50k kan zijn,maar je hebt nog geen enkel idee wat de curator ervoor gaat vragen...

 

Link naar reactie
  • 0

We zijn begonnen met een ander assortiment. Als het via de curator te koop komt dan kunnen we de voorraad over gaan nemen. Dus nee ..weet wel wat de voorraad waard is maar niet wat de curator ervoor gaat vragen.

 

Staat niets op papier, Wel veel mailcontact . En ja zelf onderneemster geweest in hetzelfde sigment maar dat een ander product.. Omzet ook vergelijkbaar, marge niet. En door scheiding , jaren geleden, afstand van gedaan. (en van nog 2 andere bedrijven welke totaal in een ander sigment lagen.)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Iets klopt hier niet: hoe kom je aan de bedrijfsgegevens en klantenbestanden? Als je bij een faillissement een voorraad koopt, koop je daarmee niet automatisch het klantenbestand. Wat ik begrijp staat de nieuwe BV op naam van de investeerder en sta je feitelijk met lege handen. Voor het 'inkopen' moet je ook eerst nog wat doen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

De situatie is nog niet helemaal duidelijk. Er is een B.V. opgericht:

1. Kennelijk heeft de investeerder nu alle aandelen in die B.V., maar heeft hij ook al 50k geïnvesteerd? En zo ja, is dat geld uitgegeven aan het overnemen van het klantenbestand of aan het kopen van het nieuwe assortiment? Of staat het nog op de bank en is het de bedoeling dat het straks wordt aangewend voor het kopen van voorraden van de curator? Of moet de investeerder nog over de brug komen en wil hij dat alleen doen als je een bankgarantie of andere zekerheid geeft?

2. Jij hebt vooruitlopend op de samenwerking ook al wat ingebracht, namelijk alle “gegevens, klantenbestanden en cijfers”. Heb je daar iets voor ontvangen? Hoe heb je dit ingebracht? Is dat terug te draaien? (dan heb je immers een stok achter de deur bij je onderhandelingen met de investeerder) En dan nog een vraag: hoe kom je aan die gegevens? Is het mogelijk dat de curator zal claimen dat het de gegevens zijn van het bedrijf dat nu op omvallen staat?

En dan het voorstel van de investeerder:

1: een bankgarantie of andere zekerheidsstelling voor 50% van de aandelen.

2: in vaste dienst met onkostenvergoeding en 10% provisie

3: inkoop tot 30% van de aandelen

Het gaat hier over punt 1 en punt 3 van dit voorstel: jij bent er van uitgegaan dat jouw inbreng (van “gegevens, klantenbestanden en cijfers”) gelijkwaardig is aan de inbreng van geld door de investeerder. Je schrijft:

Ik was ervan uitgegaan dat het 50/50 zou worden dat was in het begin ook duidelijk,

Blijkt dat uit de mailwisseling of alleen uit mondelinge gesprekken? Is er nadien nog iets gebeurd waaruit de investeerder heeft mogen afleiden dat een andere verdeling van de aandelen is afgesproken of redelijk is?

Het eerste punt in het voorstel van de investeerder is overigens sowieso onduidelijk c.q. eigenaardig in het licht van de gebeurtenissen (als je een bankgarantie kan stellen beschik je immers ook over het geld om te investeren, dunkt me, en dan is geen investeerder meer nodig). Maar juist omdat het voorstel op dit punt eigenlijk onbegrijpelijk is, zou het misschien kunnen zijn dat de investeerder iets anders heeft bedoeld, bijvoorbeeld dat hij bereid is als aandeelhouder aan de B.V. 50k te lenen als de B.V. zekerheid geeft tot terugbetaling. Een bankgarantie is natuurlijk niet zinvol, maar je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan een pandrecht op vorderingen op debiteuren.

Heb je over het voorstel al onderhandeld met de investeerder en om duidelijkheid gevraagd of alternatieven aangedragen?

Als je geen fiducie meer hebt in de samenwerking met deze investeerder (en dat proef ik een beetje) dan kan je overwegen de overeenkomst te ontbinden (ter zake van de inbreng van de “gegevens, klantenbestanden en cijfers”) en het door jou ingebrachte terug te halen (als dat kan tenminste). Dan kan je met een ander in zee gaan.

Succes,

Caroline Malmberg

Caroline Malmberg

email: caroline.malmberg@malmbergwaling.nl

GSM: +31 (0)61 30 945 64

http://malmbergwaling.nl

Link naar reactie
  • 0

Onderhandelingen lopen via de mail en natuurlijk ook mondeling. Kontakt gehad met investeerder en mijn zorgen kenbaar gemaakt. Het is wel duidelijk dat hij het niet kan zonder mij en ik het niet kan zonder hem. Simpel omdat hij nog een aantal bedrijven heeft en dus niet 100% beschikbaar kan zijn in de nw BV. Afgesproken dat er een afspraak gemaakt wordt met een advocaat in het ondernemersrecht waar wij beiden een bevredigend gevoel bij hebben. Dit zal notarieel bekrachtigd worden..

 

Hoe kom ik aan de gegevens. Via internet is het klantenbestand zo te achterhalen in binnen en buitenland. Via uittreksel KvK de jaarcijfers. Inkoopprijzen kan je ook achterhalen als je de juiste weet te vinden in het juiste land. Wat de vaste kosten betreft kan je dit ook heel makkelijk inschatten.. Dit omdat ik zelf een productiebedrijf heb gehad.

 

De 50 K gaat helemaal in de nw BV. Als het bij de curator komt dat zal er opnieuw geinvesteerd moeten worden( Dat geld is er ook.. buiten dus die 50K) . Edoch staat hier dan direct omzet tegenover.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dan verschilt onze definitie van klantenbestand en wordt je kans veel kleiner om de omzet van deze klanten direct over te nemen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.